Hoće li visoke cijene na Jadranu ovo ljeto dodatno rasti?

Uz sve ono što nudi Jadransko more, uvijek se postavlja i pitanje cijena, odnosno hoće li već visoke cijene smještaja u usluga na obali u Hrvatskoj ove godine dodatno rasti.

Bliži se ljeto i turistička sezona, a kada je u pitanju Hrvatska onda i velika očekivanja od turističke sezona koja ima presudnu ulogu u punjenju državnog proračuna. Tijekom proteklih desetljeća hrvatska obala Jadranskog mora postala je odredišta turista iz cijeloga svijeta tako da danas svi znaju Dubrovnik, Split, Opatiju, Hvar… Tu je i niz drugih gradova i mjesta na obali, prelijepe plaže i čisto more. Međutim, u svemu tome uvijek se postavlja i pitanje cijena, odnosno hoće li već visoke cijene smještaja u usluga na moru u Hrvatskoj ove godine dodatno rasti.

Te informacije interesiraju, sve ali ponajviše građane balkanskih država koji planiraju godišnji odmor na Jadranskom moru. Pri tome treba podsjetiti kako su cijene iz godine u godinu rasle, ali da su najveći skok doživjele poslije pandemije, odnosno u posljednje dvije godine. Za to vrijeme cijene smještaja dosegnule su astronomske iznose tako da iz godine u godinu postaje sve manje onih koji si mogu priuštiti ljetovanje na obali Jadrana. Kakve će cijene smještaja ove godine biti tek ostaje da se vidi, ali je prema svim najavama izvjesno kako će one i ove godine rasti. Pitanje je samo koliko.

U međuvremenu građani medijima prosljeđuju račune iz gradova na Jadranskom moru iz predsezone koji su u odnosu na prošlu godinu osjetno veći. Tako je, prema informacijama građana, cijena kave u predsezoni dosegla cijenu od 4,50 eura. Cijena iste te kave je na Hvaru prošle godine, u predsezoni, iznosila 2,92 eura, a u sezoni 4,10 eura. Isto tako čitatelji su medijima poslali račune s Hvara na kojima se vidi kako je cijena čaja od metvice došla na pet eura, a da cijena Nesscafe stoji šest eura. Slične su cijene i u nekim drugim gradovima, pa je tako prikazan i račun iz Opatije gdje cijena kave s mlijekom iznosi 6,5 eura. Ima i onih koji se ne žale toliko na cijene koliko na činjenicu da su šalice kave i drugih napitaka na moru prilično niske. Tek ostaje da se vidi koliko će iznositi cijene po restoranima, sladoleda, pića, ležaljki na plažama i slično.

Cijene jedne druge prate

„Za očekivati je kako će cijene na Jadranu rasti i ove sezone, ali vjerojatno ne koliko su rasle proteklih godina. Vjerujem kako su te cijene mnogima previsoke, ali isto tako treba znati i kako rastu i druge cijene tako da jedne druge prate. Dovoljno je vidjeti samo koliko su porasle cijene radnika“, kaže Živana Šušak Živković, novinarka Dalmatinskog portala iz Splita.

Govoreći o iskustvima sa cijenama iz Splita, kaže kako neki gradski kafići preko cijele godine imaju, primjera radi, kavu za domaće turiste po cijeni od 1,60 eura što je cijena koja je niža nego u unutrašnjosti Hrvatske. U istim tim kafićima cijena kave za turiste je četiri eura. Podsjetila je i na cijene sladoleda, rekavši kako kugla sladoleda pred svaku turističku sezonu raste, ali i da onda ona ostaje takva preko cijele godine za sve građane. Ukazala je i kako su cijene apartmana u Splitu otišle u nebo.

„Kada se odlazi na more, onda treba malo gledati i paziti i tako se može proći puno povoljnije. Cijene u centru grada i uz samu obalu su uvijek visoke, ali kada se ode malo u unutrašnjost, svega nekoliko stotina metara, može se proći puno povoljnije i u kafićima, i u restoranima. Treba znati i kako su napuhane i cijene u tržnim centrima kao i prodavaonicama mješovite robe. Puno je ljudi u isto vrijeme na jednom mjestu, pa mogu. Ponuda i potražnja sve diktiraju pa smo tako u Splitu prošle godine, u vrijeme Ultra festivala, imali puno apartmana koji su ostali prazni. Razlog tome su cijene koje su napumpali tako da ćemo vidjeti što će biti ove godine“, pojašnjava Šušak Živanović.

Kako dostići rekordnu 2019. godinu

Kada je riječ o brojkama, u Hrvatskoj se i dalje ističe 2019. godina kao rekordna godina po broju turista. Te godine je Hrvatsku, prema službenim podacima, posjetilo gotovo 21 milijun turista te je ostvareno 108,6 milijuna noćenja. Uslijedila je pandemija tijekom koje je smanjen broj turista da bi 2023. godine ponovno zabilježeni odlični rezultati kako je Hrvatsku posjetilo 19,5 milijuna turista. Prema istraživanju Udruge poduzetnika u hotelijerstvu Hrvatske (UPUHH) i Hrvatske udruge turizma (HUT), turistička sezona 2024. godine mogla postati rekordna i najbolja po svim parametrima do sada.

