Prof.dr Mirsad Đonlagić: Prijedlozi za poboljšanje stanja u sportu

Za sport u BiH  karakteristično je da mnoga rješenja nisu sukladna stvarnim potrebama  boljeg funkcioniranja  kao niti ispunjavanja kako društvene obaveze i uloge tako niti komercijane dimenzije modernog sporta. Ako imamo  procjene da se u Bosni i Hercegovini utroši oko 10 miliona maraka onda možemo reći da to i nisu baš tako mala sredstva. No obzirom da se radi o procjenama a pogotovo o neutvrđenom načinu raspodjele tih sredstava  moramo izraziti i nezadovoljstvo ali i sumnju u dostatnost ovih sredstava pogotovo za kvalitetni sport. Takođe i mnoga rješenja koja su usvojena za konstituisanje i funkcioniranje sporta i sportskih organizacija su arhaična i teško bi se moglo reći da su su sukladna temeljnim sportskim potrebama i principima. Siguran da su sva ova rješenja u početnoj fazi ustroja sportskih asocijacija i klubova bila neophodna i zadovoljavajuća ali sada je došlo vrijeme da se i o tome počne razgovarati i tražiti adekvatna rješenja.

Kada je sport u pitanju i finansiranje sportskih udruženja (od kluba do reprezenatcaije na državnom nivou) ne postoji nadležno ministarstvo a nadležnost je dodijeljena po inerciji na Ministarstvo za civilne poslove, dakle  ne postoje raspodjele po nadležnostima i utvrđenom sistemu nego se sve (i sportske i svake druge) udruge prijavljuju na grantove na svim nivoima, u istom  redu zajedno jer su, prema logici postojećih zakonskih rješenja, svi isti. Najjednostavnije rečeno ‘svi kucaju na ista vrata’. Neupitno ja da se po ovom pitanju mora uvesti reda ako želimo kvalitetne pomake pa i podržati  rezultate koje naši sportisti postižu kako na domaćem, tako na regionalnom ali i evropskom i svjetskom nivou. Veliko i dugovogodišnje iskustvo rada u sportu pa i poznavanje zakonskih rješenja  i mišljenja onih angažiranih u sportskim savezima  ponukalo me da pokušam sugerirati uvođenje reda u postojeće zakonsko rješenje.

Prema ovom prijedlogu  izmjena ,recimo, sedam saveza pri čemu mislim  i na Olimpiski komitet  trebaju da imaju ‘adresu’ na koju se mogu obratiti (što sada nije slučaj). Svakako da se mora naglasiti kako pri raspodjeli sredstava je bitno i moraju poštovati svi uvjeti za dodjelu granta . Dakle, preduvjet je registracija u Ministarstvu pravde po Zakonu o udrugama i što se tiče Ministarstva civilnih poslova sredstva bi se raspodjeljivala na osnovu kriterija koje utvrdi ministarstvo i bitno je naglasiti da sredstva ostaju na dosadašnjoj adresi, dakle,  u Ministasrtvu civilnih poslova ali isključivo za potrebe  državnih saveza i selekcija odnosno uspješnih pojedinaca koji učestvuju na regionalnim, evropskim, svjetskim i takmičenjima Olimpiskih igara..

Posebno želim istaći da se sada radi o sredstvima u iznosu od 1,3 miliona maraka sa kojima raspolaže Ministarstvi civilnih poslova (što se svakako  mora povećati) ali da to ni približno nije dovoljno da zadovolji  potrebe sportista. Ni na ovaj način neće se riješiti problem finansiranja sporta  u cjelosti nego i dalje ostaju obaveze na onima koji upravljajiu savezima da se bore i brinu i obezbjeđuju nedostajaća. Dakle, o čemu se ovdje radi.

Pođimo od članova 22. i 23. Nisu predmet interesiranja ovog prijedloga Zakona jer oni govore o načinu registracije saveza i tu nema potrebe bilo šta mjenjati. Istina to će morati doći na red nekom drugom prilikom odnosno kada se stvore prilike za to.

U članu 66. (Finansiranje javnog interesa Bosne i Hercegovine) zadržava se stav (1) i dodaju novi stavovi (2) i (3) koji glase:

(2) Sredstva iz budžeta institucija Bosne i Hercegovine dodjeljuju se tako što ministarstvo civilnih poslova BiH alocira sredstva isključivo državnim savezima i uspješnim takmičarima u pojedinačnim sportovima koji zadovoljavaju kriterije predviđene ovi  Zakonom i strategijom

(3) Entitetske vlade, kantonalne institucije i institucije općinskih i gradskih nivoa vlasti nadležni za sufinansiranje sporta omogućuju sufinansiranje sporta na svim nivoima organiziranja, u skladu sa ovim zakonom i Strategijom.

U članu 68 (Olakšice za ulagače sredstava za razvoj sporta) označava  se stav (1) i dodaje novi stav (2) koji glasi:

(2) Pravna i fizička lica koja sufinansiraju takmičarski proces državnim reprezentacijama , sportskim kolektivima i pojedincima koji učestvuju u sportskim takmičenjima u zemlji i inozemstvu, njihova  uložena sredstva tretiraju/priznaju se kao trošak i oslobođena su poreza.

Vjerujem da bi navedene, predložene, minimalne izmjene u ovom momentu bile dovoljan zamajac za poboljšanje stanja i uvjeta rada i razvoja odnosno konzumiranja svih pogodnosti koje  sport pruža.

(TIP/Autor: prof.dr Mirsad Đonlagić)