Kako se koristi aplikacija
Nevjerovatno! Kilometar autoputa u ovom dijelu BiH premašio je 40 miliona KM, skuplji je samo u Rumuniji!

Dionica autoputa na Koridoru 5C Medakovo – Poprikuše koja će se dužinom od 35 kilometara rasprostirati između Zenice i Žepča koštat će nevjerovatnih 1,4 milijarde KM (722 miliona eura)! Kilometar ove dionice će koštati čak 40 miliona KM.
Naime, Vijeće ministara BiH jučer je, prihvativši zahtjev Autocesta FBiH, utvrdilo amandman na ugovor između Bosne i Hercegovine i Evropske investicijske banke kojim će skoro uduplati troškove za izgradnju 35 kilometara dionice Medakovo-Poprikuše. Kako je navedeno, povećavaju troškove izgradnje dionice Medakovo – Poprikuše sa 391 miliona eura na 722 miliona eura!
Austrija, Mađarska, Slovačka…
Usporedbe radi, cijena gradnje tunela Prenj, najdužeg u BiH i jednog od najdužih u Evropi, koja je još nije započeta, planirana je u iznosu od 1,2 milijardi KM.
Nadalje, troškovi za izgrađene kilometre autoputeva u Austriji, Mađarskoj, Slovačkoj ili Češkoj su daleko ispod troškova za kilometre bh. autoputa na spomenutoj dionici između Zenice i Žepče.
Prema studiji koja datira iz 2012. godine, najskuplji kilometar autoputa u EU imala je Austrija i iznosio je 24 miliona KM (12,8 miliona eura). Potom slijede Mađarska (22 miliona KM po kilometru), zatim Slovačka (18 miliona KM po kilometru), te Češka (16 miliona KM po kilometru)

Prema dostupnim informacijama, od bosanskohercegovačkog je trenutno jedino skuplji kilometar u Rumuniji. Naime, posljednji kilometri Transilvanijskog autoputa (i to oni prema Srbiji) građeni su u 2023. godini i iznosili su čak 40 miliona eura (skoro 80 miliona KM) po kilometru. Međutim, prosječna cijena kilometra autoputa u toj zemlji iznosila je sedam do 10 miliona eura.
Potez Vlade FBiH
No, zašto je na spomenutoj dionici autoputa između Zenice i Žepča, čiji je rok izgradnje posmjeren s kraja 2025. na 31. decembar 2027. godine, došlo do tolike ekspanzije troškova? Odgovor na ovo pitanje javnosti trebaju dati iz Autocesta FBiH.
Dionica Medakovo-Poprikuše sastoji se od dvije poddionice i to Medakovo-Ozimica dužine 21,7 kilometara te Ozimica-Poprikuše (12,8 kilometara). Trenutno se gradi samo na poddionici Medakovo – Ozimica, a izvođač radova je turski Cengiz. Na ovoj drugoj poddionici radovi još nisu započeli i to zbog muljaže oko izbora nadzora za izgradnju ovog dijela autoputa o čemu je pisao Fokus.
Naš portal je, naime, otkrio aferu na pomolu kod realizacije ovog tendera budući da je došlo do teških zloupotreba odnosno zamjene ponude za posao nadzora. Kako smo pisali, u cijeli slučaj se uključio i Evropski ured za borbu protiv prevara (OLAF).
Nakon pisanja o ovoj aferi navedeni je tender poništen. Nedavno smo ponovo razotkrili mutne radnje kod provođenja ponovljenog tendera za izbor nadzora na ovoj dionici. Nedugo nakon toga Autoceste FBiH su ponovo poništile tender.
Vlada FBiH je na sjednici održanoj 16. aprila ove godine prihvatila je informaciju iz Autocesta FBiH da im nedostaje sredstva za dionicu Medakovo – Poprikuše odnosno za poddionicu Ozimice – Poprikuše (iako gradnja ove poddionice još nije počela).
Odluka OPEC Fonda
Upravo je ovaj Vladin potez bio je jedan od koraka koji su prethodili jučerašnjoj odluci Vijeća ministara BiH da prihvati enormno povećanje troškova odnosno enormno zaduženje za ovu dionicu. Osim konstatacije kako je Vlada FBiH svjesna rasta cijena cestogradnje javnosti nije data precizna informacija zašto je došlo do enormne eksplozije troškova.
Kada je riječ o području ZDK i izgradnji dionica koje Sarajevo i Zenicu trebaju povezati sa Dobojem, Fokus je pisao o mutnim radnjama koje su dovele do eksplozije troškova na dionici Poprikuše – Nemila.
Prvobitni ugovor koji je u novembru 2020. potpisan sa izvođačem radova, turskim Cengizom, za ovu dionicu dugu 5,5 kilometara iznosio je 407 miliona KM. No, to nije bilo dovoljno te su Autoceste udvoljile izvođaču radova te odobrile dodatnih 53,2 miliona KM.

Gotovo da ne postoji dionica autoputa u BiH koja nije doživjela dodatno povećanje troškova. Jedna od eklatantniji je dionica Vranduk – Ponirak koja je nakon otkrića Fokusa o kriminalnim radnjama sada predmet pravosuđa.
Fokus je prije nekoliko dana objavilo ekskluzivnu informacijuprema kojoj je jedan od većih kreditora infrastrukturnih projekata u BiH, OPEC Fond za međunarodni razvoj (OFID), obavijestio je Vijeće ministara BiH da prekida dalje finansiranje projekata Javnog preduzeća Autoceste FBiH, uključujući i nastavak finansiranja postojećeg projekta poddionice Vranduk – Ponirak.
Odluka je donesena zbog nezadovoljstva dosadašnjih praksi vještačkog povećavanja troškova i netransparentnog upravljanja sredstvima od strane investitora.
(TIP/Izvor: Fokus.ba/Autor: A. Dučić/Foto: Autoceste FBiH)
Ostavite komentar
Vaša email adresa neće biti objavljena
NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne stavove Tip.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Zadržavamo pravo na provedbu cenzure ili potpuno brisanje komentara bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara, naš portal nije dužan pravovremeno obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima. Čitatelji registrovani u sistemu za komentare prethodne platforme mogu se registrovati ili prijaviti putem DISQUS, Facebook, Twitter ili Google+ korisničkih računa, koristeći novi, gore predstavljeni obrazac.