Kada pravi čovjek dođe na poziciju ne izostaju rezultati; Ministar Almir Žilić koji je ‘oživio’ Tuzlanski aerodrom u intervjuu za TIP: ‘MAT je trenutno najveće gradilište u TK’

Ponovnim otvaranjem baze i stacioniranjem dva aviona na Međunarodnom aerodromu Tuzla, aviokompanija Wizz Air će unaprijediti povezanost Tuzlanskog kantona sa zemljama Europske unije, omogućavajući uspostavu devet novih linija. Od decembra 2025. godine putnici će moći letjeti iz Tuzle za Köln, Hamburg, Maastricht i Malmö. Od marta 2026. godine u ponudi će biti još pet novih ruta – za Berlin, Frankfurt, Göteborg Landvetter, Larnaku i Pariz.

Jedan od nazaslužnijih za vraćanje baze Wizz Air-a na Tuzlanski aerodrom je ministar trgovine, turizma i saobraćaja TK (DF), Almir Žilić iz Tuzle.

TIP: Obistinile su se Vaše ranije najave i otklonjene su sve sumnje. Kompanija Wizz Air vraća bazu na Međunarodni aerodrom Tuzla.

Žilić: Mislim da je ovo najveća stvar koja se Tuzlanskom kantonu desila u zadnje tri godine, od kada je Wizz Air napustio Međunarodni aerodrom Tuzla. Po projekciji koju smo dobili, pola miliona putnika će se prevesti u naredne četiri godine samo iz linija koje su potpisane u ovom ugovoru. To govori da Tuzlanski kanton očekuje preporod. Ako se vratimo na moju izjavu iz 11-og mjeseca prošle godine, kada sam imenovan na funkciju ministra, kada sam rekao da nas čeka jedan aktivan i puno ljepši period u Tuzlanskom kantonu, vidi se da Vlada TK i resorno ministarstvo nije omanulo. Vrlo sam sretan da smo vratili Wizz Air koju smatramo kao ‘domaću’ kompaniju. Međunarodni aerodrome Tuzla je trenutno najveće gradilište u Tuzlanskom kantonu. Tamo se rade veliki infrastrukturni radovi. Vrlo sam sretan da Tuzlanski kanton može ponuditi nešto što do sada nije mogao ponuditi. Siguran sam da je za sve iduće vlade u Tuzlanskom kantonu ovo domaća zadača. Nikada više ne smijemo dopustiti da ostanemo bez tour operatera, niti da budemo ovisni o jednom tour operateru. Trebamo da iznađemo mogućnost i sa drugim operaterima, sa baznim avionima ili bez njih, ali sa potpisanim ugovorima na jedan duži vremenski period. To kažem kako bi bili sigurni da će Tuzlanski kanton imati otvorenost na europskom nebu do svjetskih destinacija i nazad.       

‘Komapnija Wizz Air je došla da ostane’

TIP: Na koji period je potpisan ugovor sa Wizz Air-om? Da li se radi o dugoročnom period ili…?

Žilić: Kompanija Wizz Air je došla da ostane. Ugovor koji je Turistička zajednica TK potpisala sa Wizz Air-om je na četiri godine. Mislim da će period biti i mnogo duži jer planiraju bazu sa dva aviona. Sa novom politikom Vlade Tuzlanskog kantona prema Tuzlanskom aerodromu i problemom letenja, gdje smo uveli subvencioniranje, transparentnost, javni poziv i nabavku, mislim da Tuzlanski kanton ovu šansu ne smije ispustiti. Moramo završiti infrastrukturne radove koji su započeti i koje je Wizz Air tražio kao eliminacioni uslov. Ali, i kako bi smo doveli nove partnere… Tuzlanski kanton će ići u raspisivanje novih javnih poziva za nove linije i operatere.

TIP: Zašto je Wizz Air otišao sa Tuzlanskog aerodroma?

