Savršen krug dilera državnih limuzina

Generalni sekretarijat Vijeća ministara BiH je u proteklih 13 godina kupovao službene automobile samo od firme „M.R.M. export-import“ iz Ljubuškog. Ova firma je kasnije neke od tih auta otkupila ispod tržišne cijene.

Piše: Ibro Čavčić (CIN)

“Touareg“ u kojem su se vozili čelni ljudi Vijeća ministara Bosne i Hercegovine (BiH) se u junu ove godine prodavao za skoro 35.000 maraka. Mirko Ivanković, poduzetnik iz Ljubuškog, u oglasu je napisao da je 12 godina star terenac u „top stanju“.

On ga je kupio 2023. godine od firme koja se bavi prodajom novih i polovnih automobila „M.R.M. export-import“ iz Ljubuškog.

Generalni sekretarijat Vijeća ministara BiH je deset godina ranije od  firme M.R.M. kupio ovaj i još tri automobila, „Phaeton“ i dva pasata, za skoro 485.000 KM. Istoj firmi su ih prodali na licitaciji za 36.000 KM − cijeni po kojoj se na tržištu u to vrijeme mogao prodati samo jedan od njih, otkrivaju novinari Centra za istraživačko novinarstvo (CIN).

Godinu prije ove prodaje Sekretarijat je u servisiranje tih vozila uložio više od 27 hiljada maraka, a servis je radio upravo budući kupac – M.R.M.

Njihovim predstavnicima zbog toga na licitaciji nije bilo teško odlučiti da za ove automobile daju bolju ponudu od drugog ponuđača, firme „Oilmer“ iz Sarajeva. Za M.R.M. nije bilo rizika, budući da je Sekretarijatu prodao ta vozila i redovno ih servisirao.

Kako je Vijeće ministara BiH ostalo bez dijela voznog parka, iste godine kupuju pet novih automobila za skoro 530.000 KM, ponovo od firme M.R.M. Sekretarijat je u ovom tenderu detaljno precizirao tehničke karakteristike traženih vozila i rok isporuke od mjesec dana.

Na taj način su eliminisali druge potencijalne ponuđače, među njima i firmu ABC-1968 u kojoj kažu da su preuzeli tendersku dokumentaciju, ali da su odustali od prijave jer su unaprijed znali da će biti odbijeni.

Uz to, Vijeće ministara je u posljednjih 13 godina kupilo još dva automobila u salonu M.R.M. U tom periodu Sekretarijat nije proveo nijedan tender za kupovinu automobila u kojem posao nije dobila ova firma.

„Ako neko proda službeno auto, pa zatim opet pobijedi na tenderu kad je riječ o održavanju i nakon toga ponovo otkupi ta ista vozila, pa proda nova, to je već upitno koliko je to sve u skladu sa zakonom“, rekao je Dževad Nekić, bivši generalni revizor Ureda za reviziju institucija Federacije Bosne i Hercegovine (FBiH).

Niko iz Generalnog sekretarijata Vijeća ministara BiH nije htio pred kamerom govoriti sa novinarima CIN-a. Razgovor je odbio i Robert Grubišić, direktor M.R.M, kratko rekavši: „Mi radimo kako radimo, sve u skladu sa zakonom“.

Jedna firma za sve poslove

Mirko Ivanković, preduzetnik iz Ljubuškog, preko internet stranice OLX prodavao je u junu 2025. godine automobil „Touareg V6“ za skoro 35.000 maraka. Riječ je o službenom vozilu u kojem su se od 2013. godine vozili predsjedavajući Vijeća ministara BiH.

Novinari CIN-a su se javili na Ivankovićev oglas, pogledali auto i testirali ga. Očuvana unutrašnjost i uredan motor odavali su da su automobilom upravljali profesionalni vozači i da je redovno održavan.

Kada su novinari naknadno kontaktirali Ivankovića i predstavili se, on nije pristao na razgovor pred kamerom, ali je kratko odgovorio preko Viber aplikacije: „Auto sam kupio jer mi se svidjelo“.

