Revizija MVP BiH: Sporna zapošljavanja, unapređenja, nabavka vozila, bolovanja…

Ureda za reviziju institucija Bosne i Hercegovine objavio je izvještaje za 2024. godinu za ministarstva, agencije i institucije. Ministarstvo vanjskih poslova BiH dobilo je Mišljenje s rezervom.

Kao nedostaci navode se da nisu adekvatno evidentirani avansi za nabavku vozila u Štutgartu, Tokiju i Kairu, da se potraživanja za refundacije bolovanja ne vrši se u skladu s računovodstvenim pravilima, da na potraživanjima nije uknjižen iznos više obračunate naknade za odvojeni život DKP-a, ali i netransparetnost u zapošljavanju, internom premještanju uposlenika, unapređenju, ali i neodgovarajućim sklapanjima ugovora o djelu.

U objašnjenju Mišljenja s rezevromse navodi:

“Finansijski izvještaji Ministarstva prikazuju istinito i fer, u svim značajnim aspektima, finansijsko stanje imovine, obaveza i izvora sredstava na 31.12.2024. godine, te prihode i izvršenje budžeta za godinu koja se završava na navedeni datum, u skladu s primjenjivim okvirom finansijskog izvještavanja. Nismo u mogućnosti potvrditi tačnost finansijskih izvještaja u dijelu stalnih sredstava, potraživanja i obaveza Ministarstva s obzirom na to da popisom sredstava i obaveza nisu usklađena stvarna stanja sa stanjima u Glavnoj knjizi”, navode iz Ureda za reviziju.

Nabavka vozila i donacije

“Revizorskim postupcima nismo mogli potvrditi tačnost potraživanja evidentiranih u glavnoj knjizi i obrascu Bilansa stanja. U okviru kratkoročnih potraživanja nisu prikazani dati avansi za nabavku vozila u Štutgartu (64.747 KM), Kairu (56.180 KM) i Tokiju (69.332 KM), zbog čega je navedena pozicija potcijenjena za ukupan iznos od 193.260 KM. Avansi za nabavku vozila u Štutgartu i Egiptu, Ministarstvo je, kao i prethodne godine, evidentiralo na sredstvima u pripremi, dok uplatu avansa u Tokiju nije evidentiralo ni na jednom od ovih konta.

Dio potraživanja se odnosi na početna stanja unesena prilikom prelaska na ISFU sistem 2002. godine i za ta potraživanja ne postoji dokumentacija koja bi potvrdila opravdanost navedenih knjiženja. Nepostojanje dokumentacije je konstatovala i komisija prilikom popisa potraživanja”, navode iz Ureda.

Ministarstvo je za potrebe DKP-ova izvršilo nabavku 16 vozila u iznosu od 1.081.005 KM, od čega je jedno vozilo u iznosu od 70.000 KM nabavljeno iz donatorskih sredstava za ambasadu u Kuvajtu.

Nedostaci u provedenim procedurama se odnose na sljedeće:

-Kod nabavke vozila u generalnom konzulatu u Istanbulu konstatovali smo da je ugovor o nabavci potpisan prije dostavljanja mišljenja Pravobranilaštva BiH (ugovor potpisan 25.10.2024, a mišljenje Pravobranilaštva od 29.10.2024. zaprimljeno na protokolu 1.11.2024. godine). Pored toga, vozilo je evidentirano kao stalno sredstvo prije nego je isporučeno (knjiženje izvršeno sa 31.10.2024. godine, a isporuka izvršena 8.11.2024. godine).

-U ambasadi u Ljubljani pribavljene su tri ponude od kojih je jedna bila veća od planiranog iznosa za nabavku, ali nije odbačena kao neprihvatljiva. Navedeno nije uticalo na konačan izbor jer je izabrana ponuda sa najnižom cijenom.

