Internet kupovina u BiH: Prednosti i opasnosti iz ugla stručnjaka

Internet kupovina u Bosni i Hercegovini doživljava veliki porast, ali se suočava s brojnim prijetnjama lažnih aplikacija, koje mogu dovesti do financijskih gubitaka korisnika.

Marketingom, kao i oglašavanjem na internetu bavi se skoro čitavu deceniju. Sarađivao je sa najmanje 30 kompanija u Bosni i Hercegovini, Srbiji, Njemačkoj i Sjedinjenim Američkim Državama. Srđan Dukić je direktor Agencije za marketing „Influence“ Banja Luka. Za Al Jazeeru govori o prednostima i opasnostima internet kupovine.

Ritam života postaje sve brži i brži, zbog čega imamo sve manje vremena, a sve više obaveza. Odlazak u kupovinu postalo je nešto što moramo da isplaniramo u svom kalendaru, pogotovo kada su nam potrebni određeni proizvodi dostupni u međusobno udaljenim prodavnicama.

Zbog toga, internet kupovina je trend savremenog života čovjeka uopšte, a ne samo trend koji je uzeo zamah u Bosni i Hercegovini.

„Kako se privreda Bosne i Hercegovine razvija po uzoru na velika svjetska tržišta i kako preuzimamo određene ‘digitalne’ navike ponašanja iz razvijenih zemalja, tako se i stvaraju uslovi za popularizaciju internet kupovine. Regionalne i svjetske kompanije su to prepoznale, zbog čega su u Bosnu i Hercegovinu samo u proteklih godinu dana došle najveće eCommerce kompanije iz Srbije i Hrvatske, a izuzetno snažnu promociju svojih usluga izvršila je platforma za internet kupovinu ‘Temu’, dodatno popularizujući ovu temu“, naveo je Dukić.

Obrazovni sistem se ne bavi finansijskom pismenošću

Prije nego što se upustio u preduzetničku avanturu, bio je zaposlen u jednoj velikoj regionalnoj bankarskoj grupaciji, što će mu kasnije pomoći da izgradi svoj lični brend.

„Zahvaljujući tom iskustvu stekao sam važna znanja iz oblasti finansija. Nažalost, u Bosni i Hercegovini obrazovni sistem se ne bavi praktičnim, životnim stvarima koje se tiču finansijske pismenosti, zbog čega vrlo malo ljudi zna za detalje poput onih da su podaci koji se nalaze na njihovim platnim karticama, zapravo osjetljivi, čija zloupotreba može dovesti do gubitka sredstava sa njihovih računa“, rekao je Dukić.

U preduzetničke vode nije ušao slučajno, nego sa namjerom. Nakon godina učenja i usavršavanja znanja otvorio je Agenciju za digitalni marketing.

„Ozbiljnije preduzetničke korake počinjem u maju 2022. godine, kada sam pokrenuo Agenciju za digitalni marketing ‘Digitalac’, koja je za manje od dvije i po godine premašila prvobitna poslovna očekivanja i stvorila potrebe za dodatnim širenjem“, objašnjava Dukić.

U oktobru 2024. godine, zbog rasta poslovanja i otvorenih prilika na inostranom tržištu rebrendirao je prvobitnu agenciju i poslovanje te nastavio kao Agencija za marketing „Influence“ d.o.o. Banja Luka.

„Jedan od fokusa naše agencije upravo je razvoj eCommerce poslovanja, odnosno izrada i promocija prodavnica za internet kupovinu, zbog čega nam je promocija sigurnosti na internetu izuzetno važna“, rekao je Dukić.

‘Temu’ – kako prepoznati opasnost

Instaliranje aplikacija se čini kao jednostavan proces. Međutim, u posljednje vrijeme ne samo građani Bosne i Hercegovine nego i regije su se žalili na lažne „Temu“ aplikacije, putem kojih su izgubili dosta novaca sa svog bankovnog računa.

Pravu aplikaciju ćemo isključivo pronaći na Google Playu ili Apple App Store „prodavnicama“ objašnjava Dukić – aplikacijama koje služe za pronalazak drugih aplikacije na Android ili iPhone uređajima. To, navodi, imamo svi na svojim telefonima.

„Zbog popularnosti ‘Temu’ aplikacije, plasiran je određen broj oglasa na internetu, naročito na društvenim mrežama, ali i na drugim web-sajtovima, koji usmjeravaju korisnike da instaliraju lažne aplikacije. Ukoliko kliknete na takav oglas, stranica koja vam se otvori može da izgleda identično kao Google Play ili App Store, a ustvari se radi o lažnoj stranici koja vodi na lažnu aplikaciju“, navodi Dukić.

Ukoliko želite da instalirate određenu aplikaciju za internet kupovinu, pojašnjava Dukić, otvorite Google Play ili App Store aplikacije na svom telefonu i ručno inicirajte pretragu za željenim aplikacijama, jer su na zvaničnim prodavnicama navodi izuzetno striktni uslovi za postavku novih aplikacija, što onemogućava lažne aplikacije da budu ponuđene kao izbor.

Međutim, šta ako nam se ipak desi da kliknemo i instaliramo lažnu aplikaciju? Naravno, uvijek je najbolji sistem zaštite „Bolje spriječiti nego liječiti“ kako u stvarnom životu, tako i na internetu. Ipak, Dukić i za ovaj problem pronalazi rješenje.

