Od tinejdžerske ideje do firme vrijedne 50 miliona eura
Miha Jagodic razvijao je ideju o paketomatima još od tinejdžerskih godina. Prvi investitor u njegovu kompaniju Bloq.it bio je njegov otac, suosnivač firme Najdi.si. Ove godine portugalsko izdanje Forbesa stavilo je Mihu na listu uspješnih preduzetnika do 30 godina.
“Nažalost, na sajmu sam cijeli dan u srijedu, ali mogu u utorak ujutro ili u bilo koje vrijeme u četvrtak”, napisao nam je Miha putem LinkedIn kada smo dogovarali datum za razgovor. Suosnivač i direktor kompanije Bloq.it, koja razvija i proizvodi integrisana rješenja za paketomate, bio je na putu za London zbog sajma logistike, gdje su glavni klijenti.
Nedavno su pridobili DHL i posao s njima osiguraće ovoj, jedva četiri godine staroj, firmi prihod od 20 miliona eura u ovoj godini i zapošljavanje 50 ljudi.
Ali da se vratimo na početak poslovne priče, koju 26-godišnji preduzetnik prvi put detaljno predstavlja u razgovoru za Forbes Slovenija.
Ideja sa Brača
Sa 16 godina, Jagodic je posmatrao lokalnog prodavca sa tezgom na hrvatskom ostrvu Brač, koji je naplaćivao turistima dva eura za čuvanje ličnih stvari.
To mu je izgledalo kao dobra ideja, jer ako ste sami na plaži i želite da odete u more, nemate gdje da ostavite vrijedne stvari, objašnjava Jagodic, pričajući o počecima svog biznisa preko Zooma iz svoje kancelarije u Lisabonu.
Čovjek sa Brača mu je ostao u mislima. Kao učenik i student razvio je ideju o skladištenju predmeta, ali kada je 2018. posjetio Silikonsku dolinu, realizacija ideje je stvarno počela.
Tamo je upoznao Portugalca po imenu João Lopes, sa kojim je odlučio da pokuša da realizuje ideju o pametnim ormarićima.
Pridružio im se Ricardo Carvalho i u februaru 2019. osnovali su kompaniju Bloq.it u Lisabonu.
Nedavno su zvanično procijenili vrijednost kompanije na 50 miliona dolara tako da su Jagodic i njegove kolege uključeni na listu perspektivnih poduzetnika sa manje od 30 godina (30 ispod 30) portugalskog izdanja Forbesa.
Poslovni anđeo kod kuće
Odlučili su da firmu osnuju u Lisabonu ne samo zato što su dva od tri osnivača bili Portugalci već i zato što je bilo realnije da dobiju više kapitala u Portugalu nego u Sloveniji, iako se kasnije pokazalo suprotno.
Veći dio ulaganja stigao je iz jugoistočne i centralne Evrope, navodi Jagodic, koji je sada izvršni direktor kompanije. .João Lopes je operativni direktor, a Ricardo Carvalho tehnički direktor.
Početni kapital u iznosu od 200.000 eura osigurao je Mihin otac Zvone Jagodic, jedan od osnivača internet pretraživača Najdi.si. “Imao sam sreće jer sam imao profesionalnog poslovnog anđela u sopstvenoj kući”, kaže Jagodic.
Nisu potrošili ni puno vremena da nađu prvog institucionalnog ulagača, jer je jedan od partnera u hrvatskom fondu rizičnog kapitala Fil Rouge Capital, koji ih je podržao, bio Mihin bivši profesor na Ekonomskom fakultetu u Ljubljani Aleš Pustovrh, koji je već bio upoznat s idejom pametnih ormarića.
To je omogućilo Jagodicu i njegovom timu da se od početka “fokusiraju na biznis”.
Osnivači zadržavaju kontrolu
Prema riječima Jagodica, Bloq.it prikupio je 1,5 miliona eura rizičnog kapitala od osnivanja. Najveći investitor je Fil Rouge Capital, a ostatak su dali poslovni anđeli. Svi su dobili vlasnički udio u firmi na osnovu investicija.
Tri osnivača koji su na početku podijelili udjele na tri jednaka dijela i dalje “komotno” drže kontrolu nad kompanijom, uprkos ulasku investitora u vlasništvo, s obzirom na to da su još uvijek većinski vlasnici.
Među poslovnim anđelima su također tri osobe iz poljske logističke firme Last Mile Experts. Jedan od njih je Marek Rozycki, nekada jedan od prvih ljudi za logistiku u evropskom dijelu kompanije Amazon.
