Sto nam ne otvorite za svecku za växjö kao nekad sto bilo tu putnika bi imali mnogo pozdrav
Ministar Almir Žilić u intervjuu za TIP: Wizz Air vraća bazu na MAT, očekujemo historijski uspjeh

´Wizz Air se po javnom pozivu obavezao da bazira dva aviona na Tuzlanskom aerodromu sa destinacijama na šest evropskih država. U 2025./2026. godini očekujemo ekspanziju i u naredne četiri godine preko 1,5 miliona putnika sa Tuzlanskog aerodroma˝, rekao je, između ostalog, u intervjuu za TIP ministar trgovine, turizma i saobraćaja TK, Almir Žilić.
TIP: Turistička zajednica Tuzlanskog kantona donijela je na osnovu postupka javnog poziva odluku o izboru aviokompanije Wizz Air za dodjelu subvencije za aviosaobraćaj na Međunarodnom aerodromu Tuzla (MAT) u cilju razvoja turizma na području Tuzlanskog kantona. Na koji period se potpisuje ugovor za Wizz Air-om i koje nove avio linije će biti otvorene?
Žilić: Mi smo radili četiri mjeseca istraživanje tržišta. Ko je zainteresiran za partnerstvo sa Međunarodnim aerodromom Tuzla i Vladom Tuzlanskog kantona. Ponudili smo program subvencija po uzoru na puno razvijenije, ozbiljnije aerodrome i države. Tuzlanski aerodrom više ne traži milostinju. On traži partnera. Mi smo sad u javnom pozivu jasno postavili kriterije. To su prvi put vrlo ozbiljni kriteriji i kvalitetni uslovi. Dobili smo Wizz Air koji je po javnom pozivu obavezao se da bazira dva aviona na Tuzlanskom aerodromu sa destinacijama na šest evropskih država: Njamačka, Austrija, Francuska, zemlje Benelux-a i Holandija.

TIP: Kakve su Vam projekcije? Vlada TK subvencionira letove parama građana TK, koja je računica isplativosti?
Žilić: Projekcije su da za četiri godine preko 1,5 milliona putnika dođe. Napominjem, da nećemo subvencionirati letove koji su do sada bili na snazi. Koji su razrađeni i imaju svoju putanju. Također, imamo tu i letove za Tursku preko Pegasus Airlines i A Jet-a koji se također ne subvencioniraju. U 2025./2026. godini očekujemo ekspanziju i u naredne četiri godine preko 1,5 miliona putnika sa Tuzlanskog aerodroma. Ako uzmemo projekciju da svaki taj dolazeći putnik, napominjem da mi sufinasiramo dolazeće putnike, potroši 200 eura, 300 miliona se slijeva u budžet Tuzlanskog kantona. Nas će subvencije za četiri godine koštati do 8 miliona.
TIP: Jeste li osjećali pritisak zbog ranijeg neuspijeha sa grčkom aviokompanijom i subvencijama?
Žilić: Mi smo se referirali na smjernice USAID-a koji je prije nekoliko godina donio smjernice o subvencijama. Preko Turističke zajednice TK smo uradili javni poziv.
TIP: Zašto je javni poziv raspisan preko Turističke zajednice TK?
Žilić: Zato što je i u svijetu tako. Samo one imaju intseres da subvencioniraju dolazeće putnike. Kad bi to radio Aerodrom to bi bio odlazeći putnik. Dakle, nas zanima dolazeći putnik i mi smo radili ka tim smjernicama. Drugačiji je javni poziv nego što je ranije bio. Puno ozbiljnije se pristupilo istraživanju tržišta i kriterijumima javnog poziva. Razlika između ta dva javna poziva je u programu subvencioniranja na kome je radila jako puno ljudi. Taj program koji pominjete je subvencionirao po letu, a mi po putniku. To je vrlo velika razlika. Mislim da je opravdanost i svrsishodnost ovog programa puno veća.

TIP: Zašto je Wizz Air otišao sa Tuzlanskog aerodroma?
Žilić: Kada sam došao na mjesto ministra, prvo sam istražio zašto je Wizz Air otišao sa Tuzlanskog aerodroma. Percepcija javnosti, našeg građanstva, dijaspore, turista i privrednika je bila da je Wizz Air kao domaća kompanija. Bile su razne konstrukcije u javnosti. Politika, Sarajevo, Dodik, Orban…Mislim, to su gluposti. Wizz Air je imao jedan veliki uslov, a to je zamjena svjetala na poletno – sletnoj pisti zbog teških vremenskih uslova koje Tuzla ima u zadnjem kvartalu i početkom godine. Pričam o magli. Gdje su oni svaku četvrti let imali otkazan. To je ogromne finansijske gubitke stvaralo Wizz Air-u. Oni su tražili od nas da pristupimo instalaciji tih svjetala. Bivši menadžment Tuzlanskog aerodroma je znao za taj problem i nisu ništa uradili.
TIP: Je li bila opcija da se izabere više tour operatera, kako ne bi došli u poziciju da vas neko eventualno uslovljava?
Žilić: Nije lako dovesti tour operatera na Međunarodni aerodrome Tuzla pored svih aerodroma u zemlji i Europi. Wizz Air je nešto što smo mi sanjali. On će vratiti ljude, otvoriti Europu, vratiti MAT na europsko nebo. Mislim da ćemo u 2025. i 2026. godini postaviti domaći zadatak za sve buduće vlade u TK koje su budu bavile aerodromom. Ja sam ponosan što sam na čelu ministarstva koje je uradilo sve ovo do sada.

