Pune đamije ljudi a nigdje vjernike..ako hoćeš posao moraš biti makar u trećem safu..fatajte se djeco zapada nema ovdje hljeba..
Priča iza Black Friday-a: Historija, mitovi i praznični fenomen

Tokom godina vodile su se brojne rasprave o tome odakle potiče izraz Black Friday.
Prva zabilježena upotreba izraza „Black Friday” nije se odnosila na kupovinu nakon Dana zahvalnosti, već na finansijsku krizu: tačnije, kolaps američkog tržišta zlata 24. septembra 1869. Dvojica notorno nemilosrdnih finansijera sa Wall Streeta, Jay Gould i Jim Fisk, udružili su se kako bi kupili što je moguće više zlata u zemlji, nadajući se da će podići cijenu do neba i prodati ga za ogromne profite. Tog petka u septembru, zavjera se konačno raspala, što je bacilo berzu u slobodan pad i dovelo do bankrota svih, od barona Wall Streeta do običnih farmera.
Najčešće ponavljana priča o Black Friday-u vezanom za kupovinu nakon Dana zahvalnosti povezuje ovaj dan s trgovcima. Prema priči, nakon cijele godine poslovanja s gubitkom („u crvenom”), prodavnice bi navodno ostvarile profit („u crnom”) dan nakon Dana zahvalnosti, jer su praznični kupci trošili ogroman novac na snižene proizvode. Iako je istina da su trgovačke kompanije svoje gubitke bilježile crvenom, a profite crnom bojom u računovodstvu, ova verzija porijekla Black Friday-a je službeno prihvaćena – ali netačna – priča iza tradicije.
U posljednjih nekoliko godina pojavio se još jedan mit koji daje posebno ružan obrt tradiciji, tvrdeći da su tokom 1800-ih vlasnici plantaža na jugu SAD-a mogli kupovati roblje po sniženoj cijeni dan nakon Dana zahvalnosti. Iako je ova verzija porijekla Black Friday-a razumljivo dovela neke do poziva na bojkot ovog trgovačkog praznika, ona nema nikakvu osnovu u činjenicama.
Prava historija Black Friday-a, međutim, nije tako vesela kao što bi trgovci željeli da vjerujete. U 1950-ima, policija u Filadelfiji koristila je ovaj izraz da opiše haos koji je nastajao dan nakon Dana zahvalnosti, kada su horde predgrađanskih kupaca i turista preplavile grad prije godišnje fudbalske utakmice Army-Navy koja se održavala tog subotnjeg dana. Policajci u Filadelfiji nisu mogli uzeti slobodan dan, već su morali raditi duge smjene suočeni s dodatnim gužvama i saobraćajem. Također, džeparoši su iskoristili zbrku u prodavnicama i krali robu, dodatno opterećujući policiju.
Do 1961. godine, izraz „Black Friday” se u Filadelfiji toliko proširio da su trgovci i gradonačelnici pokušali, bez uspjeha, da ga promijene u „Big Friday” kako bi uklonili negativne konotacije. Ipak, naziv se u ostatku zemlje nije proširio sve do mnogo kasnije, i još 1985. godine nije bio u širokoj upotrebi na nacionalnom nivou. Negdje krajem 1980-ih, trgovci su ipak pronašli način da preoblikuju Black Friday i pretvore ga u nešto što pozitivno odražava njih same i njihove kupce. Rezultat je bila ideja o „crveno u crno” prazniku, tj. koncept da dan nakon Dana zahvalnosti označava trenutak kada američke prodavnice konačno ostvaruju profit.
Priča o Black Friday-u se zadržala, a mračnija porijekla u Filadelfiji su uglavnom zaboravljena. Od tada se jednodnevna kupovina pretvorila u četvorodnevni događaj i stvorila druge „trgovačke praznike”, poput Small Business Saturday/Sunday i Cyber Monday.
Iako Black Friday ima složenu prošlost, danas je to uzbudljiv početak praznične sezone i prilika za kupovinu po nižim cijenama – globalni fenomen koji spaja zabavu, druženje, planiranje prazničnih kupovina.
(TIP/Izvor: federalna.ba/history.com)







Ostavite komentar
Vaša email adresa neće biti objavljena
NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne stavove Tip.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Zadržavamo pravo na provedbu cenzure ili potpuno brisanje komentara bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara, naš portal nije dužan pravovremeno obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima. Čitatelji registrovani u sistemu za komentare prethodne platforme mogu se registrovati ili prijaviti putem DISQUS, Facebook, Twitter ili Google+ korisničkih računa, koristeći novi, gore predstavljeni obrazac.