Ombusmen za zaštitu potrošača o zamkama Crnog petka: U BiH skromni popusti

Ombudsman za zaštitu potrošača BiH Saša Marić upozorio je uoči Crnog petaka na razne zamke poput lažnih popusta i lažnih online trgovine, ustvrdivši da su popusti u Bosni i Hercegovini znatno skromniji u odnosu na druge zemlje.

Kako kaže, glavna razlika koja postoji u vezi Crnog petka između BiH i ostatka razvijenih zemalja je u popustima.

“Na Crni petak uvriježeno je da su popusti u prosjeku 60 posto i više, najniži popusti su oko 30 do 40 posto, a znaju ići i do rijetkih 90 posto, što se kupcima koji čekaju ponekad i 24 h, 48 h u redovima isplati. U BiH popusti su skromniji i budu slični onima koje potrošači viđaju tijekom cijele godine, u omjerima od 10 posto do 30 posto s vrlo malim brojem popusta preko 50 posto”, ističe ombudsman.

Lažne online trgovine

Posebno je upozorio na lažne online trgovine te da potrošači moraju biti svjesni da kupnja putem društvenih mreža, zbog neizdavanja računa i nemogućnosti reklamacije predstavlja veliki rizik, bez obzira na popuste.

Neki od osnovnih pokazatelja da se ipak radi o stvarnom trgovcu, a ne prevari, jeste da trgovina ima vlastitu web platformu putem koje će se utvrditi identitet trgovca i putem koje se može vršiti narudžba robe, a ne putem društvenih mreža, pojašnjava ombusmen, istaknuvši da je najznačajnije potrošačko pravo kod online trgovine – pravo na predomišljanje u roku od 15 dana od preuzimanja proizvoda, bez objašnjenja i uz trošak povrata robe trgovcu.

Mnogi trgovci povećaju cijene nekoliko sedmica prije Crnog petka ili i samog novembra, pa onda vrše “snižavanje” cijena da bi dobili efekt velikih popusta. Ovo iako zakonski legalno, i računovodstveno potkrijepljeno, u konačnici potrošača dovodi u zabludu, misleći da plaća nešto puno povoljnije što najčešće nije slučaj.

“Oglas mora jasno navesti uvjete sniženje i iznos – napominje Marić i dodaje da natpis do – 80 posto zvuči primamljivo svakom potrošaču, ali u praksi se taj najveći popust odnosi na mali broj artikala, dok većina ima znatno manji popust (npr. -10% ili -20%).

Upozorava i na to da se tokom akcija oko Crnog petka često nude stari modeli uređaja (npr. televizora, mobitela, kuhinjskih aparata) koje trgovine žele isprazniti iz skladišta, zbog čega potrošači uvijek trebaju provjeriti i tražiti informacije o datumu proizvodnje modela i usporediti specifikacije s novijim proizvodima.

Pravo na povrat robe

Uz spomenuto, neke trgovine ograničavaju pravo na povrat ili zamjenu robe kupljene na popustu, što je protivno Zakonu o zaštiti potrošača u BiH, te potrošači trebaju biti upoznati da putem Institucije ombudsmana ili inspektorata mogu koristiti pravne mehanizme predviđene zakonom.

Vrlo su često bilo u trgovinama i češće u online trgovinama vidljive fraze poput “samo danas”, “ostalo još 2 komada” ili “prodano 87 puta u posljednjih sat vremena”. Ovo su, navodi Marić, uobičajeni psihološki trikovi koji tjeraju potrošače na kupovinu bez dovoljno razmišljanja, a glavni savjet potrošačima, jeste da ne donose odluke impulsivno, nego da uspore i dobro razmisle prije same kupovine.

Ombusmen za zaštitu potrošača u BiH upozorava na još jednu čestu zamku koja se odnosi na akciju – “Kupite 1, dobijete 2”. Ovi paketi, kaže, često uključuju nepotrebne dodatke koji povećavaju ukupnu cijenu za potrošača zbog čega je važno da potrošači razmisle koliko god da nešto jeste na “super” popustu, trebali im doista tolika količina.

Potrošačima se stoga, uoči Crnog petka, preporučuje da naprave listu onoga što im stvarno treba, odrede budžet odnosno maksimalan iznos potrošnje i drže ga se, te da prate cijene kroz listopad i studeni, kao i da kupuju samo od poznatih i ovlaštenih trgovaca.

Ombusmen za zaštitu potrošača preporučuje obavezno čuvanje računa i potvrda o kupovini, jer je u slučaju reklamacije ovo prvi i glavni dokaz koji potrošači moraju posjedovati.

Šta je Crni petak

Crni petak “tradicija” je duga preko 150 godina. No pod nazivom Crni petak posljednjih 50-ak godina našla je uporište u onome što predstavlja značajne popuste u trgovinama na robe i usluge tokom novembra, a posebno krajem novembra gdje se posljednji petak u ovom mjesecu (ove godine 28.11.2025.godine) naziva Crni petak.

Kroz godine se ova “tradicija” proširivala, sa samo posljednjeg petka u novembru, na cijelu posljednju sedmicu, zatim i mjesec a u zadnjih 20-ak godina, ponedjeljak a potom i sedmicu iza Crnog petka nazivaju se Cyber ponedjeljak odnosno Cyber sedmica, i stavlja fokus na popuste tehničke robe.

(TIP/Izvor: Fena/Foto: Ilustracija/biznis.ba)

Ostavite komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena        

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne stavove Tip.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Zadržavamo pravo na provedbu cenzure ili potpuno brisanje komentara bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara, naš portal nije dužan pravovremeno obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima. Čitatelji registrovani u sistemu za komentare prethodne platforme mogu se registrovati ili prijaviti putem DISQUS, Facebook, Twitter ili Google+ korisničkih računa, koristeći novi, gore predstavljeni obrazac.

  1. Sta vam je ljudi. Broj zrtva od nesrece nije nazalost konacan, nije utvredjen, nije utvrdjena odgovornost pojedinaca i organzacija, a…