Lidija se prodala za krupni kapital. A do jucer...
Počinje sezona lova na popuste, prevaranti vrebaju; Kako da se zaštitite i ne nasjednete?

Sezona velikih popusta, predvođena Crnim petkom (Black Friday), polako se približava. Dok lovimo najbolje ponude, vrebaju i prevaranti. Agencije za zaštitu potrošača i stručnjaci za sigurnost u Bosni i Hercegovini svake godine upozoravaju na iste zamke u koje mnogi upadnu. Kako biste sačuvali svoj novac i podatke, donosimo pregled 5 najčešćih prevara i savjete kako ih prepoznati i izbjeći.
Lažni popusti: Stara cijena “napuhana” pred sniženje
Jedna od najstarijih trgovačkih taktika je podizanje cijene proizvoda neposredno prije “velikog sniženja”, kako bi postotak popusta izgledao veći nego što zaista jeste.
Kako prepoznati: Nekoliko sedmica prije najavljenih akcija počnite pratiti cijene proizvoda koji vas zanimaju na više različitih stranica. Postoje i online alati (tzv. “price trackers”, iako manje dostupni za BiH tržište) koji mogu pomoći u praćenju historije cijena. Budite sumnjičavi ako je popust nerealno visok (npr. 80-90% na potpuno nov proizvod).
Savjet (Udruženja potrošača): Uvijek uporedite cijenu istog proizvoda kod više prodavača prije kupovine. Ne kupujte impulsivno samo zato što vidite veliki postotak sniženja.
Lažne web stranice i “Phishing”: Kradu vaše podatke
Prevaranti često kreiraju web stranice koje izgledom gotovo identično kopiraju poznate online trgovine. Cilj je da unesete svoje lične podatke i podatke o kartici. Takođe, česte su i lažne email ili SMS poruke (“phishing”) koje vas navode da kliknete na sumnjivi link.
Kako prepoznati: Pažljivo provjerite web adresu (URL) u pregledniku. Da li je tačna? Ima li sitnih grešaka u nazivu? Da li stranica koristi sigurnu konekciju (https:// i ikonica katanca)? Budite oprezni sa linkovima iz emailova ili poruka, posebno ako traže hitnu akciju ili unos lozinki/podataka.
Savjet (Stručnjaci za cyber sigurnost): Nikada ne unosite podatke o kartici na stranicama do kojih ste došli putem sumnjivog linka. Uvijek sami ukucajte adresu poznate trgovine u preglednik. Koristite jake, jedinstvene lozinke za online kupovinu.
Skriveni troškovi: Dostava i carina iznenade na kraju
Niska cijena proizvoda može biti mamac, ali konačni iznos može biti znatno veći zbog neočekivano visoke cijene dostave, troškova obrade ili carinskih dažbina (posebno kod narudžbi izvan BiH/EU).
Kako prepoznati: Prije nego što potvrdite kupovinu, uvijek provjerite ukupnu cijenu koja uključuje sve troškove. Potražite informacije o politici dostave i eventualnim carinskim troškovima na stranici prodavca. Ako informacija nema, budite oprezni.
Savjet: Pažljivo pročitajte uslove kupovine i dostave. Ako naručujete iz inostranstva, informišite se o carinskim propisima u BiH kako biste izbjegli neprijatna iznenađenja. Svaka narudžba veća od 200 KM mora biti ocarinjena. U tom slučaju cijena vašeg proizvoda će biti mnogo veća.
Problemi sa povratom robe ili reklamacijom
Online trgovine, posebno one manje poznate ili sumnjive, mogu imati vrlo komplikovane ili nepostojeće procedure za povrat robe ili reklamaciju ako proizvod stigne oštećen ili nije ono što ste naručili.
Kako prepoznati: Prije kupovine, pronađite i pročitajte politiku povrata i reklamacija na stranici. Da li su uslovi jasni? Postoji li kontakt telefon ili email za podršku kupcima? Nedostatak jasnih informacija je loš znak.
Savjet : Kupujte od provjerenih prodavača sa jasnom politikom povrata. Sačuvajte svu komunikaciju i potvrdu narudžbe. Znajte svoja prava kao potrošača.
Krađa podataka sa platne kartice
Ovo je najopasnija prevara. Unošenjem podataka o kartici na nesigurnu ili lažnu stranicu, rizikujete da vam prevaranti ukradu novac ili identitet.
Kako prepoznati: Stranica za plaćanje mora biti sigurna (https://). Izbjegavajte plaćanje na stranicama koje ne ulijevaju povjerenje ili traže previše ličnih podataka (npr. JMBG za običnu kupovinu). Budite oprezni kod plaćanja putem javnih Wi-Fi mreža.
Savjet (Banke i Udruženje banaka): Koristite kreditne kartice (koje često imaju bolju zaštitu od zloupotrebe) ili sigurne online servise plaćanja (poput PayPal-a, ako su dostupni) umjesto direktnog unosa podataka debitne kartice. Redovno provjeravajte izvode sa svoje kartice. Aktivirajte SMS obavještenja za sve transakcije. Nikada ne dijelite PIN ili CVC kod.
Online kupovina nudi sjajne prilike za uštedu, ali zahtijeva i oprez. Upoređujte cijene, provjeravajte prodavce, čitajte uslove i pazite gdje unosite svoje podatke. Malo dodatne pažnje može vam sačuvati mnogo novca i živaca u predstojećoj sezoni popusta.
(TIP/Izvor: N1/Foto: Ilustracija/biznis.ba)







Ostavite komentar
Vaša email adresa neće biti objavljena
NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne stavove Tip.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Zadržavamo pravo na provedbu cenzure ili potpuno brisanje komentara bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara, naš portal nije dužan pravovremeno obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima. Čitatelji registrovani u sistemu za komentare prethodne platforme mogu se registrovati ili prijaviti putem DISQUS, Facebook, Twitter ili Google+ korisničkih računa, koristeći novi, gore predstavljeni obrazac.