„Kada je riječ o lažnim aplikacijama, jednostavno nemojte da ih instalirate otvarajući kojekakve reklame, nego posjetite ‘Google Play’ ili ‘App Store’ prodavnice koje već imate na svojim uređajima i na kojima je predviđeno da preuzimate druge aplikacije. Također, ako dobijete SMS ili e-mail poruku u kojoj vam neka aplikacija za internet kupovinu traži da unesete svoje podatke (iako ste ih ranije unijeli u samoj aplikaciji) i još na to sve traži da ponovo ukucavate brojeve sa platne kartice i potvrđujete svoju adresu, budite sigurni da je u pitanju prevara”, navodi sagovornik.

Dukić objašnjava da su hakerima najvažniji podaci sa naših platnih kartica, jer im oni onemogućavaju da izvrše transakcije na našu štetu.

Reklame i poruke u kojima se pokušava neki oblik prevare, postali su toliko brojni na internetu da skoro nema osobe koja, na neki način, nije bila u kontaktu sa takvim rizičnim sadržajem.

„Najvažnije je da zapamtimo da naše privatne podatke, kao i podatke sa platnih kartica, nikad ne upisujemo osim ukoliko nismo 100 posto sigurni da se radi o provjerenom mjestu za njihovo upisivanje. Ukoliko nismo sigurni da li je u pitanju provjereno mjesto, nije sramota da potražimo pomoć – kako na internetu, tako i kod poznanika i prijatelja koje su informatički pismeniji ili vještiji od nas“, smatra Dukić.

Važno je da zapamtimo da velike platforme za internet kupovinu ne traže naše privatne podatke putem e-mail ili SMS poruka. U slučaju da nam Temu pošalje SMS ili e-mail u kojem upisujemo podatke sa kartice, sasvim sigurno je u pitanju prevara. A, ovakve prevare nisu izolovan slučaj, pa je Dukić naveo i druge slučajeve.

Phishing napadi su najzastupljeniji oblik napada, najviše iz razloga što je on u programskom smislu najmanje zahtijevan oblik prevare. Primjer jednog od najmasovnijih phishing napada na našim prostorima bila je poruka u kojoj su se napadači predstavili kao servis za poštanske usluge i korisnicima tražili privatne podatke i podatke sa platnih kartica, kako bi ‘pošiljka uspješno bila dostavljena na adresu’“, podsjeća Dukić.

Sigurnost internet kupovine

Klikom na link koji su priložili u svojoj poruci, otvarala se web-stranica koja je izgledala identično kao web-stranica BH Pošta, što je dovelo do toga da mnogi internet kupci, koji su zaista čekali određene pakete, pomisle da se zaista radi o njihovoj pošiljci.

„Takođe, administratorima Facebook stranica i poslovnih Instagram naloga, često dolaze poruke na ‘Messenger’ u kojima im ove platforme, navodno, traže da se ‘ponovo prijave’ klikom na određeni link, kako ne bi izgubili pristup svom nalogu. Uprkos tome što se kompanija Meta ogradila i jasno naznačila da zvaničnu komunikaciju ne vrši putem direktnih Messenger poruka, mnogi administratori su se uplašili gubitka svojih naloga i na takvim linkovima upisivali svoje podatke“, ističe Dukić.

Posljedica je, nažalost, gubitak naloga na društvenim mrežama i zloupotreba njihovih sistema za oglašavanje, koji su povezani sa njihovim platnim karticama.

„Poznati su i slučajevi kada korisnici dobiju lažne poruke koje izgledaju kao poruke službenika iz njihove banke, u kojima se takođe raspoznaje matrica prevare – napadač traži određene privatne podatke korisnika. U tom slučaju, ukoliko baš niste sigurni šta da uradite, čak i same banke vam preporučuju da uzmete telefon u ruke, pozovete ih i provjerite o čemu se radi“, navodi Dukić.

Ipak, da nije sve tako crno Dukić ističe da su prednosti kupovanja putem interneta daleko brojnije.

„Ovakav oblik trgovine zahtijeva manje logistike, često ćemo pronaći bolje cijene proizvoda na internetu, nego u fizičkim radnjama. Pristup globalnom tržištu omogućava mnogo veći izbor proizvoda, a kroz sistem recenzija, možemo da se upoznamo sa iskustvima drugih kupaca i da drugim korisnicima pružimo svoja. Ušteda vremena, dostava na kućnu adresu, jednostavnost narudžbe, diskrecija – sve je ono što odgovara savremenom načinu života, zbog čega ovakav oblik kupovine postaje dominantan širom planete“, smatra Dukić.

Naravno ne treba zanemariti sigurnost prilikom internet kupovine. Materijalna šteta koja može da nastane usljed prevare ili nepravilne upotrebe alata i platformi za internet kupovinu može biti izuzetno velika.

„Važno je edukovati ljude o sigurnosnim mjerama, o tome da je važno da provjere web-stranice na kojima kupuju, da koriste jake lozinke na svojim nalozima, da pristupaju s velikim oprezom kad god negdje upisuju svoje privatne podatke. Takođe, važno je da prate svoje bankovne izvode i da se redovno informišu o novim izazovima na internetu“, zaključuje Dukić.

(TIP/Izvor: Al Jazeera/Autorica: Brankica Smiljanić/Foto: Getty Images – Illustracija)