Italijanska regulatorna tijela kaznila Ryanair sa 256 miliona eura zbog zloupotrebe tržišne moći

Italijanska agencija za zaštitu konkurencije izrekla je rekordnu novčanu kaznu niskobudžetnoj aviokompaniji Ryanair u iznosu od 256 miliona eura, zbog, kako je navedeno, dugotrajnog kršenja pravila tržišne konkurencije i zloupotrebe dominantne pozicije s ciljem ograničavanja prodaje avionskih karata putem online turističkih agencija.

Prema saopćenju regulatora, Ryanair je u periodu od aprila 2023. godine pa najmanje do aprila 2025. godine sprovodio, kako je ocijenjeno, „razrađenu i sistemsku strategiju“ kojom je nastojao onemogućiti ili značajno otežati rad online turističkim posrednicima. Cilj takvog djelovanja, tvrde italijanske vlasti, bio je usmjeravanje putnika da karte kupuju isključivo putem zvanične web-stranice kompanije, čime se dodatno jačala njena tržišna pozicija.

Regulator navodi da je Ryanair koristio niz tehničkih i administrativnih prepreka koje su otežavale i agencijama i krajnjim korisnicima da preko trećih strana rezervišu letove ove aviokompanije. Posebno je problematičnim ocijenjeno sprečavanje prodaje Ryanair karata u kombinaciji s letovima drugih avioprijevoznika, ali i s dodatnim turističkim i osiguravajućim uslugama, što je, prema ocjeni vlasti, ozbiljno narušilo tržišnu konkurenciju.

Ryanair najavio žalbu i odbacio optužbe

Iz Ryanaira su reagovali odmah nakon objave odluke, poručivši da će se kompanija „bez odlaganja žaliti“ na, kako su je nazvali, pravno neutemeljenu i pogrešnu presudu. Glavni izvršni direktor Ryanaira Michael O’Leary ocijenio je odluku italijanske agencije kao „napad na potrošače i principe tržišne konkurencije“.

O’Leary je naglasio da je direktna prodaja putem interneta i zvanične stranice ryanair.com omogućila kompaniji da smanji troškove distribucije i te uštede, prema njegovim riječima, prenese na putnike kroz niže cijene karata. On tvrdi da Ryanair ostvaruje do 20 posto niže troškove prodaje u odnosu na tradicionalne kanale, što se, kako kaže, direktno odražava na niže cijene letova u Italiji i širom Evrope.

„Radujemo se što ćemo ovu apsurdnu kaznu od 256 miliona eura uspješno oboriti pred sudovima“, poručio je O’Leary.

Otvoreni sukob s online turističkim agencijama

Ryanair već godinama vodi otvoreni sukob s online turističkim platformama poput Booking.coma, Kiwija i Kayaka, koje O’Leary često naziva „piratskim agentima“. On ih optužuje da obmanjuju putnike, naplaćuju skrivene naknade i vještački podižu cijene avionskih karata kroz dodatne marže.

U nastojanju da suzbije njihov utjecaj, Ryanair je bio spreman prihvatiti čak i pad prodaje karata. Tokom 2023. godine, kompanija je uvela dodatne procedure za putnike koji su karte kupili preko trećih strana, uključujući obavezno popunjavanje dodatnih formulara i, u nekim slučajevima, primjenu sistema prepoznavanja lica, što je predstavljeno kao sigurnosna mjera.

Krajem 2023. godine, Ryanair je iznenada uklonio svoje letove s više platformi online turističkih agencija, što je dovelo do pada prodaje. Iako je taj potez imao negativan utjecaj na kratkoročne prihode i dobit kompanije, regulator navodi da je riječ o svjesnoj strategiji usmjerenoj na eliminaciju konkurencije.

Finansijski uspjeh uprkos kontroverzama

Uprkos padu prodaje u pojedinim periodima i regulatornim pritiscima, Ryanair je uspio zadržati snažnu tržišnu poziciju. Vrijednost kompanije nedavno je dostigla rekordnih 31 milijardu eura, čime je Ryanair postao druga najvrednija aviokompanija na svijetu, odmah iza američkog Delta Air Linesa.

Michael O’Leary, poznat po oštroj retorici i čestim javnim sukobima s regulatorima, konkurencijom i aerodromima, najavio je da u narednih pet do deset godina planira prepustiti upravljanje kompanijom svom nasljedniku. Ukoliko ostane na čelu Ryanaira do kraja jula 2028. godine, prema ranijem ugovoru, ostvarit će pravo na dodatni paket dionica vrijedan oko 111 miliona eura. O’Leary je već ranije stekao status milijardera zahvaljujući svom udjelu u kompaniji.

Detalji odluke italijanske agencije

Italijanska agencija za zaštitu konkurencije zaključila je da je Ryanair, koristeći svoju „značajnu tržišnu moć“, sistematski blokirao ili otežavao kupovinu karata putem online posrednika. Među konkretnim mjerama navode se blokiranje određenih načina plaćanja, masovno gašenje korisničkih računa agencija, kao i potpuno ili djelimično onemogućavanje pokušaja rezervacije.

Osim toga, Ryanair je nametao partnerske ugovore kojima je agencijama zabranjivao prodaju njegovih letova u kombinaciji s uslugama drugih avioprijevoznika, čime je dodatno ograničavao izbor potrošača. Tek u aprilu ove godine, kompanija je omogućila povezivanje web-stranica agencija sa svojim sistemima, čime je, prema ocjeni regulatora, tek tada uspostavljen minimalan nivo tržišne konkurencije.

Regulator zaključuje da su ove prakse „blokirale, otežale ili učinile ekonomski i tehnički zahtjevnijim“ kupovinu Ryanair karata u sklopu šire turističke ponude, što predstavlja ozbiljno kršenje pravila konkurencije.

(TIP/Izvor: federalna.ba/The Guardian/Foto: Ilustracija)

Ostavite komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena        

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne stavove Tip.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Zadržavamo pravo na provedbu cenzure ili potpuno brisanje komentara bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara, naš portal nije dužan pravovremeno obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima. Čitatelji registrovani u sistemu za komentare prethodne platforme mogu se registrovati ili prijaviti putem DISQUS, Facebook, Twitter ili Google+ korisničkih računa, koristeći novi, gore predstavljeni obrazac.