Žilić: Kada sam došao na mjesto ministra, prvo sam istražio zašto je Wizz Air otišao sa Tuzlanskog aerodroma. Percepcija javnosti, našeg građanstva, dijaspore, turista i privrednika je bila da se radi o politici… Bile su razne konstrukcije i špekulacije u javnosti. Dva su osnovna razloga. Prvi je remont aviona koji je bilo planiran, a drugi je zamjena svjetala na poletno – sletnoj pisti zbog teških vremenskih uslova koje Tuzla ima u zadnjem kvartalu i početkom godine. Pričam o magli. Gdje su oni svaku treći let imali otkazan. To je ogromne finansijske gubitke stvaralo Wizz Air-u. Oni su tražili od nas da pristupimo instalaciji tih svjetala. Prvo što smo uradili je da smo prebacili 1,5 milion KM Međunarodnom aerodromu Tuzla i naložili da  se pokrene proces javne nabavke svjetala na poletno – sletnoj pisti i da riješimo problem koji se vuče 30 godina. Dok sam je na čelu ministarstva i dok je ovakav kurs Vlade TK, Međunarodni aerodrom Tuzla će poslovati na jedan mnogo ozbiljniji i kvalitetniji način.

Foto: Kako trenutno izgleda pista

 Foto: Kako će izgledati pista

TIP: Je li bilo otpora kod dovođenja Wizz Air-a i ‘oživljavanja’ Tuzlanskog aerodroma?

Žilić: I da je bilo otpora javni poziv je bio transparentan. Istina je da smo postavili visoke standarde javnog poziva u smislu da smo tražili baziranje dva aviona. Bio je to preveliki zalogaj i za veće aerodrome od Međunarodog aerodroma Tuzla. Mi smo bili odlučni kako nam se ne bi ponovila 2022. godina. Sve smo urdili na jedan otvoren, transparentan, zakonit i europski način. Dobili smo partnera kakvom smo se i nadali.

TIP: Kakve su Vam projekcije? Vlada TK subvencionira letove parama građana TK, koja je računica isplativosti?

Žilić: Tačna projekcija je poznata. Dva miliona KM će se izdvajati godišnje za subvencioniranje dolazećeg putnika. 12 KM po dolazećem putniku je projekcija subvencije. Za četiri godine to je 8 miliona KM. Ako je projekcija da na samo ovim subvencioniranim letovima dobijemo oko 600.000 putnika, svaku putnik ako potroši 200 KM, to je oko 120 miliona KM. Dakle, matematika je jasna. Međutim, ja se ovdje ne bih bavio samo matematikom i finansijskim benefitima. Ogroman je benefit Tuzlanskog kantona je da se otvori prema Europi. Da Međunarodni aerodrom Tuzla počne ordinirati prema europskom nebu. Imamo prilično loše puteve, putnu blokadu Tuzlanskog kantona. Izlazak u Europu je od strateške važnosti za Tuzlanski kanton.     

Putna blokada TK

TIP: Ko je kriv što imamo loše puteve i što je TK u putnoj blokadi? Dok se u Hercegovini gradi i radi, mi u TK možemo samo sanjati brzu cestu, autoput. Nismo u stanju povezati brzom cestom Tuzlu i Sarajevo više od 30 godina. Ko je kriv, politika, nedostatak novca, neznanje ili…?

Žilić: Ja sam siguran da ima svega po malo od toga što ste pomenuli. Tuzlanski kanton mnogo pati zbog putne blokade. Sada se prema Sarajevu radi obilaznica u Živinicama. Vlada TK radi. Ta obilaznica će u mnogome olakšati transfer putnika, roba i usluga između kantona. Mi se moramo otvoriti prema Savi, Brčkom, Orašju… To je strateški put za Tuzlanski kanton u narednom periodu. Mi ćemo sve uraditi da u Vladi FBiH osiguramo inicijalna sredstva za eksproprijaciju između Brčkog i Orašja, a finansijska sredstva smo mi u mogućnosti sami da obezbijedimo za gradnju puta. Međutim, mi ne možemo bez pomoći Vlade FBiH uraditi eksproprijacju zemljišta. Ne možemo potpisati ugovore sa izvođačima radova. Da budem iskren, mislim da je novac trenutno najmanji problem. Sve sam vam rekao…

‘Percepcija turizma u TK će se morati promijeniti’

TIP: Šta se radi na promociji turističkih potencijala TK?