Foto: Kako trenutno izgleda pista

Foto: Kako će izgledati pista
TIP: Vlada TK je odobrila dodatnih million KM za tu namjenu, dokle se došlo?
Žilić: Vlada TK je zasukala rukave sa resornim ministarstvom i ja sam kao ministar na početku godine, kada sam imenovan, dao sebi zadatak da riješimo sva četiri infrastrukturna projekta. Tri su gotova, četvrti je na putu rješavanja. Atrij je gotov, treći gate je gotov i parking za 360 vozila je završen. Kada je riječ o svjetlosnim signalima na pisti, javna nabavka je završena. Dva ponuđača su bila u igri. Jedan je dobio posao, drugi se žalio i sad je na Uredu za razmatranju žalbi u Mostaru. Kako čujemo to će se brzo riješiti jer je situacija čista. Jedan od ta dva ponuđača počinje raditi odmah i rok za izradu tih svjetala je četiri mjeseca. Mi bi do zadnjeg kvartala 2025. godine trebali imati svjetla i time bi Tuzlanski aerodrom bio najopremljeniji aerodrom u Bosni i Hercegovini. Naše projekcije su da oborimo ranije rekorde. Nemojmo zaboraviti da je javni poziv izrađen na četiri godine, te stoga očekujemo historijski uspeh za MAT i da bude domaća zadaća za sve buduće direktore, menadžmente i vlade u Tuzlanskom kantonu.
TIP: Šta je urađeno na promociji turističkih potencijala TK?
Žilić: Jedan veliki iskorak koji smo sada napravili jeste posjeta jedne velike i vrlo ozbiljne delegacije iz Turske. To su menadžeri i direktori najvećih novinskih agencija u Turskoj. Oni su došli u TK po javnom pozivu koji smo imali za promociju turističkih potencijala TK na području Turske i zemalja Bliskog istoka. Došli su, napravili jednu veliku priču i sa sobom odnijeli veliki broj informacija, spotova o onome što Tuzlanski kanton raspolaže. Imamo potpisan sporazum između resornog ministarsva i Vlade Turske, da svaki dan na tom tržištu turistički potencijali TK budu u eteru. A sve povezano letovima Tuzla-Istambul. Taj model već daje rezultate. Takav model koji je bio probni sa Turskom sada ćemo raditi sa zemljama EU-a. Vlada TK je već izdvojila novac za promociju turističkih potencijala TK-a u zemljama EU-a gdje ćemo otvoriti letove. Mislim da je to prvi projekat koji ministarstvo sa Vladom TK radi i nešto što do sada u Tuzlanskom kantonu nije viđeno.
TIP: Od 15. juna s Međunarodnog aerodroma Tuzla ponovo letovi za Beč.
Žilić: Kako čujem tri leta su već popunjena. U Beču ima jako puno naše dijaspore i kako sam obaviješten to je glavna tema mladih ljudi koji imaju interes da dolaze ovamo. Vidim na stranici da je karta oko 70 KM! Mi ne subvencioniramo ovo đaba. Mi pokušavamo da vratimo vezu između dijaspore i matične Države, da vratimo turiste koje su dolazili 2021./2022. godine i da povežemo privredu Tuzlanskog kantona sa privredom Europske unije. Dakle subvencioniranje ima itetako smisla, a mi to ranije nismo radili. Siguran sam da ćemo u narednom periodu napraviti revoluciju u Tuzlanskom kantonu.
TIP: MAT nije samo važan za turizam, već i za ukupni ekonomski razvoj TK.
Žilić: Na početku razgovora sam vam dao samo jedan mali parameter šta znači imati million putnika sa Tuzlanskog aerodroma. Mi imamo praksu iz 2022. godine gdje smo imali 700.000 putnika do septembra, dakle imamo pokazatelje. Tome stremimo, to priželjkujemo i sve smo napravili da tako i bude. Mi samo u zadnjih godinu dana uložili preko 5 miliona KM na Tuzlanski aerodrom. Nas zanima da ga postavimo na ‘kvalitetne noge’, da menadžment osjeti benefite kvalitenijeg i profesionalnijeg rada.
(TIP/Razgovarao: Adis Jašarević)
Ostavite komentar
Vaša email adresa neće biti objavljena
NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne stavove Tip.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Zadržavamo pravo na provedbu cenzure ili potpuno brisanje komentara bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara, naš portal nije dužan pravovremeno obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima. Čitatelji registrovani u sistemu za komentare prethodne platforme mogu se registrovati ili prijaviti putem DISQUS, Facebook, Twitter ili Google+ korisničkih računa, koristeći novi, gore predstavljeni obrazac.
3 komentara
Konacno netko tko je zaista prodoran i sposoban na mjestu ministra. Svaka cast Žila.
Ministar nije naveo na koje će aerodrome slijetati avioni Wizera u Evropi.Da li su to isti oni aerodromi koje je Wizer koristio do prekida saradnje?
Sto nam ne otvorite za svecku za växjö kao nekad sto bilo tu putnika bi imali mnogo pozdrav