Firma M.R.M. je na „Touaregu V6“ zarađivala više puta – prodajom Vijeću ministara BiH i servisiranjem − a nakon što su ga otkupili na licitaciji od ove institucije, prodali su ga ljubuškom poduzetniku (Foto: Auto Shop O’S / Facebook)

Sekretarijat je ovaj automobil 2013. godine kupio za potrebe tadašnjeg predsjedavajućeg Vijeća ministara BiH Vjekoslava Bevande za 148.590 KM, o čemu je CIN tada pisao. Otprilike u isto vrijeme su na raspisanim tenderima od M.R.M. kupljeni i „Phaeton“ te dva pasata.

Državni revizori su utvrdili da je jedan od ta dva pasata kupljen tako što su u tenderu preferirane upravo njegove karakteristike.

Vozila su koristili deceniju prije nego što su odlučili da ih prodaju na licitaciji. Sve vrijeme su servisirani i popravljani u ljubuškoj firmi M.R.M. Neposredno prije nego će ih u maju 2023. oglasiti za prodaju, u auta su uložili 23.906 KM.

Nisu prestali da troše na auta ni nakon što su ih oglasili za prodaju pa su ih naknadno servisirali, što je koštalo još 3.543 KM.

Nakon toga vozila su prodali za 36 hiljada KM − po cijeni koja je tek nešto veća od novca uloženog u servise.

„Onaj ko je ulagao, održavao ta vozila, on je u velikoj prednosti kad je u pitanju kupovina tih vozila. I mislim da, zaista, određeni sukob interesa tu postoji“, smatra Nekić.

Miroslav Rupčić, sin i brat vlasnika firme M.R.M. (prvi s lijeva), poklonio je 2020. godine sanitetsko vozilo „Caritasu“ Mostara, rekavši da je ova firma „na raspolaganju za činjenje dobra“. Sa novinarima CIN-a nije htio razgovarati, rekavši da nije ni vlasnik ni uposlenik firme (Foto: „Caritas“ Mostar)

Tenderi za M.R.M.

M.R.M. svoj promet bazira značajnim dijelom na tenderskoj prodaji vozila javnim preduzećima i institucijama.

U proteklih deset godina su, poslujući sa javnim institucijama i preduzećima u BiH, na ovaj način prihodovali skoro 78,5 miliona KM. A jedan od vjernih kupaca je Generalni sekretarijat Vijeća ministara koji u tom periodu nije proveo nijedan tender za kupovinu i servisiranje automobila u kojem posao nije dobila ljubuška firma.

Nakon što je 2023. usvojen državni budžet, isplanirana je nabavka vozila za urede predsjedavajućeg i Generalnog sekretarijata u vrijednosti 530.000 KM.

Raspisan je tender na koji se javio samo M.R.M, prodavši im četiri audija i jednog volksvagena za 529.908 KM. Cijenu kupljenih vozila uklopili su sa stotinjak maraka razlike u predviđeni plan za kupovinu vozila.

Nekić smatra da ovo upućuje da su od dobavljača vozila prikupljeni inputi prije prodaje jer, u protivnom, ne bi mogla biti minimalna razlika u odnosu na procijenjene vrijednosti i izvršene nabavke vozila.

Iako Zakon o javnim nabavkama BiH nalaže da se u postupku javne nabavke prema ponuđačima ponaša jednako i nediskriminirajuće, u tenderskoj dokumentaciji su opisane sve karakteristike vozila koje je Vijeće ministara tražilo – dužina i širina, međuosovinsko rastojanje, snaga motora, zapremina prtljažnika…

„Kada vi u tenderskoj dokumentaciji navedete tačne neke dimenzije i precizirate karakteristike, sjedišta, volan, to može imati za posljedicu pogodovanje određenom proizvođaču ili modelu vozila“, kaže Nekić.

