Tiha smjena na pisti: Kako je Hifa Petrol preuzela avionsko gorivo na Aerodromu Tuzla?

U tišini, bez velike medijske pažnje i transparentnosti u postupku javnih nabavki, na tržištu avionskog goriva u BiH dogodila se značajna promjena.

U tišini, bez velike medijske pažnje, na tržištu avionskog goriva u Bosni i Hercegovini dogodila se značajna promjena. Nakon višegodišnje dominacije kompanije Hifa Oil, Aerodrom Tuzla je u aprilu 2025. godine zaključio četverogodišnji ugovor o zakupu skladišta avionskog goriva s kompanijom Hifa Petrol, saznaje Akta.ba iz pouzdanih izvora.

Promjena ne bi bila toliko intrigantna da obje firme ne vode – dva brata.

Time je došlo do svojevrsnog “porodičnog transfera” tržišne dominacije, čime kompanija Hifa Oil, koja godinama snabdijeva aerodrome u Tuzli, Sarajevu i Mostaru, gubi jedan “dio kolača”.

Javni poziv – kratak, ali ključan

Javni poziv Aerodroma Tuzla raspisan je 15. aprila na službenoj web stranici, a zatvoren 21. aprila 2025. u 09.00 sati – efektivno otvoren svega četiri radna dana. Predmet poziva bio je zakup carinskog skladišta od 1.131 m², s početnom cijenom zakupa od 7.000 KM mjesečno, zajedno s opremom – tri nadzemna rezervoara od po 80 m³.

Među kriterijima za prijavu navodilo se i posjedovanje licence Direkcije za civilno zrakoplovstvo BiH (BHDCA) za rukovanje i skladištenje JET goriva, kao i odgovarajuća logistička oprema i ugovor s dobavljačem goriva.

Odluka je, prema izvorima Akta.ba, pala na Hifa Petrol – uprkos činjenici da kompanija ne posjeduje sve potrebne dozvole u trenutku dodjele ugovora. Dodatno, Hifa Petrol se prema informacijama iz poziva obavezala da posjeduje dozvolu koja je, po svemu sudeći, tek u fazi pribavljanja, s obzirom na to da je javnim pozivom omogućeno da se uslovi moraju ispunjavati danom stupanja na snagu ugovora o zakupu.

poziv

Foto: Detalji javnog poziva

Zagonetni muk i pozivanje na zakon

Osim što je javni poziv trajao izuzetno kratko, dodatnu nejasnoću u cijelom postupku izaziva i izostanak zvanične potvrde od strane Međunarodnog aerodroma Tuzla o tome kojoj je kompaniji dodijeljen ugovor.

Iako je javni poziv objavljen na web stranici, odluka o dodjeli ugovora nije, a po zakonu o javnim nabavkama nisu ni dužni jer se na ove slučajeve primjenjuju posebna pravila.

“Budući da je u pitanju dodjela objekta u zakup, na ove slučajeve se primjenjuju posebna pravila i to ne pravila za postupke javnih nabavki. U skladu s tim, javni organi su dužni obavijestiti ponuđače koji su učestvovali u postupku kako bi mogli zaštiti svoja prava, ali odluke o tome su dužni dostaviti samo njima, a ne nužno i na istom mjestu gdje je objavljen javni poziv. Iako su preporuke radi transparentnosti i odgovornosti da se sve odluke iz svake faze javno objave, to nažalost nije zakonska obaveza u ovim slučajevima“, pojasnio Damjan Ožegović viši istraživač i suradnik za pravne poslove Transparency International BiH.

Nakon toga smo poslali zvanični upit Aerodromu Tuzla ( prvi put 30. aprila i nakon toga više puta) o tome s kim su potpisali ugovor i da li je novi dobavljač već operativan, ali ih je Aerodrom Tuzla uporno ignorisao. Nakon formalnog poziva na Zakon o slobodi pristupa informacijama, pravna služba Aerodroma tražila nam je i da “dokažemo opravdanost javnog interesa”. Službeni odgovor i odluku još uvijek čekamo.

Međutim, kako pojašnjava Damjan Ožegović iz Transparency International BiH, prema članu 11. pomenutog zakona, javni organi nisu ovlašteni zahtijevati obrazloženje zahtjeva – sve informacije pod njihovom kontrolom su javno dobro.

Član 11. izričito propisuje da javni organ nije ovlašten da ispituje opravdanost ili da zahtijeva obrazloženje zahtjeva. Stoga, nije potrebno dokazivati opravdanost javnog interesa, a u prilog tome ide član 1. kojim se određuju predmet i cilj zakona, a to je da su sve informacije pod kontrolom javnog organa značajno javno dobro i da svaka fizička ili pravna osoba ima pravo pristupa ovim informacijama.

EOL Petrol – Jedini s dozvolom

Istražujući dalje ko se mogao prijaviti na javni poziv, saznajemo da je jedina važeća dozvola za opsluživanje aviona gorivom u BiH trenutno izdata firmi EOL Petrol d.o.o. Sarajevo.

“Jedina dozvola koju je BHDCA izdala je dozvola za opsluživanje gorivom pravnom licu “EOL Petrol” d.o.o. Sarajevo. Organizacija koja dobije dozvolu nema definisanu klasifikaciju na skladištenje ili manipulaciju gorivom i kao takvu BHDCA ne izdaje. Ne pravi se razlika u manipulaciji i skladištenju“, potvrđeno je iz Direkcije za civilno zrakoplovstvo Bosne i Hercegovine.

