Šta su multidisciplinarne istrage prometnih nesreća i mogu li poboljšati sigurnost na bh. cestama?

Prema službenim podacima mjerodavnih županijskih, entitetskih i državnih institucija, na cestama u Bosni i Hercegovini u 2024. godini zabilježeno je ukupno 35.854 prometnih nesreća u kojima su život izgubile 222 osobe, a više od 11.000 ih je ozlijeđeno.

Neki od ključnih uzoraka velikog broja prometnih nesreća s fatalnim posljedicama na bh. cestama su rasprostranjeno kršenje prometnih propisa, općenito niska razina prometne svijesti i kulture, te kontinuiran porast broja vozila i sudionika u prometu.

Jedan od najčešćih uzroka nesreća je neprilagođena brzina, posebno prebrza vožnja u odnosu na uvjete na cesti i vremenske prilike.

Kako bi se unaprijedila sigurnost na bh. cestama Ekonomska komisija Ujedinjenih naroda za Europu (UNECE) i Svjetska zdravstvena organizacija (SZO) organizirale su niz radionica o multidisciplinarnim istragama prometnih nesreća (MDCI).

Po riječima specijalnog predstavnika Svjetske zdravstvene organizacije u BiH Ervina Koremana, multidisciplinarne istrage prometnih nesreća suvremeni su alat za unaprjeđenje sigurnosti na cestama, koji pomaže u razumijevanju kako i zašto dolazi do prometnih nesreća sa smrtnim ishodom.

“Za razliku od tradicionalnih istraga koje se često fokusiraju samo na pogreške vozača, tehničke kvarove ili propuste u infrastrukturi, multidisciplinarna istraga okuplja stručnjake iz različitih oblasti – inženjere prometa, prometnu policiju, medicinske stručnjake, stručnjake za vozila i pravnike. Oni zajednički analiziraju sve aspekte nesreće sa smrtnim ishodom”, pojašnjava Koreman.

MDCI, također, razmatra ponašanje osoba uključenih u nesreću, tehničko stanje i sigurnosne karakteristike vozila, dizajn i stanje prometnica, kao i vremenske i druge okolišne faktore. Cilj je razumjeti cijeli tijek događaja, od toga kako je do nesreće došlo, šta ju je uzrokovalo i kako se razvijala, sve s ciljem kako bi se spriječilo ponavljanje sličnih nesreća u budućnosti.

“Važno je istaći da MDCI koristi pristup „sigurnog sistema” (Safe System), koji prihvaća činjenicu da ljudi griješe, ali teži izgradnji transportnog sistema koji štiti sudionike u prometu čak i kada do tih grešaka dođe. Cilj nije pronaći krivca, već identificirati slabe točke sistema, bilo da se radi o lošem dizajnu prometnice, neadekvatnom ponašanju sudionika u prometu ili vozilima koja ne ispunjavaju sigurnosne standarde, te predložiti mjere koje mogu spriječiti buduće nesreće sa smrtnim ishodom ili ublažiti njihove posljedice”, dodaje Koreman.

Po njegovim riječima, multidisciplinarne istrage prometnih nesreća imaju veliki potencijal za unapređenje sigurnosti na cestama u Bosni i Hercegovini jer omogućuju dublje i preciznije razumijevanje uzroka nesreća i mjera koje se mogu poduzeti kako bi se one spriječile.

Detaljnom analizom stvarnih nesreća, ove istrage otkrivaju rizike i nedostatke u postojećem cestovnom sistemu, poput opasnih raskrižja, nejasne prometne signalizacije ili učestalih problema u ponašanju vozača.

“Bosna i Hercegovina je trenutno u početnoj fazi primjene metodologije multidisciplinarnih istraga saobraćajnih nesreća u praksi. Iako MDCI još uvijek nije integriran u zakonodavni okvir zemlje, nedavne radionice za obuku koje su organizirali UNECE i SZO predstavile su ovu metodologiju i njene prednosti ključnim akterima u oblasti sigurnosti prometa iz mjerodavnih ministarstava i institucija BiH”, kaže Koreman.

Bosna i Hercegovina, ističe Koreman, prepoznaje MDCI kao ključni naredni korak nakon postojećih revizija i inspekcija cestovne sigurnosti, uz snažnu podršku dužnosnika, uključujući Ministarstvo komunikacija i transporta Bosne i Hercegovine.

Međutim, po njegovim riječima, izazovi i dalje postoje zbog trenutnog izostanka MDCI metodologije u zakonodavnom okviru, što doprinosi stopama smrtnosti na cestama koje su znatno iznad prosjeka Europske unije.

“U cjelini, nedavne pilot radionice predstavljaju značajan napredak jer postavljaju temelje za buduće zakonodavne promjene i širu integraciju MDCI pristupa u državni sistem sigurnosti prometa. Ovakav pristup se očekuje da unaprijedi identifikaciju uzroka prometnih nesreća i podrži razvoj učinkovitijih mjera sigurnosti, približavajući Bosnu i Hercegovinu sigurnijem cestovnom okruženju usklađenom sa standardima Europske unije”, poručio je specijalni predstavnik Svjetske zdravstvene organizacije u BiH Ervin Koreman.

(TIP/Izvor: Fena/Foto: Ilustracija)

Ostavite komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena        

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne stavove Tip.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Zadržavamo pravo na provedbu cenzure ili potpuno brisanje komentara bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara, naš portal nije dužan pravovremeno obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima. Čitatelji registrovani u sistemu za komentare prethodne platforme mogu se registrovati ili prijaviti putem DISQUS, Facebook, Twitter ili Google+ korisničkih računa, koristeći novi, gore predstavljeni obrazac.