To je, naprimjer, bio slučaj sa specifikacijama u kojima je opisan i na osnovu kojih je kupljen „Audi A6 50“ TDI. Sekretarijat je zahtijevao ukupno 48 tehničkih karakteristika, a među njima minimalnu dužinu vozila 4.900 milimetara i maksimalnu širinu vozila 2.120 milimetara te presvlake sjedala u kombinaciji s platnom i kožom. Audi koji je ponudio M.R.M. je zadovoljio sve tražene uslove.

Generalni sekretarijat Vijeća ministara BiH je u tenderu tražio dimenzije koje su savršeno odgovarale dimenzijama vozila „Audi A6“ koje je M.R.M. isporučio u traženom roku od mjesec dana (Foto: CIN)

Novinari CIN-a su utvrdili sličnosti sa traženim specifikacijama i za ostala kupljena vozila.

Međuosovinsko rastojanje kupljenog „Audija Q5“ je 2.819 milimetara, za jedan milimetar kraće od maksimalnog zahtijevanog. U istim specifikacijama je zahtijevano vozilo minimalne dužine 4.680 milimetara, što je specifikacija koja odgovara devet milimetara dužem terencu „Q5“.

„Audi A6“ i „Q5“ kupljeni su u paketu za 319.920 KM.

Sekretarijat je u drugom paketu istog tendera kupio dva vozila „Audi A4“ i „Volkswagen Arteon“, plativši ih skoro 210 hiljada KM.

Prva dva auta su detaljno opisana u istoj specifikaciji, a uz ostale karakteristike su tražili i jedno sa ručnim, a drugo sa automatskim mjenjačem. Iako su u ostalim specifikacijama tražili samo crna vozila, ovaj put su ostavili mogućnost da jedno auto bude i sive boje. Takva su auta na koncu i kupili od firme M.R.M, jednog crnog i jednog sivog audija.

Za treće auto zahtijevali su vozilo minimalne dužine 4.860 milimetara, a „Volkswagen Arteon“ se u tu dimenziju uklopio sa šest milimetara razlike.

Prema dostupnim informacijama, u tražene dimenzije mogla se uklopiti i „Škoda Superb“, ali s obzirom na to da su u istom lotu „nacrtane“ i dimenzije koje odgovaraju „Audiju A4“, sužen je izbor potencijalnih dobavljača.

Infografika: Željko Todorović (CIN)

Budući da je M.R.M. jedan od tri ovlaštena trgovca i servisera u BiH i za „Audi“ i za „Volkswagen“, mogli su se javiti na tender i isporučiti vozila čije specifikacije odgovaraju modelima oba proizvođača. Firma „Brčko Gas“ je preuzela tendersku dokumentaciju, ali se nije javila sa ponudom, dok u „Porscheu BH“ kažu da ne učestvuju u javnim nabavkama.

Ljubuška firma je ispunila i uslov u vezi sa isporukom vozila u roku od mjesec, a revizor Nekić to vidi ovako: “Naravno da ste vi ograničili konkurenciju čim ste rekli 30 dana, ako znate unaprijed da ne može se, ne znam, ta vozila ili slična oprema isporučiti prije par mjeseci”.

Novinari CIN-a su poslali zahtijevane tehničke karakteristike vozila iz tog tendera Generalnog sekretarijata svim ovlaštenim autokućama u BiH, uz pitanje da li su 2023. godine imali u ponudi, na lageru ili su mogli nabaviti vozila koja odgovaraju priloženim karakteristikama.

U „Hyundai Auto BH“ su odgovorili da nemaju niti su prije dvije godine imali automobile koji bi odgovarali takvim tehničkim specifikacijama.

U „Porsche BH“ su odgovorili da kao ovlašteni uvoznik za „Volkswagen“, „Audi“, „Seat“, „Cupra“, „Škoda“ i „Porsche“ nemaju uvid u pojedinačne tendere na koje se javljaju ovlaštene autokuće jer ni ne učestvuju u njima.

