Revizija o Autocestama FBiH: Stotine miliona skuplja gradnja i milioni duga

Revizorski izvještaj za 2024. godinu o poslovanju JP Autoceste Federacije BiH Mostar otkriva niz ozbiljnih propusta.

Revizorski izvještaj za 2024. godinu o poslovanju JP Autoceste Federacije BiH Mostar otkriva niz ozbiljnih propusta zbog kojih je društvu dodijeljeno mišljenje s rezervom i negativno mišljenje. Nepravilnosti se protežu od javnih nabavki i upravljanja ugovorima do finansijskog izvještavanja i obračuna poreza.

Manipulacije u javnim nabavkama

Revizori su dokumentovali više slučajeva gdje su javne nabavke sprovođene suprotno zakonu.

Tako je, naprimjer, ugovor o održavanju tunela Bijela potpisan u iznosu većem od planiranog, a bez validnog objašnjenja. “U postupku nabavke nije dokumentovano na koji način je opravdano povećanje cijene u odnosu na procijenjenu vrijednost,” navodi se u izvještaju.

Revizori su utvrdili da su ugovori za izgradnju i nadzor pojedinih dionica autoputa više puta mijenjani aneksima, što je dovelo do enormnog povećanja troškova i kašnjenja. Samo na četiri dionice vrijednost investicija uvećana je za 255,5 miliona eura, dok su dodatno obračunate i kamate po reprogramiranim kreditnim obavezama u iznosu od 11,57 miliona KM. Ovakvo postupanje, kako se navodi u izvještaju, nije u skladu sa Zakonom o privrednim društvima, jer menadžment nije zaštitio Društvo od negativnih ekonomskih posljedica.

Također, zbog neusaglašene dinamike povlačenja kreditnih sredstava sa tempom izgradnje, JP Autoceste FBiH je samo po ugovoru sa EBRD-om platio 442 hiljade KM na ime takse za nepovučena sredstva.

Posebno se ističe slučaj dionice Mostar jug – Buna (poddionica Tunel Kvanj – Buna), gdje je konačna vrijednost ugovora iznosila 152,6 miliona eura, odnosno čak 54,5 miliona eura više od početne procjene. Revizori naglašavaju da je ovo posljedica “neefikasnog vođenja postupka” koji je trajao više od šest godina.

Slično, kod nabavke za elektroopremu dionice Počitelj – Zvirovići ponuđači nisu imali jednak tretman, jer je tehnička specifikacija mijenjana tokom postupka, što je „dovelo u pitanje princip konkurencije i transparentnosti“.

Ugovori i plaćanja bez dokumentacije

Izvještaj bilježi i slučajeve kada su sredstva isplaćena bez adekvatne kontrole izvršenja.

Tako je kod ugovora za nadzor radova na dionici Tarčin – Ivan isplaćeno više od 1,2 miliona KM, iako „nisu priloženi izvještaji nadzornog organa kojima bi se potvrdilo da su radovi izvršeni u skladu sa ugovorom“.

Uočeno je i da su za određene izvođače odobrena avansna plaćanja bez validnih bankarskih garancija, što je direktno suprotno ugovornim odredbama i povećava rizik za budžet preduzeća.

Kazne zbog neiskorištenih kredita

Još jedan ozbiljan problem tiče se kreditnih aranžmana. Kreditna sredstva nisu korištena u skladu s dinamikom gradnje, pa je samo po ugovoru sa EBRD-om društvu obračunata taksa za nepovučena sredstva od 442 hiljade KM. Takva praksa pokazuje, kako navode revizori, nedostatak planiranja i koordinacije u povlačenju zajmova i realizaciji radova.

Izvještaj otkriva da su na više ugovora sredstva isplaćivana iako nije postojala potpuna dokumentacija o izvršenju. “Zabilježeni su slučajevi gdje nisu priloženi izvještaji nadzornog organa, a isplate su ipak izvršene”, navodi se revizorskom izvještaju. Također, izvođačima su odobravana i avansna plaćanja bez valjanih bankarskih garancija, čime je budžet društva izložen dodatnom riziku.

Porezni dugovi i sporna knjiženja

Revizija je otkrila i nepravilnosti u knjigovodstvu. JP Autoceste nisu evidentirale porezne obaveze u iznosu većem od 7 miliona KM, dok se u poslovnim knjigama i dalje vode potraživanja od više miliona KM za koja je očigledno da su nenaplativa. “Društvo nije uskladilo pojedine stavke sa međunarodnim računovodstvenim standardima”, upozoravaju revizori, što dovodi u pitanje vjerodostojnost finansijskih izvještaja.

Poseban akcenat izvještaj stavlja na rad upravljačkih struktura. “Nadzorni i upravljački organi nisu uspostavili adekvatan sistem praćenja i kontrole postupaka javnih nabavki i finansijskog poslovanja“, navodi se. Primjeri pokazuju da su pojedini radovi, poput onih na dionici Buna – Počitelj, plaćeni iako komisija za tehnički prijem nije dostavila završni izvještaj..

Također, potraživanja od više miliona KM prema izvođačima koja su očito nenaplativa još uvijek se vode u knjigama, čime se vještački uvećava imovina društva.

Posebno se ističe nedostatak unutrašnje kontrole. “Nadzorni odbor nije uspostavio efikasan sistem praćenja javnih nabavki i izvršenja ugovora”, navodi se.

Zbog toga, određeni radovi na dionici Buna – Počitelj plaćeni su iako komisija za tehnički prijem nije dala završni izvještaj.

Revizorski izvještaj jasno pokazuje da se u JP Autoceste FBiH ozbiljne nepravilnosti ponavljaju iz godine u godinu, što je dovelo do negativnog mišljenja revizora. Radi se o primjerima koji ne ukazuju samo na slabosti u sistemu, nego i na moguće zloupotrebe.

(TIP/Izvor: Akta.ba/Foto: Ilustracija)

Komentar

  • Mirsad says:

    Pa šta radi SIPA ‘federalni MUP pa zar je sve toliko korumpirano u tužilaštvu BiH da očiglednu pljačku ne procesuiraju..pa dokle više ..šta radi premijer Nikšić zatvara oči pred najvećim poslijeratnim kriminalom ili je i on u talu..

Ostavite komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena        

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne stavove Tip.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Zadržavamo pravo na provedbu cenzure ili potpuno brisanje komentara bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara, naš portal nije dužan pravovremeno obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima. Čitatelji registrovani u sistemu za komentare prethodne platforme mogu se registrovati ili prijaviti putem DISQUS, Facebook, Twitter ili Google+ korisničkih računa, koristeći novi, gore predstavljeni obrazac.