Stari automobili prolaze tehničke preglede u BiH: Rupa u sistemu ili pitanje profita?
U saobraćajnim nesrećama u Bosni i Hercegovini godišnje pogine više od 200 ljudi. Tehnička neispravnost vozila jedan je od razloga nesreća na cestama. S obzirom na to da imamo jedan od najstarijih voznih parkova, postavlja se pitanje kako brojni automobili svake godine prolaze tehnički pregled?
Automobili u BiH u prosjeku su stari 17 godina, a najveći broj vozila proizveden je do 2005. godine. Važno je istaći da 295.000 vozila ima motor EURO 4.
“Ima starih vozila, ima leševa od auta koji ne bi trebali ni biti na cesti nikako. To su vozila EURO 1, EURO 2. Ne bi trebali ni upravljati takvih vozilom. To je moje mišljenje”, kažu ljudi iz struke.
Takvih automobila sa EURO 1 i EURO 2 motorom na bh. cestama je 70.000, pokazuju podaci. No, u isto vrijeme postoji i pozitivan trend povećanja broja novih vozila. Brojni su centri za tehnički pregled, a bitan je profesionalan pristup. Prije svega vrši se identifikacija vozila, potom provjera svih podataka, ispitivanje kočnica.
“Na kraju vršimo ispitivanje izduvnih, to je eko test. To je sada u toku. Kolega je priključio aparat, sada se vrši ispitivanje izduvnih gasova. Tehnički pregled je u dobrim propisima u BiH, međutim vozila kao vozila se ne održavaju. Ako se održavaju onda je to prije tehničkog pregleda i onda kada prođe, onda vidimo na cestama svega. Mi kada primimo vozilo bude pripremljeno za tehnički pregled. Ona koja su neispravna idu na doradu i popravku”, pojasnio je Samir Škulj, voditelj Tehničkog centra GMC Inžinjering.
Cijena tehničkog pregleda kreće se od 50 do 90 KM. Kvalitet pregleda upitan. U posljednjih 13 godina uvezeno je ukupno 860 hiljada polovnih automobila.
“Desi se da na jednom tehničkom pregledu vozilo ne prođe, a da onda prođe na drugom mjestu. To se ne bi smjelo događati. Mi imamo inspekcijske organe, imamo institucije koje vrše nadzor nad stanicama tehničkih pregleda i time doprinose saobraćajnoj sigurnosti. Međutim, kapacitete tih institucija treba povećati”, istakao je Mirzet Sarajlić, sudski vještak saobraćajne struke
Tako se u praksi dešava da se u nekim tehničkim centrima ne izvrši kontrola emisije izduvnih gasova. Tokom tehničkog pregleda obavezna je provjera opreme i uređaja vozila.
Samo tokom prošle godine u KS dogodilo se oko 10.000 saobraćajnih nesreća, a bude povrijeđeno više od hiljadu osoba. Samo tokom prošle godine zbog tehničke neispravnosti, iz saobraćaja je isključeno 427 vozila.
“Kada se desi velika saobraćajna nesreća, vozilo se može popraviti bilo realno ili ne i opet se vrati na saobraćajnice bez tehničkog pregled. Dakle, kada su mu oštećeni vitalni dijelovi, kočnice, sistem upravljanja, itd. on se bez tehničkog pregleda, bez da je neko utvrdio da je tehnički ispravno vrati se na ceste. To se mora ispraviti”, naglasio je Sarajlić.
Bh. cestama se vozi milion i 233 hiljade automobila. Zbog želje za zaradom brojne nepravilnosti u Tehničkim centrima budu ignorisane. Posljedice trpe svi.
(TIP/Izvor: N1/Autor: Azur Delić/Foto Ilustracija/N1)
Da naravno da treba