„Posebno je važno domaćim gostima da više ne bi smjelo biti divljanja cijena. Prema odgovorima menadžera anketiranih kompanija, većina od 56 posto najavljuje poskupljenja do maksimalnih pet posto prema lani, što je praktički usklađivanje s inflacijom. Oko 38 posto diže cijene iznad pest posto, što bi trebala biti posljedica dizanja kvalitete, a šest posto turiste će dočekati s istim cijenama kao lani. U posljednjoj je skupini, vjeruje se, ponajviše onih koji su se lani malo zaletjeli s poskupljenjima”, stoji u istraživanju.

O rastu cijena govorio je i Kristijan Staničić, direktor Hrvatske turističke zajednice (HTZ), koji je rekao kako naglasak u formiranju cijena na Jadranu mora biti na kvaliteti pružene usluge koja pri tome mora odgovarati cijeni.

„Informacije s terena, kao i informacije naših partnera s kojima smo se susreli na dosadašnjim sajamskim nastupima u SAD-u, Španjolskoj, Njemačkoj, Austriji, Italiji i Švicarskoj, govore kako je Hrvatska vrlo konkurentna kad govorimo o cijenama turističkih proizvoda i usluga. To potvrđuju i HTZ-ova interna istraživanja, odnosno usporedbe cijena u Hrvatskoj i nama konkurentnim zemljama, prema kojima naša zemlja nije ni najskuplje, ali ni najjeftinije odredište“, rekao je Staničić.

Dodao je i da od hrvatskoga turističkog sektora očekuju kako će definirati tržišno prihvatljive cijene, kao što je bio slučaj i do sada, a da je tomu tako, potvrđuju i lanjski rezultati prema kojima Hrvatska vratila na razine prometa iz 2019. godine te prema kojima su ostvarene rekordne prihode od turizma.

Hrvatska u ‘top 10’ omiljenih evropskih destinacija

U isto vrijeme iz Ministarstva turizma poručuju kako se i ove godine bilježi izvrstan trend potražnje za Hrvatskom što potvrđuje i najnovije istraživanje Europske putničke agencije prema kojemu je Hrvatska među prvih deset omiljenih odredišta Europljana.

„Hrvatska ne treba biti jeftino turističko odredište koje za mali novac rasprodaje svoje turističke atrakcije uz prosječnu i ispodprosječnu uslugu. Želimo biti odredište koje kvalitetnom i diverzificiranom ponudom, nudeći vrijednost za novac, iz godine u godinu bilježi sve ravnomjernije raspoređen turistički promet i veće prihode“, poručuju iz Ministarstvu turizma.

Ipak, sve te tvrdnje iz Ministarstva i udruga ne nailaze na odobravanje kod građana koji poslije cijele godine napornoga rada traže načina da nekako odu barem sedam dana na more s obitelji kako bi se odmorili i opustili. I oni redom ukazuju na iznimno visoke cijene smještaja na moru, ali i cijena po kafićima i restoranima.

Kreditom na more

„Idemo svake godine na more pa planiramo da ćemo i ove godine ići iako očekujem kako će već ionako visoke cijene dodatno porasti. Primjera radi, nikakav poseban i ekskluzivan smještaj sam u Makarskoj prije pandemije plaćao 50 eura za noć, a sada je on 120 eura. Zvao sam vlasnike prije nekoliko dana, jer nam je tamo bilo lijepo, ali kada mi je rekao kolika je cijena odustao sam. Tražit ćemo dalje jer ovih 120 eura za apartman za nas četvero gdje samo prespavamo i istuširamo se nije normalno. Pokušati ćemo nešto pronaći negdje drugdje. Prošle godine smo bili u Šibeniku gdje smo apartman plaćali 90 eura“, kaže Tomislav Nikolić iz Vukovara.

Dodaje i kako uz smještaj treba se osigurati novaca i za hranu, piće, sladolede, po neki ručak ili večeru kao i niz sitnica koje djeca žele.

„Mislim da bez nekih 1.500 eura tjedan dana mora u Hrvatskoj ne može proći i to na način da se ne razbacujemo i pazimo koliko toliko. Znam neke koji su se radi mora zaduživali ili dizali kredit. Za primanja većine građana u Hrvatskoj, koji rade za minimalac, to je ipak preskupo tako da razumijem i one koji umjesto mora odu na neki izlet s obitelji, na bazene, bilo gdje u unutrašnjost. Bojim se kako će takvih, ako cijene nastave i dalje rasti, biti sve više“, ističe Nikolić.

Kada se govori o broju turističkih posjeta, tu treba znati i kako veliku ulogu igraju baš cijene tako da mnogi turisti koji godinama na Jadran dolaze iz drugih država sada će razmisliti hoće li i ove godine put Hrvatske. Jedan od razloga tome je i što su se poslije pandemije oporavile i druge turističke destinacije, poput Grčke, Crne Gore i Turske koje su sada također u potrazi za turistima. Isto tako sve veću ulogu u turizmu ima i Albanija gdje su cijene još uvijek niže od onih u Hrvatskoj, ali i nekim drugim turističkim odredištima. Radi svega toga u godinama koje slijede turistički djelatnici ističu kako će ubrzo uslijediti „borba za svakog turistu“.

(TIP/Izvor: Al Jazeera/Autor: Branimir Bradarić/Foto: Ilustracija/Instagram)

Komentar

Komentari su zatvoreni.