Foto/Bh. nastavnici – junaci koji edukuju zdravije generacije: Jedna od tih junakinja je i Jasmina Fočak, nastavnica tjelesnog i zdravstvenog odgoja u Osnovnoj školi ‘Sjenjak’ Tuzla

23.09.2020 13:21
 

Djetinjstvo je, pored perioda bezbrižnih igara, istovremeno i period u kojem svako dijete razvija jedinstvene crte ličnosti. Upravo je to vrijeme kada djeca razvijaju zdrave navike, a jednu od ključnih uloga u tom procesu imaju i njihovi nastavnici, čije obrasce življenja oni nerijetko i kopiraju. S ciljem pružanja podrške upravo na ovom polju, u BiH se već devetu godinu sprovodi projekat Zdravo!, koji za cilj ima doprinijeti odgoju zdravijih generacija. Projekat implementuje kompanija Nestlé, u saradnji sa Atletskim Savezom BiH, a njegovu važnost su prepoznali i Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke, te Ministarstvo prosvjete i kulture Republike Srpske.

U okviru projekta Zdravo! vrši se edukacija djece školskog uzrasta o važnosti pravilne ishrane i redovne fizičke aktivnosti, a značaj pravilnog rasta i razvoja za zdraviju budućnost do sada je shvatilo više od 20.000 djece širom BiH. Na tom putu su im nesebično pomagali upravo njihovi nastavnici, koji implementacijom vannastavnih edukacija dopunjuju postojeći nastavni plan i program, pritom nerijetko preuzimajući i ulogu roditelja.

Jedna od tih junakinja je i Jasmina Fočak, nastavnica tjelesnog i zdravstvenog odgoja u Osnovnoj školi „Sjenjak“ Tuzla, koja ističe da su, pored učenika, kroz predavanja nutricionista, o zdravom načinu života i njegovoj važnosti za djecu školske uzrasti mnogo toga naučili i sami nastavnici. Zahvaljujući upravo ovim putem stečenom znanju o dijabetisu i pretilosti, Jasmina je tokom realizacije projekta kod jedne od svojih učenica detektovala simptome anoreksije.

„Učenica je bila iz odjeljenja kojem sam bila razrednik, štićenica doma za djecu bez roditeljskog staranja. Inače je bila odlična učenica, no s vremenom sam kod nje primijetila da je bezvoljna, da značajno gubi na tjelesnoj težini, negativno vidi sebe, popušta u učenju, te da se povlači u sebe. Pratila ju je stalna pospanost i bezvoljnost. Nakon konsultacija sa ostatkom kolektiva, brzo smo reagovali, ali moram priznati da je borba bila dugotrajna. Mi smo ostali ustrajni i uporni, a na svu sreću sve se završilo dobro. Ona je danas opet jedna pozitivna mlada djevojka, odlična učenica srednje medicinske škole.“ ističe Jasmina.

Jasmina dodaje da kroz dodatne edukacije djecu podučava svim temama vezanim za zdrav način života, uključujući pravilnu ishranu i fizičku aktivnost. Djeca su, ističe ona, iznimno zainteresirana za ove teme, iako to nije dio obavezne nastave. Na samom početku pandemije, kada su se školarci po prvi put susreli sa šokom višesedmičnog kontinuiranog boravka u zatvorenom prostoru, Jasmina je sa djecom je bila u svakodnevnom kontaktu i trudila se da ih stimuliše na fizičku aktivnost unutar njihovih domova.

„Maksimalno sam se trudila da s učenicima radim i da im dajem dodatne zadatke. Primjerice, svakodnevno sam im slala video zapise sa vježbama za tijelo, poput fitnesa ili aerobika, a oni bi nakon toga snimali kako sami rade iste te ili neke slične vježbe, te mi onda to slali elektronskom poštom. Njima je to bilo jako zanimljivo, posebice jer je naknadno poprimilo i takmičarski duh, tako što su glasali za video koji im se najviše dopada.“ dodaje Jasmina.