Poslovni anđeli ih također podržavaju savjetima, jer imaju puno iskustva u dijelu lanaca snadbjevanja, proizvodnje, isporuke i osiguravanja kvaliteta, kaže Jagodic, koji ih je predvodio do dva ključna partnerstva.
Pandemija donosi ubrzanje
Prilika za veće poslove pojavila se već u drugoj godini rada, kada je pandemija Covid-19 dovela do rasta online prodaje.
Logističke i kompanije u maloprodajnom sektoru hitno su tragale za rješenjem kako da dostavljaju pakete kupcima, i u Bloq.it-u su se “iznenada našli iza proizvoda koji je bio bolji od ostalih na tržištu u veoma rastućoj industriji”, kaže Jagodic u razgovoru za Forbes Slovenija.
Prema njegovim rečima, kada je Bloq.it ušao na tržište, ta rješenja su bila prilično glomazna, a oni su napravili jednostavnija rješenja za klijente.
Prodor s Litvancima
Do preokreta je došlo početkom prošle godine, kada su odabrani da vode pilot projekat razvoja platforme za online razmjenu polovne odjeće Vinted, preko koje se obavi milion transakcija dnevno.
Vinted je jedan od dva litvanska “jednoroga” i kompanija sa najbrže rastućom sopstvenom mrežom paketomata, objašnjava Jagodic.
Kao dio projekta, koji je trajao od jula do novembra 2022, 200 mašina je postavljeno u Francuskoj, najvećem tržištu za Vinted.
Uspješno sproveden projekat doveo je do ovogodišnje narudžbe još 2.000 paketomata, što će povećati prihode Bloq.it-a sa prošlogodišnjih tri miliona eura na 20 miliona, objašnjava Jagodic.
“To su velike investicije, Vinted želi da ih duplira sljedeće godine i da upravlja sa više od 5.000 paketomata u sljedećih 10 godina”, kaže direktor Bloq.it-a. Na osnovu ovih planova, on procjenjuje da bi prihodi mogli da im se dupliraju na 40 miliona eura u 2024. godinu.
Prema riječima Jagodica, Bloq.it je prošle godine prvi put ostvario profit, zahvaljujući saradnji s Litvancima. Ove godine, očekuju da će zarada biti veća od milion eura.
Uvjerili veliki DHL
Ove godine dobili su probni ugovor s DHL-om, koji je odabrao start up kako bi uspostavio mrežu od 5.000 paketomata u pet zemalja. Trenutno rade u Češkoj, ali DHL još nije saopštio koje su druge države.
Nakon završetka probnog perioda, koji će trajati dvije do tri godine, to će donijeti oko 10 miliona eura prihoda godišnje, kaže Jagodic.
DHL već ima dobro razvijenu mrežu paketomata. Razvijaju je tako što kupuju paketomate koje su instalirale druge kompanije. Kako su te paketomate napravili različiti proizvođači, odlučili su da cijeli sistem povežu softverom koji će biti isti za sve, objašnjava Jagodic. Bloq.it pravi samo softver za DHL, za koji naplaćuju mjesečnu naknadu.
Iako firma ima više od 10 različitih klijenata, Jagodic je priznao da su svi neuporedivo manji u odnosu na Vinted i DHL. Koliko veliki rizik to predstavlja za kompaniju?
“Koncentracija klijenata je problem s kojim se sada bavim”, kaže on. “Ali kada uspostave sistem u saradnji s nama, teško im je da samo promijene provajdera, tako da nam to pruža neku sigurnost”.
U Sloveniji ih nema
Nisu prisutni na slovenačkom tržištu, iako su bili u kontaktu s Poštom Slovenije kada su željeli da instaliraju 150 paketomata. Bloq.it nije se takmičio da dobiju posao, jer su u tom trenutku imali manjak ljudi zbog rasta i nisu mogli da u proizvodnju stave čak ni mali projekat sa 150 paketomata, koji bi imali drugačije specifikacije u odnosu na druge.
Start up iz Lisabona razvija i prodaje cijeli sistem paketomata, fokusirajući se prvenstveno na softver, jer industrija zaostaje u tom dijelu, navodi Jagodic. Ili prodaju samo softver, kao u slučaju DHL-a, ili i paketomate.
