Kod ove presude radi se o disproporciji. Kazu, tesko krivicno djelo a osudjuju ga na blagu sudsku kaznu. Gdje tu…
Foto/Program ‘Tomorrow XX’: Mercedes potpuno mijenja proizvodnju automobila

Mercedes-Benz pokreće novu, revolucionarnu fazu svoje strategije održivosti. S tehnološkim programom nazvanim “Tomorrow XX”, njemački proizvođač automobila kreće u najradikalniju transformaciju materijala i resursa u povijesti tvrtke. Cilj je jasan: više od 40 novih komponenti i materijala trebalo bi drastično smanjiti ugljični otisak budućih modela i pretvoriti današnji Mercedes u izvor sirovina za sutrašnji.
Nakon što su studije Vision EQXX i AMG GT XX pokazale smjer, sada slijedi primjena u velikoserijskoj proizvodnji. Program “Tomorrow XX” po prvi put obuhvaća cjelokupni portfelj proizvoda, bez obzira radi li se o električnim automobilima, plug-in hibridima ili vozilima s motorima s unutarnjim izgaranjem. Glavni ciljevi su dekarbonizacija, očuvanje resursa i uspostava istinskog kružnog gospodarstva – od prve skice do recikliranja na kraju životnog vijeka vozila.
Mercedes ne želi samo elektrificirati svoja vozila, već preispitati svaku pojedinu komponentu – od prednjeg svjetla do podne prostirke.
Budućnost je u rastavljanju i popravcima
Mercedes u potpunosti preispituje način na koji se automobili konstruiraju. Sjajan primjer je prednje svjetlo dizajnirano za kružno gospodarstvo: umjesto da budu zalijepljene, sve komponente su pričvršćene vijcima, što ih čini potpuno rastavljivima i popravljivima. To znači da će se u budućnosti, u slučaju oštećenja od kamenčića, mijenjati samo staklo, a ne cijelo svjetlo, čime se štede CO₂, sirovine i novac.
Revolucionarne promjene planiraju se i u unutrašnjosti, gdje nova tehnika spajanja zamjenjuje ultrazvučno zavarivanje. Riječ je o prilagođenom obliku termoplastičnih zakovica koje se mogu ponovno odvojiti, omogućujući čisto razdvajanje komponenti, njihovo recikliranje i lakše popravke.
Svijet materijala također doživljava potpunu transformaciju. Primjerice, džepovi na vratima izrađeni od recikliranog PET-a smanjuju ugljični otisak za polovicu, dok bi tepisi od istog materijala mogli donijeti uštede i do 75 posto.
Novi pristup ključnim materijalima
Aluminij i čelik spadaju među najveće izvore emisija CO₂ u automobilskoj industriji. Zbog toga Mercedes planira transformirati cijeli lanac vrijednosti, s fokusom na aluminij s do 86 posto recikliranog udjela, čelik dobiven izravnom redukcijom na bazi vodika te potpuni prelazak na obnovljive izvore energije u proizvodnji. Već danas se dijelovi novog modela CLA izrađuju od aluminija koji uzrokuje 70 posto manje CO₂.
Urbano rudarstvo: Izvor sirovina već stoji u garaži
Mercedes pokreće budućnost recikliranja pilot-projektom na sjeverozapadu Njemačke, gdje dotrajala vozila postaju vrijedna banka materijala. Plan je da se plastika, čelik i aluminij u potpunosti vrate u proizvodni ciklus.
Zanimljivo je da reciklirani zračni jastuci postaju nosači motora i kućišta ventila, dok stare gume služe kao alternativa koži ili kao apsorberi za obloge podvozja. Uskoro u serijsku proizvodnju ulaze i obloge podvozja izrađene od 100 posto plastike iz starih vozila.
Baterijski sustavi: moguće uštede CO₂ do 70 posto
Baterija i dalje ostaje najveći izvor CO₂ u modernim automobilima, zbog čega Mercedes poduzima mjere na nekoliko razina. Proizvodnja ćelija već se prebacuje na zelenu električnu energiju, a novi postupci poput suhog premazivanja elektroda štede goleme količine energije. Istovremeno se značajno povećava udio recikliranih materijala u anodama i katodama.
Cijeli program nadopunjuje pilot-postrojenje u Kuppenheimu, koje bi trebalo omogućiti recikliranje u potpuno zatvorenom krugu. Dugoročni cilj je jasan: stvoriti bateriju koja nije samo snažna, već je i u potpunosti reciklabilna te gotovo CO₂-neutralna.
Biobazirani materijali osvajaju karoseriju
Koliko je Mercedes napredovao u primjeni novih materijala najbolje pokazuje potpuno novorazvijeni modul vrata. Umjesto plastike fosilnog podrijetla, koriste se biopolipropilen, reciklirana staklena vlakna i plastika na bazi CO₂. Ovakva kombinacija smanjuje ugljični otisak komponente za oko 30 posto, bez ikakvog kompromisa po pitanju stabilnosti i sigurnosti.

Još radikalniji korak vidljiv je kod novog nosača središnje konzole. U ovom slučaju, plastika ojačana staklenim vlaknima zamjenjuje magnezij, čija je proizvodnja iznimno CO₂-intenzivna. Rezultat je ušteda CO₂ veća od 90 posto, uz zadržavanje iste funkcionalnosti.
Održivost umjesto konjskih snaga
Mercedes ovime pokazuje da održivi materijali više ne znače odricanje, a brojne inovacije već su pred serijskom proizvodnjom. Snažnije kružno gospodarstvo, niži troškovi materijala, učinkovitije recikliranje i značajno smanjen ugljični otisak – program “Tomorrow XX” šalje jasnu poruku: sljedeći veliki tehnološki iskorak u autoindustriji ne vrti se oko konjskih snaga, već oko očuvanja resursa, piše Index.hr.
(TIP/Foto: Mercedes-Benz)







Ostavite komentar
Vaša email adresa neće biti objavljena
NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne stavove Tip.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Zadržavamo pravo na provedbu cenzure ili potpuno brisanje komentara bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara, naš portal nije dužan pravovremeno obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima. Čitatelji registrovani u sistemu za komentare prethodne platforme mogu se registrovati ili prijaviti putem DISQUS, Facebook, Twitter ili Google+ korisničkih računa, koristeći novi, gore predstavljeni obrazac.