Povrat PDV-a na kupovinu prve nekretnine: Briga o mladima ili građevinskom lobiju

Šanse mladih za kupovinu nekretnine i osamostaljivanju ‘padaju u vodu’ pred činjenicom da se to može ostvariti samo u novom stanu, a što je isključivi cilj građevinske operative.

Početkom decembra su zastupnici Predstavničkog doma Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine (PS BiH) usvojili Prijedlog zakona o dopunama Zakona o porezu na dodatnu vrijednost, koji se odnosi na povrat plaćenog PDV-a na kupovinu prve nekretnine. Pažnju javnosti je izazvala jednoglasna podrška prijedlogu koji u osnovi ima za cilj podršku građanima. Pošto se rijetko koji zakon na državnom nivou usvaja jednoglasno, osim prijedloga za povećanjem plata i naknada političarima, pokušali smo otkriti ima li skrivenih namjera.

Kupci nekretnina su (i) u Bosni i Hercegovini izloženi visokim cijenama stanova, a parlamentarci su u skupštinskoj sali, baš kao i pojedini ministri u nastupima pred medijima, opravdavali usvajanje dopuna Zakona potrebom da mladi lakše steknu prvu nekretninu.

Osnovni uslovi su da je osoba punoljetna i da je nastanjena na teritoriji Bosne i Hercegovine. Sljedeći važan uslov je da „kupci ne ostvaruju pravo na umanjenje PDV-a na luksuz, odnosno da se predmetno pravo ograniči na povrat PDV-a koji se odnosi na uobičajenu kvadraturu od 40 kvadratnih metara stambenog objekta za kupca i dodatnih 15 kvadratnih metara za svakog člana domaćinstva koji nisu ostvarili pravo na povrat za kupovinu prvog stana“.

Zašto samo novogradnja

Ipak, najupečatljiviji dio Zakona jeste stavka o nekretnini koja „nije bila ranije u prometu“. Ovaj prijedlog su u skupštinsku proceduru uputili brojni predlagači. U zvaničnim skupštinskim dokumentima stoji da su predlagači – zastupnici Sanja Vulić (SNSD), Mia Karamehić-Abazović (NiP), Saša Magazinović (SDP BiH), Predrag Kožul (HDZ BiH), Sabina Ćudić (NS i BHI KF) i Čedomir Stojanović (Srpski klub) kao predsjedavajući stranačkih klubova zastupnika. U objašnjenju principa na kojima je temeljen Zakon se navodi da se „zasniva na principima zakonitosti, hitnosti, društvene odgovornosti, solidarnosti i pravičnosti“.

Osnovno pitanje od koga bježe i zakonodavac i izvršna vlast je – zašto samo novogradnja, a ne i objekti stare gradnje? Pogoduje li se građevinskom lobiju? Pitanja su poslana Srđanu Amidžiću, ministru finansija i trezora u Vijeću ministara BiH. On je aktivno učestvovao u raspravi koja je prethodila usaglašavanju i usvajanju amandmana na sjednici Komisije za finansije i budžet PS BiH, naglasivši da „Zakon ne treba da bude dominantno stav politike, već onih na koje se odnosi“. Odgovori nisu stigli, kao ni od zastupnice Sabine Ćudić kojoj su također poslana pitanja.

No, dobili smo ih iz Uprave za indirektno oporezivanje (UIO BiH), koja bi trebala provoditi propise koje će sama izraditi. Na prvu se smatralo da se ovoj Upravi u ruke stavlja vruć krompir i da će se trebati dobro namučiti. Međutim…

UIO radio na pripremi prije skupštinske procedure

„UIO je, u ranijem periodu, formirala radnu grupu sa zadatkom izrade prednacrta dopune trenutno važećeg Zakona o PDV, te je ista u ostavljenom roku, sačinila verziju te dopune u dijelu oslobađanja od PDV-a nepokretnosti (stambenog prostora) koju kupac prvi put stiče/kupuje.

Nesporno da je, nevezano sa radom kojeg je po ovom pitanju vršila radna grupa UIO, postojala i druga verzija dopune Zakona koja je upućena u Parlamentarnu skupštinu BiH, a na koju se UIO naknadno pismeno izjasnila, navodeći (u najboljoj namjeri i sa tačke porezne logike) koje stvari bi trebalo u toj verziji izmijeniti i/ili dograditi kako bi u cjelini tekst zakona imao jednostavniju i komforniju primjenu.