Cijena narudžbine zavisi od potreba klijenta ili stanja u kojem je svaki individualni projekat, a varira od 25 do 150 eura po paketomatu mesečno.
Imaju partnere u Portugalu, Litvaniji, Poljskoj i Turskoj za proizvodnju paketomata, koje sami dizajniraju.
Bloq.it prodao je više od 2.000 paketomata ove godine, a do kraja godine očekuju da će premašiti 3.000. Prethodnih godina prodavali su 250 komada godišnje.
Zarada na akvizicijama i zaposlenima
Portugalska kompanija već je dobijala ponude za prodaju od konkurenata, ali nisu zainteresovani, jer žele da oni budu ti koji će preuzimati druge na rastućem tržištu pametnih paketomata.
“Gledamo širu sliku. Prije nego što isplatimo dividende, vjerovatno ćemo upotrijebiti novac da kupimo druge kompanije i počnemo da konsolidujemo tržište”, kaže on.
Kompanija zapošljava 35 radnika i traži nova pojačanja, najviše programere. Do kraja godine, imaće 50 zaposlenih. Kako bi privukli ljude, favorizuju varijantu opcione naknade. “Želimo da uspostavimo sistem gdje će svaki zaposleni imati priliku da učestvuje u profitu”.
Prognoze brzog rasta tržišta paketomata
Bloq.it posluje u brzorastućoj industriji, za koji analitičari predviđaju globalni rast od 20% godišnje do 2030. Prošle godine, tržište je vrijedilo dvije milijarde dolara, a očekuje se da do 2030. dostigne iznos od osam milijardi, prema podacima Global View Research i Fortune Business Insight.
Allied Market Research je još optimističniji i očekuje da prihodi industrije dostignu 15 milijardi dolara do kraja decenije dok analitičari VMR (Vantage Market Research), idu sa konzervativnijom procjenom od 11,5% godišnjeg rasta i vrijednošću tržišta od pet milijardi dolara.
Oko 40% tržišta je u SAD, prema podacima Global View Research. Bloq.it još nije tamo prisutan, kaže Jagodic, ali računaju na saradnju sa DHL-om da ojačaju prisustvo na jednako snažnom britanskom tržištu.
Prodajna tržišta za Bloq.it trenutno su Francuska, Portugal, Njemačka, Švajcarska, Litvanija, Holandija i Island. Prvi pet paketomata poslato je i u Peru.
Radna snaga u Portugalu bila je jeftinija…
Mladić iz Šenčura mogao bi da se skrasi u Lisabonu jer mu vrijeme i hrana prijaju. Manje razvijeno poslovno okruženje i ne baš podsticajni porezi i birokratija za kompaniju, koji većinom pogađaju klijente iz inostranstva, nemaju previše negativan uticaj, kaže Jagodic.
Izgradili su svoje ime kao brzorastući start up u Portugalu. Dobijaju puno upita studenata koji traže praksu, kao i univerziteta kako bi im na predavanjima predstavili svoj poslovni model.
“Kada smo počeli, Portugal je u smislu plata bio jedna od najjeftinijih zemalja u Evropi, a talenti su bili na tačno istom nivou kao i u drugim zemljama”, objašnjava Jagodic. Portugal ima puno IT talenata, dodaje on.
…ali pandemija je to promijenila
Onda je tokom pandemije došlo do više rada na daljinu i engleske i američke kompanije počele su da premještaju razvojna i istraživačka odjeljenja u Portugal.
To je značilo dodatnu konkurenciju za Bloq.it u smislu privlačenja radnika, tako da su se borili da se dokažu kao dobri regruteri, u čemu im je pomogao ulazak na Forbesovu listu 30 ispod 30. Sva tri osnivača imaju manje od 30 godina. “Oko 2.500 eura neto je normalna plata za programera”, kaže Jagodic.
Poslovna kultura je slična ostatku Evrope, ali možda samo “malo sporija”. “U Portugalu se saobraćajne gužve javljaju oko devet sati ujutro. Posao počinje u 9.00 ili 9.30, sat vremena se odvaja za ručak, ali radnici također ostaju i do sedam uvečer u kancelarijama”. Jagodic također provodi veći dio dana u kancelariji, ali nastoji da ostavi dovoljno vremena za trčanje ili fitnes.
(TIP/Izvor: forbes.n1info.ba/Foto: Bloq.it)
Pa samo će se radno vrijeme produžiti opet...i opet političari ne čitaju zakon...ako se ovo usvoji...mora se mijenjati zakon o…