Bolovanja i naknada za odvojeni život

Ministarstvo je 30.12.2024. godine u cilju rješavanja salda potraživanja iz prethodnih godina za koji ne posjeduje dokumentaciju uputilo Ministarstvu finansija i trezora BiH Prijedlog odluke o otpisu potraživanja u iznosu od 22.689 KM. Ova potraživanja su isknjižena u 2025. godini, naveli su u izvještaju

“Pored toga, manji iznos potraživanja (od fizičkih osoba za isporučenu robu i usluge, za štete od osiguravajućih društava i refundaciju naknade bolovanja) je iskazan sa negativnim saldom, što nije u skladu sa prirodom konta potraživanja i računovodstvenim pravilima te utiče na tačnost ukupnog iznosa potraživanja. Evidentiranje potraživanja za refundacije bolovanja ne vrši se u skladu s računovodstvenim pravilima i principima, jer smo uočili slučajeve da se potraživanja prvo naplate pa tek onda evidentiraju kao potraživanja, što nije u skladu s Pravilnikom o računovodstvu s računovodstvenim politikama i procedurama za korisnike budžeta institucija BiH. Također smo konstatovali da na potraživanjima nije uknjižen iznos više obračunate naknade za odvojeni život i iznos više uplaćenih poreza i doprinosa zbog pogrešno unesenog minulog staža zaposlenog u DKP-u, a za kog je obračun plaće vršen na osnovu ispravnih podataka”, ističe se.

Zapošljavanje

Ministarstvo je primilo u radni odnos pet državnih službenika na osnovu eksternog premještaja iz drugih institucija BiH, a jednog državnog službenika je direktno preuzela od entitetskog ministarstva.

Eksterni premještaji su realizovani nakon potpisivanja sporazuma između Ministarstva i institucije u kojoj je državni službenik bio zaposlen i rješenja Agencije za državnu službu BiH.

Članom 19. stav 2. Zakona o državnoj službi u institucijama BiH propisano je da, ukoliko nije moguć interni premještaj i interno oglašavanje iz stava 1. tog člana, institucija pokušava upražnjeno radno mjesto popuniti eksternim premještajem državnog službenika koji je na sličnom položaju u drugoj instituciji. Članom 20. Pravilnika o uslovima i načinu obavljanja internih konkursa, internih i eksternih premještaja državnih službenika u institucijama Bosne i Hercegovine je navedeno, između ostalog, da se državni službenik koji ispunjava sve posebne uslove može eksterno premjestiti iz institucije u instituciju.

“Ministarstvo nam nije prezentovalo dokaze da je prije eksternog premještaja pokušalo popuniti upražnjena radna mjesta internim premještajem i internim oglašavanjem niti informacije na koji način je utvrdilo da preuzeti državni službenici ispunjavaju sve posebne uslove, a pored nabrojanog, nismo upoznati ni sa načinom izbora institucija iz kojih su eksterno premješteni državni službenici.

Direktno preuzimanje državnog službenika Ministarstvo je izvršilo pozivajući se na član 32.b Zakona o državnoj službi u institucijama BiH radi popunjavanja radnog mjesta ministar savjetnik u Odsjeku za vizno-pasoške poslove Ministarstva. Nisu nam prezentovane informacije koji su posebni akademski i profesionalni uslovi koje ispunjava državni službenik za radno mjesto koje je popunjeno zbog kojih se, pored ispunjavanja općih uslova, može direktno preuzeti bez oglašavanja odnosno konkursa”, kazali su.

Mada su za navedene eksterne premještaje i direktno preuzimanje donesena rješenja Agencije za državnu službu, Ured za reviziju je mišljenja da nije u potpunosti poštovan i primijenjen princip transparentnosti kao jedan od principa koji treba da osigura državna služba.

“U procesu zapošljavanja Ministarstvo treba osigurati poštovanje principa transparentnosti”, ističe se u poruci Ureda.