Nastavnici tjelesnog odgoja imaju jako važnu ulogu u praćenju rasta i razvoja djece, u kontekstu praćenja njihove težine, visine i drugih fizičkih karakteristika, te blagovremenog reagovanja na promjene koje primjete, ističe Jasmina. Istovremeno, oni mogu značajno utjecati i na jačanje samopouzdanja kod učenika, te na stavaranje bolje slike o samom sebi. S tim se slaže i Aleksandar Marić, nastavnik fizičkog vaspitanja u Osnovnoj školi „Zmaj Jova Jovanović“ Banja Luka. S tim ciljem je svojim učenicima na samom početku pandemije izradio lične kartone, putem kojih je mjerio njihov rast i razvoj, i to metrikama poput visine, težine, procjene rasta, i sl.

„Kada završimo sa edukacijom i kada im objasnim šta to zapravo znači živjeti zdravim načinom života, djeca su obično veoma kritična prema sebi, jer shvataju da, do tog trenutka, nisu dovoljno pazili na ove odrednice. Sretan sam kad vidim da stečena znanja primjenjuju na sebi, neki u potpunosti, a drugi djelomično mijenjajući životni stil. Dakako, u periodu nakon edukacija važna je podrška okoline – njihovih roditelja i društva. Zato mi je posebno drago kada roditelji insistiraju na komunikaciji s nama upravo o ovoj temi, kako bi u svojim domovima uveli postavke pravilne prehrane, poboljšali svoje prehrambene navike i uključili dodatnu fizičku aktivnost. Kod djece ovih roditelja su promjene uvijek najviše vidljive, a to je na kraju dana naš cilj.“ dodaje Aleksandar.

Aktiviranje i edukacije djece kroz igru je jedan od najefikasnijih načina učenja, odnosno održavanja njihove pažnje i usvajanja znanja. Ali ne treba zanemariti ni ulogu nastavnika kao primjera životnih obrazaca koja djeca nerijetko kopiraju. Upravo je zbog toga važno da i nastavnici konzumiraju dovoljne količine vode, zdrave namirnice, te da djecu motivišu da se bave sportskom aktivnošću kroz neobavezni razgovor, dodaje Ivana Prskalo, pomoćna trenerica Atletskog kluba Zrinjski.

„Svojim načinom pravilne ishrane i bavljenjem tjelesnom aktivnošću svakodnevno pokušavam utjecati na odluke djece, tako da ih stimulišem na prihvatanje sličnog načina života. Dakako, uvijek imate djece kod koje su promjene u ponašanju primjetne odmah nakon što aktualiziramo temu, ali se intenzitet primjene tih promjena s vremenom smanjuje. Zato se trudim da temu aktualnom držim duži vremenski period, ne samo tokom časova edukacije, već i kada neobavezno razgovaramo. Ja sam uvijek sretna kada vidim pomak kod njih, pa čak i kada mi dovikuju „Trenerice, pijemo vodu i jedemo zdrave obroke” na odmoru. Njihova zdrava i sretna budućnost je moja najveća motivacija.“ istakla je Ivana.

Ono sa čim se svi slažu jeste da su potrebne sistemske promjene u školama, kako kroz uključivanje ovih tema u školski program, tako i u vidu izmjene menija u školskim kantinama. Dok se to ne desi, jedno je sigurno, nastavnici poput Jasmine, Aleksandra i Ivane, ali i svih drugih iz 252 škole uključene u projekat Zdravo!, su iznimno važni za društvu i budućnost bosanskohercegovačke djece, jer svakodnevno vrijedno i predano rade na zdravijoj budućnosti BiH i upućivanju mladih naraštaja na zdrav životni put.

(TIP)

Morate biti prijavljeni kako bi mogli komentarisati Prijava

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne stavove Tip.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Zadržavamo pravo na provedbu cenzure ili potpuno brisanje komentara bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara, naš portal nije dužan pravovremeno obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.
Čitatelji registrovani u sistemu za komentare prethodne platforme mogu se registrovati ili prijaviti putem DISQUS, Facebook, Twitter ili Google+ korisničkih računa, koristeći novi, gore predstavljeni obrazac.