Uopšteno posmatrano i po logici stvari bilo bi uputno da usvojena dopuna bude što bliža verziji koju je sačinila stručna radna grupa UIO, a jedan od razloga je upravo što bi se stvorila bolja osnova za izradu podzakonskog akta u smislu izmjene Pravilnika o primjeni Zakona o PDV-u“, naveli su iz UIO BiH.

Novac će se kompenzirati od sektora građevine

Da su potpuno spremni i ubjeđeni u ispravnost dopuna Zakona o PDV-u prema kojima mladi za ovu vrstu subvencije moraju kupiti isključivo novu nekretninu, a koja je kroz obrazloženje parlamentaraca – predlagača opisana kao „vid poreske olakšice koji vodi padu javnih prihoda s jedne strane, ali istovremeno je praksa pokazala da usljed rasta tražnje i rasta privredne aktivnosti sektora građevine i svih povezanih sektora, dolazi do kompenzovanja pada javnih prihoda“, UIO nema dilemu. Da bi izmjene stupile na snagu, trebaju biti potvrđene i u Domu naroda. Boje li se naknadnih ispitivanja ustavnosti, te diskriminirajuće nemogućnost kupovine i starog stana na koji je već jednom plaćen PDV i mogu li skrenuti pažnju parlamentarcima prilikom eventualnog usklađivanja zakona u oba doma Parlamenta?

„Stava smo da nešto takvo nije moguće iz prostog razloga što je na državnom nivou (na kojem se primjenjuje Zakon o PDV) samo jedna vrsta poreza kojom je obuhvaćeno oporezivanje nekretnina i koja se naplaćuje od strane UIO, a radi se o PDV-u kod prometa novoizgrađenih nepokretnosti (stanova, poslovnih prostora, garaža, ostava…), odnosno djeljivih ekonomskih cjelina unutar takvih nepokretnosti, kao i oporezivanje nedovršenih građevinskih objekata u svakoj fazi izgradnje/prometovanja.

Dakle, bilo koji direktni porez u vezi sa prometom ili posjedovanjem nepokretnosti nije u nadležnosti državnog nivoa vlasti (niti ga država Bosna i Hercegovina naplaćuje), nego njenih entiteta (u Republici Srpskoj u primjeni je porez na posjedovanje nepokretnosti kao jednokratni godišnji direktni porez, a u Federaciji BiH porez na promet nepokretnosti, gdje obaveza obračuna i plaćanja u korist budžeta kantona u FBiH postoji samo ukoliko dođe do prometa, odnosno kupoprodaje nepokretnosti), pa prema tome ne postoji osnov da se na nivou BiH vrši izmjena i tih propisa“, navode poreznici.

Dodatno žele pojačati utisak kod građana kako niko neće biti diskriminisan niti protežiran. Iako je laiku jasno da je stopa PDV-a ista, ali nominalno mnogo manja za pretpostavljeno jeftiniji stan u staroj gradnji, na koji je već jednom državi plaćen PDV.

Sve će biti u skladu sa Ustavom i bez diskriminacije

„Treba imati u vidu da ni potencijalni kupci stambenih prostora oslobođenih od PDV-a neće biti oslobođeni, recimo, poreza na posjedovanje nekretnine u [entitetu] Republici Srpskoj, čime su izjednačeni sa svim ostalim kupcima, to jest nema razlike u propisanoj obavezi za postupanje, a time niti za potencijalnu diskriminaciju koja se upravo zasniva na različitom postupanju. Osim toga, ova izmjena (ukoliko bude usvojena) ni na koji način ne ograničava niže nivoe vlasti da mijenjaju poreznu politiku kada su u pitanju porezi na nepokretnosti, koje oni neposredno naplaćaju od obveznika“, mišljenja je UIO BiH.

Ova Uprava će sankcionisati i eventualne pokušaje zloupotreba, te će pored naknadne naplate PDV-a dodati i kaznu u rasponu od 5.000 do 10.000 konvertibilnih maraka (2.500 do 5.000 eura).

Slijedi rasprava u Domu naroda Parlamenta BiH. Vjerovatno će tada biti jasnije mijenja li se zakon zbog mladih ili građevinske operative, kao i može li se na ovaj način stvoriti ambijent za dodatnu, možda i vještačku, potražnju za nekretninama. Ako odgovor bude potvrdan, nije isključen novi krug skoka cijena nekretnina, pa i novi krug inflatornog pritiska.

(TIP/Izvor: Al Jazeera/Autor: Alen Jazić/Foto: Ilustracija)