Foto: ‘Negenocidna’ Cola Gaza senzacija u Velikoj Britaniji
Cola Gaza svojim konzumentima nudi alternativu ‘bez apartheida’ dok bojkotuje poznatu robnu marku.
Sunčanog jesenjeg dana, Hiba Express – lanac brze hrane u Holbornu, prometnoj četvrti u centru Londona prepunoj restorana, knjižara i trgovina, pun je ljudi.
Iznad Hibe nalazi se Palestine House, višespratno okupljalište Palestinaca i njihovih pristalica, izgrađeno u stilu tradicionalne arapske kuće sa kamenim zidovima i dvorištem sa fontanom.
Osama Qashoo, karizmatični muškarac sa kosom skupljenom u punđu, gustom bradom i brkovima sa uvojcima, vodi oba objekta u šesterospratnici.
U Hiba Expressu njegov tim poslužuje palestinska i libanska jela pripremljena prema njegovim porodičnim receptima. Unutar prostora, koji je uređen u toplim bojama i sa granama drveća i plakatima sa sloganima poput “Od rijeke do mora”, posjetioci po svojim tanjirima premještaju halloumi sir, slanutak i falafel.
Na ulazu u restoran, lutka odjevena u crno-bijelu kefiju „sjedi“ na stolu sa natpisom ispisanim tintom boje krvi: “Spasite djecu”, referirajući na hiljade palestinske djece ubijene u izraelskim napadima na Gaze tokom prošle godine.
Na nekoliko stolova nalaze se limenke boje trešnje, ukrašene crnim, bijelim i zelenim bojama palestinske zastave i arapskim umjetničkim djelima, obrubljene uzorkom sa kefije.
“Cola Gaza” ispisana je arapskom kaligrafijom – pismom sličnim onom popularne marke cole.
To je piće s porukom i misijom.
Četrdesettrogodišnji Qashoo brzo je rekao da je piće, koje je napravljeno od tipičnih sastojaka Cole i ima slatki i kiselkasti okus sličan Coca-Coli, “potpuno drugačije od formule koju koristi Coca-Cola”. Neće reći kako i gdje je recept nastao, ali potvrđuje da je napravio Colu Gazu u novembru 2023.
‘Pravi okus slobode’
Nynke Brett, koja živi u Hackneyju, u istočnom Londonu, otkrila je Colu Gazu dok je prisustvovala kulturnom događaju u Palestine Houseu.
“Nije gazirana kao Cola. Blaža je za nepce,” kaže.
“I ima još bolji okus jer podržavate Palestinu.”
Qashoo je napravio Colu Gazu iz nekoliko razloga, kaže, ali “broj jedan je bojkot kompanija koje podržavaju izraelsku vojsku i genocid” u Gazi. Još jedan razlog je bio “pronaći ukus bez krivice i genocida. Pravi okus slobode.”
To možda zvuči kao marketinški slogan, ali Qashoou je palestinska sloboda bliska srcu. Godine 2001. bio je suosnivač Međunarodnog pokreta solidarnosti (ISM), grupe koja koristi nenasilnu direktnu akciju kako bi se oduprla izraelskoj okupaciji palestinske zemlje. Ova je organizacija četiri godine kasnije utabala put pokretu Boycott, Divestment, Sanctions (BDS), objašnjava Qashoo.
BDS bojkotira kompanije i proizvode za koje kaže da imaju direktnu ulogu u izraelskom ugnjetavanju Palestinaca.
Qashoo je bio prisiljen pobjeći iz Palestine 2003. nakon što je organizirao mirne demonstracije protiv onoga što naziva “zidom apartheida” na Zapadnoj obali. Stigao je u Veliku Britaniju kao izbjeglica i postao student filma, odlučan prenijeti palestinske priče kroz snimanje filmova. Njegova trilogija A Palestinian Journey, osvojila je nagradu Al Jazeera New Horizon 2006. godine.
Godine 2007. Qashoo je bio suosnivač Pokreta za slobodnu Gazu, čiji je cilj bio razbijanje ilegalne opsade Gaze. Tri godine kasnije, 2010, pomogao je organizirati misiju Gaza Freedom Flotilla za dopremanje humanitarne pomoći iz Turske u Gazu morem.
U maju 2010. napadnut je jedan od brodova flotile, Mavi Marmara, a Qashoo je izgubio svog snimatelja i opremu za snimanje. Kasnije je uhapšen, a zatim mučen dok je bio zatočen s gotovo 700 drugih ljudi. Njegova porodica štrajkovala je glađu dok on nije došao na sigurno.
Nakon što je preselio u Velliku Britaniju, Qashoo je nastavio svoj aktivizam, ali mu je zarađivanje od filmova bio prevelik izazov. Potom je postao ugostitelj. Ali nikada nije očekivao da će postati dobavljač gaziranih pića.
“Nisam ni razmišljao o ovome” do kraja prošle godine, objašnjava Qashoo.
