Zašto su proizvođači “razdvojili” prednja svjetla

Posljednjih godina svjedočimo zanimljivom trendu u svijetu automobilskog dizajna – dvostrukim ili “razdvojenim” prednjim svjetlima.

Nekoć su bila popularna podizna svjetla, a jedan od posljednjih serijskih automobila s tim rješenjem bila je Mazda 323F. Nakon njih, dizajneri su se neko vrijeme držali provjerenih oblika i položaja svjetala, sve dok nije stigla LED revolucija. Upravo su LED tehnologija i dnevna svjetla otvorili sasvim nove mogućnosti, pretvorivši svjetla iz tehničkog dijela automobila u jedan od glavnih modnih dodataka.

Novi pogled na svijet: svjetla postaju oštra, tanka i visoko postavljena

Zaboravimo klasičan izgled automobila s dva velika svjetla na svakom kutu prednje maske. Današnji modeli “gledaju” svijet drugačije – kroz tanka, oštra svjetla smještena visoko na braniku.

LED dnevna svjetla (DRL) postala su glavni vizualni element, dok su glavna svjetla često skrivena niže, unutar branika, izvan izravnog pogleda, ili su besprijekorno uklopljena u karoseriju.

Ovaj “razdvojeni” dizajn više nije rezerviran samo za konceptne modele – danas ga nalazimo na SUV-ovima, limuzinama, pa čak i sportskim automobilima. Ono što je nekoć bilo tehničko rješenje, danas je stilski potpis cijelih marki.

Primjerice, Ferrari Purosangue ima gotovo nevidljiva, tanka svjetla iznad masivnih usisnika zraka. Hyundai Kona i Tucson izgradili su svoj prepoznatljivi izgled upravo oko tog koncepta, a sličan pristup primjenjuju i Citroën i BMW.

LED svjetla kao novi dizajnerski potpis

LED tehnologija omogućila je da svjetla postanu dio osobnosti automobila. Dnevna svjetla postavljena visoko djeluju poput svjetlećih obrva, dok se prava, duga i kratka svjetla nalaze niže – najčešće integrirana u branik.

Ferrari Purosangue taj dizajn dovodi do krajnosti, kombinirajući ga s agresivnim, sportskim izgledom. Nova Hyundai Kona koristi puna LED svjetla u širini vozila ili ih integrira u rešetku hladnjaka, stvarajući grafički svjetlosni potpis koji se pamti.

Kod Citroëna C5 X ideja potječe još iz koncepta C-Xperience iz 2016. godine, koji je prvi uveo visoko postavljen svjetlosni potpis integriran u dvostruki ševron logotip, dok su glavna svjetla bila skrivena ispod.

Svjetlo kao identitet marke

Unutar Stellantisove grupacije, sličan pristup koristi nova Lancia Ypsilon. Njezina visoko postavljena LED svjetla oblikovana su tako da podsjećaju na logotip marke, dok su glavna svjetla smještena niže, u skulpturiranom braniku.

Takva odvojenost funkcije i forme više nije samo tehnički detalj – ona stvara novi vizualni jezik u kojem svjetlo postaje tanko, oštro i futurističko, a automobil dobiva “hi-tech lice”.

Uz to, sve je češća pojava neprekinutih svjetlosnih pojaseva koji povezuju prednji kraj automobila. Volkswagen, Cupra i Smart spajaju LED dnevna svjetla u jednu liniju, dok istodobno zadržavaju veće reflektore u kutovima. Mnogi proizvođači danas i logotip marke osvjetljavaju LED-om, pa automobil noću doslovno nosi vlastiti svjetleći potpis.

Škoda Enyaq i novi Peugeot 308 otišli su korak dalje stvarajući svjetlosne “maske” s kristalnim efektima, dok Audi Q6 e-tron i BMW i7 eksperimentiraju s ultratankim LED modulima koji se ponašaju poput svjetlosnih dragulja s dinamičnim sekvencama.

Tesla, Ferrari i budućnost svjetla

Jedna od najradikalnijih interpretacija dolazi od Tesle Cybertruck, čiji se prednji kraj sastoji od vodoravne LED trake koja se proteže cijelom širinom poklopca motora. Prava su svjetla skrivena niže, u dva gotovo nevidljiva vertikalna modula u braniku.

Kod Ferrarija 849 Testarossa svjetlo ima povezujuću ulogu – tanka prednja traka povezuje dvije svjetlosne jedinice bez da se spaja u jednu cjelinu. Time se poštuju propisi, a istodobno zadržava vizualna povezanost i elegancija. Rezultat je savršen spoj aerodinamike i prepoznatljivog dizajna, bez narušavanja identiteta marke.

Nova era dizajna: svjetlo kao lice automobila

Kako električni automobili sve više preuzimaju tržište, klasične maske hladnjaka nestaju, a prednji dio vozila postaje nositelj identiteta marke. Razdvojena svjetla i LED trake jasno pokazuju smjer u kojem se dizajn razvija – prema vozilima koja komuniciraju svjetlom.

Koncepti poput BMW i Vision Dee predstavljaju interaktivne LED panele koji zamjenjuju tradicionalna svjetla digitalnim prikazima, dok kineske marke već eksperimentiraju sa svjetlima koja mijenjaju oblik, boju i sekvencu ovisno o situaciji.

Ako se razvoj ovim tempom nastavi, lako je zamisliti da će svjetla budućnosti postati pametni, aktivni zasloni, opremljeni umjetnom inteligencijom koja reagira na promet, okoliš i ponašanje vozača.

Kao što su podizna svjetla nekoć simbolizirala epohu, tako bi klasična svjetla mogla uskoro postati stvar prošlosti.

(TIP/Izvor: Index.hr/Foto: press)

Ostavite komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena        

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne stavove Tip.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Zadržavamo pravo na provedbu cenzure ili potpuno brisanje komentara bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara, naš portal nije dužan pravovremeno obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima. Čitatelji registrovani u sistemu za komentare prethodne platforme mogu se registrovati ili prijaviti putem DISQUS, Facebook, Twitter ili Google+ korisničkih računa, koristeći novi, gore predstavljeni obrazac.