Cijene u BiH rastu: Potrošači na udaru, vlasti bez konkretnih mjera

U svega nekoliko proteklih dana saznali smo da će u BiH poskupjeti brojni proizvodi koje svakodnevno koristimo, ali nismo saznali kako će i hoće li uopšte vlast odgovoriti na najavljeno divljanje cijena, izvještavaju “Nezavisne novine”.

RAZLOG POVEĆANJA CIJENA

Poljoprivrednici su najavili da će duga ljetna suša i veliki uvoz voća i povrća povećati cijene ovih proizvoda.

Istovremeno, proizvođači kafe očekuju rast ovog, za mnoge omiljenog napitka, tako da bi kilogram već od oktobra trebalo da košta od 22 do 23 marke po kilogramu.

Ukoliko vas to poskupljenje ne pogađa, jer umjesto kafe pijete čaj, koji zaslađujete medom, na udaru ćete biti i vi, jer kilogram, kako kažu pčelari, košta i do 30 maraka.

I dok, u iščekivanju novog talasa poskupljenja, građani smatraju da je kap već odavno prelila čašu, nadležni se ne oglašavaju, a kamoli da mrdnu prstom kako bi zaustavili rast cijena.

Borci za zaštitu potrošača podsjećaju da su resorna entitetska ministarstva ove godine ponešto i radila, ali su ozbiljniji rezultati izostali.

U FBiH su, naime, zaključavane cijene, dok je u Republici Srpskoj realizovana kampanja “Društveno odgovorni”, ali je u oba slučaja riječ o dobrovoljnoj osnovi, odnosno prepušteno je dobroj volji trgovaca.

POTREBNA REAKCIJA VLASTI

“Vrijeme je pokazalo da su mjere koje su obje entitetske vlade uradile bile dobre, ali nažalost, one su samo kozmetičke prirode. Većina proizvoda koji su ‘zaštićeni’ uglavnom nisu jeftiniji ili kvalitetniji u odnosu na ostale slične proizvode. Zna se često desiti da upravo tih proizvoda trenutno nema, tako da su potrošači prinuđeni da kupuju druge proizvode”, kaže za “Nezavisne novine” Admir Arnautović, predsjednik Udruženja kluba potrošača srednje Bosne Travnik.

Prema njegovim riječima, nažalost, vlasti nemaju strategije da pomognu onima koji su zaista najugroženiji, a to su penzioneri i oni čija su mjesečna primanja daleko ispod prosječnih.

“Mlijeko od dvije KM onome ko ima 4.000 KM mjesečnih primanja ne znači ništa. Ali je to isto mlijeko onome ko ima 300 KM mjesečno nedostižno. Vjerovatno bi jedino rješenje bilo subvencioniranje trgovaca koji bi određenim ugroženim kategorijama potrošača po povlaštenim cijenama prodavali osnovne prehrambene i higijenske proizvode. Nekada smo imali nekoliko takvih prodavnica u BiH, danas, kada su nam potrebnije više nego ikada, nemamo”, primjećuje Arnautović.

Ekonomista Milenko Stanić poručuje da bi vlast trebalo da reaguje na seriju poskupljenja, a posebno kada je riječ o hrani.

“Apsolutno je neophodna reakcija, pogotovo kod ključnih proizvoda koji se koriste za ishranu. Znamo da u sindikalnoj potrošačkoj korpi kod nas troškovi za hranu učestvuju sa procentom od 45 posto. I tu zaista postoje veliki problemi. Recimo, na pijacama vidimo značajna pomjeranja kada su u pitanju cijene povrća, koje svakodnevno rastu”, rekao je Stanić i dodao da se na cijene uvoznih proizvoda može djelovati, s tim što treba fokus staviti na artikle koji su bitni za prehranu, odnosno život stanovništva.

Dosadašnje djelovanje obje entitetske vlade se, podsjetimo, sa tek ponekim izuzetkom, uglavnom svodilo na princip da resorna ministarstva ubjeđuju trgovce i proizvođače da se odreknu marže. Dio trgovačkih lanaca na to je i pristao, ali, prema stavu potrošača, njihovi novčanici to i nisu pretjerano osjetili, pogotovo kada se u obzir uzme da je u međuvremenu mnogo toga poskupjelo.

Podsjetimo, Vlada Republike Srpske usvojila je 4. aprila 2024. godine Uredbu o određivanju marže u prometu proizvoda, kojom su dodatno snižene marže na osnovne životne namirnice, te proširen obuhvat proizvoda na koji su ograničene marže u prometu u Republici Srpskoj, s tim što je ta uredba bila na snazi do 30. juna i nije produžavana, ali je od 1. augusta nastavljena kampanja “Društveno odgovorni”, kojom nisu obuhvaćeni svi trgovci, a o svim proizvodima da i ne govorimo.

S druge strane, u FBiH je od 20. juna počeo treći krug projekta Federalnog ministarstva trgovine i udruženja poslodavaca, potrošača i sindikata, sa rokom od tri mjeseca, ali su cijene, kako je tada saopšteno, zaključane za samo 50 proizvoda.

Iz Federalnog ministarstva trgovine su nam rekli da će akcija koja se odnosi na zaključavanje cijena biti nastavljena do kraja godine, s tim što će spisak proizvoda koji će time biti obuhvaćeni biti poznat početkom naredne sedmice. Iz Ministarstva trgovine i turizma Republike Srpske na naš upit nisu odgovorili.

(TIP/Foto: Ilustracija)