Znanstvenici otkrili najbitniju aktivnost za bolje pamćenje

18.11.2020 09:52
 

Spavanje je ključno za našu memoriju jer tada naš mozak ‘preslaguje’ stara i nova sjećanja kako bi napravio mjesta za sve one nove stari koje smo naučili prethodnog dana…

Baš poput nostalgične bake ili djeda koji pregledavaju stare fotoalbume, naš mozak neprestano ponavlja uspomene iz života dok spavamo.

Naš um tako ne traži samo prisjećanje na dobra vremena. Sve te moždane aktivnosti tijekom sanjanja služe za jačanje i očuvanje postojećih uspomena, istovremeno pronalazeći prostor za nove uspomene koje smo stvorili prethodnog dana.

To su glavni nalazi fascinantne nove studije koju je upravo objavilo Sveučilište Kalifornija u San Diegu (UCSD), a koja je istraživala neuralnu aktivnost tijekom spavanja. Istraživački tim kaže da nijedno sjećanje nije utkano u naš um, svako se sjećanje može izgubiti, a spavanje je kada naš um pomlađuje stare uspomene ponovnim prikazivanjem i stvara mjesta za nova sjećanja.

– Mozak je jako zauzet dok spavamo, ponavljajući ono što smo naučili tijekom dana. Spavanje pomaže u reorganizaciji sjećanja i predstavlja ih na najučinkovitiji način. Naša otkrića sugeriraju da su sjećanja dinamična, a ne statična. Drugim riječima, sjećanja, čak i stara sjećanja, nisu konačna. Spavanje ih neprestano ažurira – objašnjava glavni autor studije dr. Maksim Bazhenov, profesor medicine na UCSD.

– Predviđamo da će se tijekom ciklusa spavanja spontano reproducirati i stare i nove uspomene, što sprečava zaborav i povećava performanse prisjećanja – rekao je.

Osim održavanja starih uspomena, nova se sjećanja “kodiraju” i konsolidiraju i tijekom spavanja, prenosi 24sata.hr.

– Svakodnevno učimo mnogo novih stvari i ta se sjećanja natječu sa starim sjećanjima. Da bismo negdje smjestili sve uspomene, potreban nam je san – kaže profesor Bazhenov.

Ali, što točno znači konsolidirati i kodirati nova sjećanja? Naša se sjećanja protežu mnogo dalje od sjećanja na velike događaje, rođendane ili zabave. Ljudsko je pamćenje ključni dio ukupne ljudske inteligencije i naše sposobnosti za učenje. Nova konsolidacija memorije ono je što omogućuje našem umu da u utorak nauči i zapamti jednu vještinu, a zatim u srijedu nauči i prisjeti se druge sposobnosti.

Da bi ovo bolje ilustrirali, autori studije koristili su primjer učenja kako igrati golf i tenis.

– Kada igrate tenis, imate određeno mišićno pamćenje. Ako tada naučite igrati golf, morate naučiti kako pokretati iste mišiće na drugačiji način. Spavanje osigurava da učenje golfa ne izbriše kako se igra tenis i omogućuje koegzistenciju različitih sjećanja u mozgu – napominje profesor Bazhenov.

Dakle, spavanje također sprječava da se naša nova sjećanja i naučene vještine zamagle i preklapaju sa starijim iskustvima. Diferencijacija pamćenja možda je čak važnija od pukog prisjećanja; pokušaj korištenja bejzbolske tehnike za igranje golfa dovest će do puno loših ispucavanja.

Istraživači su koristili niz računskih modela za simulaciju različitih stanja mozga (spavanje, budnost). Ove su simulacije dale uvid u ono što se događa u umu i pamćenju dok pojedinac spava.

Svima pamćenje ima tendenciju pomalo nestajati kako odrastaju, ali tim iz UCSD-a kaže da bi njihova otkrića jednog dana mogla dovesti do “tehnika stimulacije” koje pojačavaju memorijske procese tijekom spavanja, piše The Ladders.

(TIP/Foto: Ilustracija)

Morate biti prijavljeni kako bi mogli komentarisati Prijava

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne stavove Tip.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Zadržavamo pravo na provedbu cenzure ili potpuno brisanje komentara bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara, naš portal nije dužan pravovremeno obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.
Čitatelji registrovani u sistemu za komentare prethodne platforme mogu se registrovati ili prijaviti putem DISQUS, Facebook, Twitter ili Google+ korisničkih računa, koristeći novi, gore predstavljeni obrazac.