Shodno ovoj informaciji da jedini posjeduju dozvolu, pitali smo EOL Petrol da li su se prijavili na javni poziv, ali nam je rečeno da nisu.

Njihova direktorica, Indira Pašović, potvrdila je za Akta.ba da zapravo nikada nisu vršili snabdijevanje naftnim derivatima na Međunarodnom aerodromu Tuzla.

“EOL Petrol je nosilac važeće dozvole za snabdijevanje vazduhoplova gorivom i mazivom, te prema službenim informacijama kojima raspolažemo Eol Petrol je trenutno jedini nosilac navedene dozvole Direkcije za civilno zrakoplovstvo. Prema informacijama koje su dostupne upoznati smo da je na navedenom aerodromu odnedavno došlo do promjene snabdjevača naftnim derivatima, a nije nam poznato na koji način se pruža navedena usluga bez dozvole Direkcije za civilno zrakoplovstvo, ali i dozvole o carinskim procedurama koju izdaje Uprava za indirektno oporezivanje BiH. Prema našim najboljim saznanjima i pravnim propisima koji su svima dostupni, pružanje predmetne usluge bez svih važećih dozvola je strogo zabranjeno”, navodi Pašović.

Dodaje da je svako pružanje usluge snabdijevanja naftnim derivatima na bilo kojem bosanskohercegovačkom aerodromu strogo regulirano i nezamislivo je sa sigurnosnog aspekta pružanje ove usluge bez niza dozvola koje dodjeljuju organi na različitim nivoima u Bosni i Hercegovini.

“EOL Petrol do sada nije inicirao bilo kakve postupke u vezi sa eventualnim nezakonitostima u vezi sa snabdijevanjem naftnim derivatima na predmetnom aerodromu, no javno pozivamo da prije svega nadležni organi kojima raspolažu svim informacijama koje nama nisu dostupne – ispitaju zakonitost pružanja usluga i spriječe eventualne sigurnosne propuste koji mogu nastati kao rezultat nezakonitog pružanja usluga na samom aerodromu”, poručila je.

Neuspješan dogovor sa starim dobavljačem

S druge strane, podsjećamo da Hifa Oil od 2017. godine snabdijeva JET gorivom najveće svjetske aviokompanije na Međunarodnom aerodromu u Sarajevu. U 2018. godini potpisan je ugovor o saradnji članice grupacije Hifa Oil i sa JP Aerodrom Tuzla, tako da je Hifa Oil svrstana u najvećeg i najozbiljnijeg distributera JET goriva na aerodromima u BiH.

U smaju 2023. godine Hifa-Oil postala je glavni dobavljač jet gorivom na Aerodrom Mostar te istovremenom potpisala i ugovor s Croatia Airlinesom koji je otvorio novu liniju prema Zagrebu. Prema informacijama Aerodroma Mostar, Hifa-Oil kao dobavljač isporučila je najveće količine jet goriva u posljednjih 5 godina.

Ipak, prema našim saznanjima Hifa Oil je od Aeroroma Tuzla zahtijevao novi ugovor – ovaj put na neodređeno vrijeme. Uprava Aerodroma Tuzla odbila je takav aranžman i odlučila se za drugog ponuđača.

Redakcija portala Akta.ba kontaktirala je obje kompanije – Hifa Oil i Hifa Petrol – s upitom za komentar u vezi s novim ugovorom o zakupu skladišta avionskog goriva na Međunarodnom aerodromu Tuzla. Hifa Oil smo pitali da li je tačno da su, kao dosadašnji dugogodišnji partner aerodroma, tražili posebne uslove poput ugovora na neodređeno vrijeme. Od Hifa Petrola zatražili smo potvrdu o izboru kao novog zakupca i status eventualnog postupka pribavljanja dozvola.

Transparentnost na čekanju​

Do zaključenja ovog teksta, nismo zaprimili zvanične odgovore ni od jedne od kompanija, iako nam je u nezvaničnoj komunikaciji rečeno da ih možemo očekivati. Razumijemo da obje strane vjerovatno pažljivo razmatraju na koji način i u kojem trenutku komunicirati s javnošću, što je uobičajeno u kontekstu poslovnih pregovora i promjena.

U međuvremenu, ostajemo otvoreni za uključivanje njihovih komentara u nastavku praćenja ove teme, s ciljem potpunog i uravnoteženog informisanja javnosti​. Nakon toga se može očekivati više jasnoće oko toga ko će u narednom periodu upravljati skladištenjem i distribucijom avionskog goriva na Međunarodnom aerodromu Tuzla, kao i pod kojim uslovima. Transparentna komunikacija svih uključenih strana doprinijela bi razumijevanju promjena koje se dešavaju na tržištu, ali i jačanju povjerenja u procedure dodjele ovako važnih ugovora.

(TIP/Izvor: Akta.ba/Autorica: Seida Bijedić/Foto: Ilustracija/hifaoil.ba)

Ostavite komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena        

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne stavove Tip.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Zadržavamo pravo na provedbu cenzure ili potpuno brisanje komentara bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara, naš portal nije dužan pravovremeno obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima. Čitatelji registrovani u sistemu za komentare prethodne platforme mogu se registrovati ili prijaviti putem DISQUS, Facebook, Twitter ili Google+ korisničkih računa, koristeći novi, gore predstavljeni obrazac.