Obavljanje drugih poslova

U Ministarstvu je i tokom 2024. godine jedan broj državnih službenika, uz poslove svog radnog mjesta, obavljao i poslove drugog radnog mjesta na osnovu odluka ministra o prijenosu ovlaštenja. Ukupno 13 državnih službenika je obavljalo poslove upražnjenih radnih mjesta većeg nivoa u odnosu na radno mjesto na koje su zaposleni, od čega su tri radna mjesta rukovodećih državnih službenika. Tokom 2024. godine nije bio raspisan javni oglas za popunjavanje radnih mjesta rukovodećih državnih službenika.

Radna mjesta rukovodećih državnih službenika odnose se na radno mjesto sekretara Ministarstva i dva pomoćnika ministra koja nisu popunjena već duži niz godina. Dva šefa odsjeka od prošle godine obavljaju poslove pomoćnika ministra u Sektoru za bilateralne i multilateralne poslove, a načelnik odjela poslove sekretara ministarstva do popune upražnjenih radnih mjesta.

Preostalih 10 državnih službenika također su obavljali poslove većeg nivoa radnog mjesta od radnog mjesta koje obavljaju (npr. poslove šefa odsjeka je obavljao ministar savjetnik ili prvi sekretar, poslove glavnog inspektora Ureda za kontrolu diplomatskih i konzularnih poslova obavljao je inspektor).

“Navedena praksa obavljanja poslova drugog radnog mjesta na osnovu ovlaštenja traje već duži niz godina i pored činjenice da takav način obavljanja poslova nije predviđen postojećim propisima. Ministarstvo je dužno da raspoređivanje državnih službenika na upražnjena radna mjesta vrši u skladu sa relevantnim propisima”, naveli su iz Ureda za reviziju

Prema podacima Ministarstva, koji su sačinjeni za potrebe obavljanja revizije, u toku godine je 26 osoba interno premješteno na druga radna mjesta te je izvršen interni premještaj – unapređenje za 11 zaposlenih. Većina internih premještaja odnosi se na raspoređivanje državnih službenika u sjedištu nakon povratka iz DKP-ova.

Rješenje o unapređenju, odnosno internom premještaju, donosi ministar uz prethodno pribavljeno mišljenje Agencije za državnu službu, a kao razlog se navodi potreba popunjavanja određenog radnog mjesta. Prema Odluci o uslovima i načinu upućivanja zaposlenih u Ministarstvu na rad u DKP zaposleni se upućuju na rad u DKP na radno mjesto istog ranga na kojem su raspoređeni u sjedištu, na mjesto višeg ranga za jedan nivo ili na radno mjesto nižeg ranga uz njegovu pisanu saglasnost. Odlukom nije definisano kako se postupa prilikom povratka zaposlenih u sjedište koji su raspoređeni na radno mjesto višeg ranga.

Zaposleni koji se upućuju na viši rang prilikom upućivanja na rad u DKP smatraju se unaprijeđenim te se prilikom povratka raspoređuju na isti rang na kojem su bili u DKP mreži.

“Prethodnih godina smo također ukazali na navedenu problematiku i netransparentnost procesa internog premještanja i unapređivanja u Ministarstvu, a kriteriji za raspoređivanje državnih službenika na radna mjesta nakon povratka u sjedište nisu uspostavljeni ni tokom 2024. godine”, naveli su iz Ureda za reviziju.

Ugovori o djelu

Ministarstvo je i u 2024. godini nastavilo s praksom angažovanja vanjskih saradnika u sjedištu putem ugovora o djelu za obavljanje redovnih poslova iz djelokruga Ministarstva. Uvidom u pojedinačne ugovore o djelu i izvještaje o radu može se zaključiti da se radi o poslovima koji odgovaraju sistematizovanim radnim mjestima te su za određene poslove ugovori sklapani par mjeseci u kontinuitetu.

“Ministarstvo treba osigurati da se ugovori o djelu zaključuju samo u izuzetnim slučajevima i to za poslove koji su privremenog karaktera i koji se ne mogu smatrati poslovima sistematizovanih radnih mjesta”, poručili su iz Ureda za reviziju.

Izvještaj možete pročitati OVDJE.

(TIP/Izvor: N1/Foto: Ilustracija/N1)