Bolovi u potkoljenici: Uzrok, simptomi i kako riješiti ovaj težak problem?

29.03.2021 21:38
 

Osjećaj boli za vrijeme trčanja nije rijedak slučaj, a tu se najčešće radi o trkačkoj potkoljenici koja je obilježena je nespecifičnim probadanjem i osjećajem boli prilikom trčanja.

Trkačka potkoljenica i bolovi u potkoljenici javljaju se zbog ponavljane udarne sile za vrijeme trčanja. Uzrok može biti prethodna ozljeda noge ili stopala, no najčešće je vrlo teško utvrditi pravi razlog nastanka boli.

Simptomi bolova u potkoljenici kod većine se pojavljuju za vrijeme pritiska i napora, kod radnji poput trčanja. Bol u potkoljenici u slučaju trkačke potkoljenice se može pojaviti s prednje ili stražnje strane i često je na početku trčanja mnogo intenzivnija nego pri kraju. Ako se u potkoljenici pojavljuje bol za vrijeme mirovanja, vjerojatnije je da se radi o nekom drugom problemu.

Što je sindrom trkačke potkoljenice?

Sindrom trkačke potkoljenice ili medicinskim rječnikom „medijalni tibijalni stres sindrom“ označava bol i proces s unutarnje strane potkoljenice. Češće se pojavljuje kod osoba koje trče ili se bave skakanjem, ali se može pojaviti i u tijeku hodanja.

Ovo su neki simptomi trkačke potkoljenice:

  • bol na dodir uz kost
  • bol u unutrašnjem dijelu potkoljenice
  • bol za vrijeme trčanja, skakanja ili hodanja
  • bol koja je jača na početku trčanja, a onda slabi

Kod ovog sindroma bol izaziva upalni proces mišića s kojom su sportaši dobro upoznati. Do upalnog procesa dolazi zbog prenaprezanja i zbog brojnih sila koje djeluju na hvatište mišića za kost. Bol u potkoljenici može biti vrlo intenzivna te često onemogućava nastavak treniranja.

Prostiranje bolnosti može se širiti na cijelu unutrašnju stranu potkoljenice te pojavljivati kad je mišić „hladan“ i ugrijan. Fizička aktivnost bol uglavnom pojačava, a jedini način liječenja bolova u potkoljenici je rješavanje uzroka i fizikalna terapija nakon pravilne dijagnostike.

Prvo stanje boli je akutno te uključuje intenzivnu bol čak i za vrijeme hodanja. Drugo stanje je subakutno kada se bol smanjuje fizičkom aktivnošću. Ta bol se mora liječiti jer ignoriranjem može dovesti do kroničnog stanja koje se jako teško liječi. Osobe koje čekaju spontano cijeljenje dok trpe bol mogu izazvati dodatnu upalu i oštećenje tkiva.

Uzrok bolova u potkoljenici

Iako je trkačka potkoljenica jedan od najčešćih uzroka bolova u potkoljenici, nije jedni. Čest uzrok boli može biti istegnuće koje uzrokuje bol, grčenje i slabost u mišićima. Uzrok bolova u donjem dijelu noge može biti u tetivi, mišiću lista ili ozljeda noge. Konkretan uzrok može se pronaći nakon pregleda mišića i kostiju potkoljenice.

Bolovi u potkoljenici mogu se pojavljivati s prednje i gornje strane potkoljenice ispod koljena. Ova bol se uglavnom jasno razlikuje od bolova u zadnjem dijelu noge te je najčešće uzrokovana mikrotraumama mišića.

Uzrok boli u potkoljenici može biti i tranzitorna bolna potkoljenica. Kod ove boli pojavljuju se svi simptomi upale, no ona prolazi sama od sebe nakon nekoliko dana mirovanja.

Liječenje bolova u potkoljenici

Da bi došlo do potpunog izlječenja prvo je potrebna adekvatna dijagnostika koja počinje fizikalnim pregledom specijalista. Mogu se izvesti i RTG snimke, no one su bez obzira na uzrok obično bez osobitosti. Kada liječnik sumnja na prijelom onda je CT kostiju nužna pretraga.

U slučaju ranije navedenih simptoma te osjećaja boli na dodir, mogu se izvoditi testovi istezanja ili pregled posebnim manometrom kako bi se dokazalo povećanje tlaka nakon vježbanja.

Nakon dijagnoze postavlja se i terapija koja prvenstveno uključuje smanjivanje fizičke aktivnosti i mirovanje dok se ne smiri upala. Kada se radi o boli s prednje strane potkoljenice, pri liječenju je najčešće dovoljno stavljanje hladnih obloga, masaža te istezanje uz pravilne vježbe. Pomoć mogu biti i analgetici i protuupalni lijekovi, ultrazvuk, elektroterapija, magnetoterapija te kinezioterapijski tretman ako je potreban.

Liječenje bolova u potkoljenici može potrajati tjedan i više dana, no bol koja pojavljuje duže od nekoliko tjedana može biti razlog za zabrinutost i novu dijagnozu.

Spriječite ove bolove na vrijeme

Ako se bavite sportom postoji nekoliko načina na koje možete prevenirati bol u potkoljenici. Ako se bol već pojavila, ono što možete je ne ignorirati je i ne čekati da dođe do samoiscjeljenja, već reagirajte barem mirovanjem i hladnim oblozima, prenosi N1.

Osobe sa spuštenim stopalom imaju veću vjerojatnost za razvoj trkačke potkoljenice i nastanka bolova u potkoljenici. Da bi bol spriječili potrebno je nošenje adekvatne sportske opreme poput ortopedskih uložaka te često mijenjanje i nošenje primjerene sportske obuće.

Ovo su još neki načini na koje možete spriječiti bolove u potkoljenici:

  • prije treninga se dobro zagrijte i razgibavajte
  • odradite rastezanje nakon treninga
  • nosite ortopedske uloške ako imate spuštena stopala
  • nosite tenisice namijenjene za sport kojim se bavite
  • ne čekajte da bol prijeđe sama od sebe
  • izbjegavajte trčati na tvrdoj podlozi, radije trčite po travi
  • vježbajte prednju stranu potkoljenice i tako poboljšajte funkcije

Je li vam pomoglo?

(TIP/Foto: Pixabay)

Morate biti prijavljeni kako bi mogli komentarisati Prijava

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne stavove Tip.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Zadržavamo pravo na provedbu cenzure ili potpuno brisanje komentara bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara, naš portal nije dužan pravovremeno obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.
Čitatelji registrovani u sistemu za komentare prethodne platforme mogu se registrovati ili prijaviti putem DISQUS, Facebook, Twitter ili Google+ korisničkih računa, koristeći novi, gore predstavljeni obrazac.