Žilić: Do sada smo se zadovoljavali prosjekom. Ta percepcija turizma u TK će se morati promijeniti. Na tome radimo jako puno. Resorno ministarstvo je uradilo nekoliko projekata. Dat ću vam primjer… U saradnji sa Kantonalnom upravom za inspekcijske polove TK počeli smo sa akcijom uvođenja u sistem iznajmljivanja smještaja stan na dan, vikendica sa bazenima itd. To je siva zona ekonomije Tuzlanskog kantona. Više to radimo zbog sigurnosnih razloga, nego zbog finansija. Ukoliko osiguramo da njih 50 posto uđe u sistem, mi smo uradili veliki posao. Tuzlanski kanton je prvi koji je pokrenuo taj projekat i mislim da ćemo do kraja 2026. godine imati preko 50 posto onih koji se bave uslugama iznajmljivanja smještaja u stanovma, iznajmljivanja vikendica i drugih nekretnina u sistemu. Dobio sam podatak da je do sada, tokom aktuelene sezone, Panonska jezera u Tuzli posjetilo oko 450.000 gostiju. To je izvrsno, ali Tuzlanski kanton je mnogo više od Panonskih jezera. Tuzlanski kanton ima šta da pokaže i da da turistima. Resorno ministarstvo u saradnji sa Turističkom zajednicom TK raspist će javni poziv na 300.000 KM za veliku marketinšku akciju na mjestima na kojima će avioni ordinirati decembar 2025.-mart 2026. godine. U Europskoj uniji će se povećati vidljivost Tuzlanskog kantona i mi ćemo putem javne nabavke osigurati usluge promocije TK u onim sredinama iz kojih će avioni polaziti za Tuzlanski kanton. To je nešto što Tuzlanski kanton nikada nije radio. Mi se moramo otvoriti prema Europi i svijetu.

TIP: Za Vas se tvrdi da ste pravi čovjek na pravoj poziciji koji donosi rezultate. Plaši li Vas to, jer u bh. politici uglavnom ljudi sa rezulatatima iznad prosjeka ‘ostaju bez glave’ tj. uglavnom budu smijenjeni?

Žilić: Ne treba mi ‘skidati glavu’…  Ja sam na mjesto ministra došao sa mjesta direktora direkcije robnih rezervi TK. Sa zadovoljstvom sam napustio tu funkciju kako bih se posvetio funkciji ministra  na period od dvije godine. Ostavio sam mandat direktora  od pet godina gdje je puno manje posla i komotnije je radno mjesto. Preuzeo sam da budem ministar trgovine, turizma i saobraćaja TK u ovako teškom periodu. Moj mandat traje do izbora 2026. godine. Vrlo sam sretan da ostavim ovakve rezultate i da napustim mjesto ministra, te da se posvetim nekim drugim poslovima. Tako da nema potrebe da mi se ‘skida glava’.

(TIP/Razgovarao: Adis Jašarević)

Ostavite komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena        

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne stavove Tip.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Zadržavamo pravo na provedbu cenzure ili potpuno brisanje komentara bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara, naš portal nije dužan pravovremeno obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima. Čitatelji registrovani u sistemu za komentare prethodne platforme mogu se registrovati ili prijaviti putem DISQUS, Facebook, Twitter ili Google+ korisničkih računa, koristeći novi, gore predstavljeni obrazac.