Oko 53 posto potrošača na Bliskom istoku i u Sjevernoj Africi bojkotira proizvode određenih marki zbog nedavnih ratova i sukoba, kaže za Al Jazeeru George Shaw, analitičar u kompaniji GlobalData.
“Kada kompanije koje potiču genocid udarite u najvažnije mjesto, a to su prihodi, to definitivno čini veliku razliku i tjera ih na razmišljanje”, kaže Qashoo.
Cola Gaza, dodaje on, “izgradit će pokret bojkota” koji će finansijski pogoditi Coca-Colu.
Coca-Cola, koja upravlja pogonima u izraelskom industrijskom naselju Atarot u okupiranom istočnom Jerusalemu, suočila se s novim bojkotom koji je počeo 7. oktobra prošle godine.
Porodica je također bila faktor u Qashooovoj težnji da lansira Colu Gazu. Danas ne zna gdje se nalazi njegov usvojeni 17-godišnji sin na Zapadnoj obali, koji je u junu ustrijeljen u glavu.
“Imam porodicu u Gazi koja je desetkovana”, kaže Qashoo.
“Imam prijatelje, ne znam gdje su.”
Nema kompromisa
Qashoo kaže da je proizvodnja Cole Gaze bila izazov.
“Cola Gaza je bila vrlo težak i bolan proces jer nisam stručnjak za industriju pića”, kaže Qashoo.
“Svaki potencijalni partner predlagao je kompromis – sa bojom, fontom, imenom, zastavom”, kaže.
“I rekli smo ‘ne, ne pravimo kompromis ni u čemu od ovoga’.”
Kreiranje logotipa pića bilo je također teško.
“Kako kreirati brend koji je sasvim jasan i ne zaobilazi ništa?”, kaže Qashoo.
“Cola Gaza je jednostavna s iskrenim i jasnim porukama.”
Međutim, pronalaženje mjesta za skladištenje pića koje se proizvodi u Poljskoj i uvozi u Veliku Britaniju radi uštede, bio je problem.
“Očito ne možemo doći do velikih tržišta zbog politike koja stoji iza toga”, kaže Qashoo.
Počeo je stavljanjem Cole Gaze u svoja tri londonska restorana, gdje je, otkako je to piće predstavljeno početkom augusta, prodano 500.000 limenki. Colu također prodaju muslimanski trgovci poput Al Aqse sa sjedištem u Manchesteru, koja je nedavno rasprodana, kaže voditelj trgovine Mohammed Hussain.
Cola Gaza se prodaje i online, a paket od šest komada košta 12 britanskih funti (15 dolara). Poređenja radi, paket od šest konzervi Coca-Cole prodaje se za oko 4,70 funti (6 dolara).
Qashoo kaže da se sav profit od pića donira za obnovu rodilišta bolnice Al-Karama, sjeverozapadno od grada Gaze.
Mnoštvo bojkota
Cola Gaza nalazi se među robnim markama koje podižu svijest o Palestini i bojkotuju poznato piće koje posluju u Izraelu. Palestine Drinks, švedska kompanija koja je pokrenuta u februaru, prodaje u prosjeku tri do četiri miliona limenki svojih pića (jedna je Cola) mjesečno, kaže suosnivač Mohamed Kiswani za Al Jazeeru.
Matrix Cola, pokrenuta u Jordanu 2008. kao lokalna alternativa Coca-Coli i Pepsiju, koja upravlja svojom glavnom fabrikom SodaStream na Zapadnoj obali pod izraelskom okupacijom, izvijestila je u januaru da se proizvodnja udvostručila u posljednjih nekoliko mjeseci. A Spiro Spathis, najstarija egipatska kompanija za proizvodnju gaziranih pića, zabilježila je veliki porast prodaje tokom svoje prošlogodišnje kampanje “100% Made in Egypt”.
Jeff Handmaker, vanredni profesor pravne sociologije na Univerzitetu Erasmus Rotterdam u Nizozemskoj, kaže da, iako bojkot potrošača nastoji pozvati na odgovornost kompanije i države optužene za zločine, to je taktika za podizanje svijesti i odgovornosti za korporativno ili institucionalno saučesništvo u zločinima, a ne cilj sam po sebi.
“To im čak i nije cilj, već podizanje svijesti, a u tom smislu kampanja za bojkot Coca-Cole očito je uspješna”, dodaje Handmaker.
Qashoo sada radi na sljedećoj verziji Cola Gaze, više gaziranoj. U međuvremenu, nada se da svaki gutljaj Cole Gaze podsjeća ljude na nevolje Palestine.
“Moramo generacije podsjećati na ovaj užasni holokaust”, kaže.
“To se događa već 75 godina.”
“To samo treba biti mali, nježan podsjetnik, poput ‘usput, uživajte u piću, pozdrav iz Palestine’.”
(TIP/Izvor: Al Jazeera/Autor: Amy Fallon/Foto: Leon Neal/Getty)
Familiju svoju nek` aktivira. I ovi što su aktivirani džaba hljeb jedu.