Kako zaustaviti političku trgovinu i mešetarenje? – Ključ je u povećanju cenzusa, ali treba biti oprezan

Zahvaljujući veoma niskom cenzusnom pragu, veliki broj malih stranaka je u prilici da trguje mandatima nakon izbora, zbog čega mnogi smatraju da cenzus treba povećati…

Pitanje cenzusa je važan dio izborne reforme, a povećanje praga za tri na pet odsto deklarativno podržavaju sve stranke, pogotovo one veće. Ipak, postavlja se pitanje da li će se cenzus mijenjati kada se i ako se Izborni zakon BiH bude mijenjao, kako se to godinama i mjesecima najavljuje.

ČIŠĆENJE SCENE

Zahvaljujući veoma niskom cenzusnom pragu, veliki broj malih stranaka je u prilici da trguje mandatima nakon izbora. Cenzus od tri odsto u nadmetanju za Narodnu skupštinu Republike Srpske na prošlim opštim izborima prešlo je čak 11 stranaka. Međutim, jedino su SNSD (34,64 odsto), SDS (14,95 procenata) i PDP (10,30 odsto) znatno iznad crte. Svi ostali zbili su se u nevelikom rasponu između tri i šest odsto. Slično je i u svim ostalim strukturama.

Poslanik SDP-a u Predstavničkom domu PSBiH Saša Magazinović za Oslobođenje kaže da bi povećanje cenzusa bila veoma dobra odluka. Tako bi se, kaže on, smanjio broj onih stranaka koje na različitim nivoima ulaze u parlamente kako bi trgovale mandatima.

– To bi pročistilo scenu. Ipak, mora se voditi računa šta bi to značilo za određene etničke grupe koje su matematička manjina. Da li bi se tako smanjilo njihovo učešće u zakonodavnoj vlasti? Potrebno je tada imati zagarantovane kvote za konstitutivne narode i za ostale. Niko ne smije biti isključen iz procesa odlučivanja, ističe Magazinović.

Povećanje cenzusa bi smanjilo zloupotrebe, korupciju i trgovinu, smatra poslanik SDA u PD-u PSBiH Safet Kešo

Predsjednik PDP-a i državni poslanik ove stranke Branislav Borenović kaže kako bi i on podržao povećanje cenzusa sa tri na pet odsto. Ali, i on, kao i Magazinović, smatra da se prije toga moraju stvoriti uslovi za donošenje takve odluke.

– Ključno je prvo usvojiti nove tehnologije i sa skenerima, elektronskim očitavanjem dokumenata i otiskom prsta birača krenuti u izbore. Tada bismo imali poštene izbore i tada bismo svakako mogli govoriti o povećanju cenzusa, ali i o spajanju izbora i o institutu vanrednih izbora. Povećanje cenzusa bi značajno uozbiljilo političku scenu i zaustavilo političku trgovinu i mešetarenje, govori Borenović.

Poslanik SNSD-a u PD-u PSBiH Milorad Kojić smatra da je trenutni cenzus prenizak i da ne odražava pravo stanje stvari na terenu. Zahvaljujući tako niskom cenzusu, dodaje on, mnogo se lakše dolazi do mandata koji je ionako samo sredstvo u političkoj trgovini.
NASTRANA LOGIKA

– Cenzus ne treba biti previsok. Pet odsto je sasvim prihvatljivo. Usitnjavanje je problem, pogotovo u FBiH. U tom entitetu ima mnogo malih stranaka i zbog toga nakon svakih izbora imamo četiri godine nefunkcionalan sistem. Niko se ni sa kim ne može dogovoriti, jer je previše stranaka u vlasti, misli Kojić.

Potpredsjednik PDP-a i odbornik ove stranke u Skupštini grada Banja Luka Milko Grmuša daleko je radikalniji. On bi, kako kaže, uveo većinski izborni sistem. Na taj način bi Republika Srpska imala 83 izborne jedinice i u svakoj od tih jedinica birao bi se jedan poslanik.

– Tako bi se vodilo računa o realnom broju stanovnika. Manje stranke bi svakako željele da ostane ovaj, jer tako lakše dolaze do mandata, ali to je nastrana politička logika. Svi trabanti SNSD-a bi tada nestali, a opozicija bi se uozbiljila i pravili bi se jači savezi. Demokratizacija je fina, ali i gorka, kazao je Grmuša.

(TIP/Izvor: Oslobođenje/Autor: Goran Dakić)

Komentar

  • raton says:

    PItanje cenzusa je vrlo važna tema..
    velike stranke bi da cenzus bude veći i da samo oni vladaju kako bi one manje naravno jedva ili nikako prešle taj prag. cenzus je takav jer treba da uvede pluralizam i mogućnost da se stvori mogućnost da se velike stranke onemoguće da vladaju do vijeka.Male stranke često dobiju par poslanika, a onda ih velike stranke pokriju a ovi za uzvrat onda traze mnogo više nego im pripada… sve to stoji..
    Rješenje je da poslanik svoj mandat izvede do kraja ili da ga vrati stranci ako želi da se razdruži sa strankom, ukoliko radi kontra stranalkih interesa onda stranka ima pravo da ga iskljuci i na taj način ponovo vrati mandat stranci.. naravno to jeste sve opet pogodno za razne mahinacije ali je jedini nacin da se prestane sa prelijetanjem u pola mandata i td . stranka koja bude iskljucivala svoje kadrove , kakko bi im uzela mandat, takodje vremenom postaje taoc takve politike..
    manji cenzus, vise ujedinjenih malih stranaka mogu da promijene politicku scenu ,prije nego im se onemoguci da uopste prodju cenzus ako se on poveća.

Komentari su zatvoreni.