Autokuća „Nipex“ iz Tuzle, ovlašteni partner za prodaju vozila VW i „Škoda“ te servisiranje vozila „Audi“, sve i da je mogla nabaviti vozila sa traženim karakteristikama, ne bi mogla ispoštovati rok isporuke od mjesec dana.

„Kad neko naručuje vozila, mi ne možemo reći da li će isto stići za pet, šest ili više mjeseci. Ne znamo kad i u kojem roku će nam stići naručeno vozilo“, kaže Sanja Dimitrijević, rukovodilac prodaje u „Nipexu“.

Firma ABC-1968 je preuzela tendersku dokumentaciju, ali se nije javila kao ponuđač.

„Kad smo vidjeli da ne možemo zadovoljiti te uslove, nismo se dalje ni prijavljivali jer znamo da ćemo biti odbijeni“, rekao je Bakir Bucalo, direktor firme koja prodaje vozila „Citroen“.

Generalni sekretar Vijeća ministara Robert Vidović koristi „Volkswagen Arteon“ koji je za službene potrebe kupljen u firmi M.R.M. u kojoj je zaposlen njegov brat Ivan Vidović (Foto: CIN)

Veći troškovi puta do servisa od servisiranja automobila

Redovni servisi i sitne popravke mogu se doimati jednostavnim, osim ako za svaku intervenciju mehaničara automobile iz Sarajeva ne morate voziti u Hercegovinu. Bila je to uobičajena putanja za vozila Generalnog sekretarijata u protekloj deceniji. Službena vozila su se za svaku popravku morala voziti u servis firme M.R.M.

Novinari CIN-a su izračunali da je Vijeće ministara BiH u proteklih deset godina ugovorilo servisiranje svojih vozila za oko 300 hiljada maraka. Svi poslovi dodijeljeni su firmi M.R.M. kao jedinom ponuđaču.

Državni revizori su utvrdili da je Generalni sekretarijat 2024. za servisiranje službenih audija i volksvagena koji su bili pod garancijom zaključio dvogodišnji okvirni sporazum vrijedan 43.428 KM. Tendersku dokumentaciju su preuzela četiri potencijalna ponuđača, a pristigla je samo jedna ponuda za koju je komisija utvrdila da ispunjava sve zahtjeve.

Komisija je prilikom evaluacije ponude utvrdila da udaljenost od sjedišta Generalnog sekretarijata do servisa iznosi 146 kilometara.

Revizori su u izvještaju 2024. godine godine naveli da putovanje do servisa i natrag podrazumjeva 292 kilometra, što stvara dodatne troškove koji nisu predmet nabavke.

I ranije su upozoravali da je Generalni sekretarijat u tenderskoj dokumentaciji odredio najpovoljniju cijenu kao jedini kriterij za izbor najpovoljnijeg servisera i da nisu uzeli u obzir putne troškove koji su često veći od troškova servisiranja.

„Navedeno proizlazi iz činjenica da je izabrani dobavljač udaljen više od 150 kilometara od sjedišta institucije te da su prilikom obavljanja servisa često indirektni troškovi (troškovi goriva, putnih troškova za vozača i sl.) veći od direktnih troškova servisa”, navedeno je u Izvještaju o finansijskoj reviziji Generalnog sekretarijata Vijeća ministara BiH za 2015. godinu.

Nekić smatra da je takav izbor dobavljača van pameti i van principa korištenja javnog novca jer se troši na neekonomičan i neefikasan način.

(TIP/Foto: CIN)

Ostavite komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena        

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne stavove Tip.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Zadržavamo pravo na provedbu cenzure ili potpuno brisanje komentara bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara, naš portal nije dužan pravovremeno obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima. Čitatelji registrovani u sistemu za komentare prethodne platforme mogu se registrovati ili prijaviti putem DISQUS, Facebook, Twitter ili Google+ korisničkih računa, koristeći novi, gore predstavljeni obrazac.