Od posla u garaži do replike Tesle i broda na električni pogon

20.09.2020 10:50
 

U državi kakva je Bosna i Hercegovina loše vijesti odavno su postale nešto što se podrazumijeva. Naviknutost na njih dostiglo je takve razmjere da je u percepciji prosječnog Bosanca i Hercegovca loše došlo gotovo u ravan normalnog i svakodnevnog.

A, svemu onome što izroni iznad te, silom prilika nisko postavljene crte – onom dobrom – po automatizmu se pripisuje status nadrealnog.

Poprište nečeg tako nadrealnog ovih dana bio je Mostar, za čije stanovnike normalno već odavno predstavlja sinonim za loše, grad koji, prema svemu sudeći, ispod nesretne fasade postavljene političkim nesuglasicama, krije talentovane stručnjake čije sposobnosti zaslužuju svjetsku pažnju.

I skrenuli su je, jer se vijest o njihovom proizvodu raširila cijelim svijetom.

Dvije duše u jednoj

Kada se mostarskim ulicama nedavno provozalo nadrealno prevozno sredstvo koje neodoljivo podsjeća na Teslin Cybertruck, koji američki proizvođač električnih automobila još nije pustio na asfalt, mnogi su se u čudu pitali o čemu se radi. Malo je ko slutio da je taj čudni četverotočkaš futurističkog izgleda, koji više liči na borbeno vozilo nego na prevozno sredstvo iz budućnosti, napravljen u u Rodoču, dramatičnom transformacijom Fordovog modela F-150 Raptor.

Automobil je po narudžbi vlasnika kompanije, IT biznismena Igora Knezića, inače velikog obožavatelja Teslinih modela, napravila mostarska kompanija Stark Solutions. Prema njegovoj želji, cilj je bio od Tesle i Forda, proizvođača automobila koje voli, napraviti jedan automobil. „Dvije duše spojiti u jednu“, kaže direktor te kompanije Mario Ćorić.

„Svi su gledali u čudu, a pola ih je mislilo da smo napravili tenk“, rekao je Ćorić.

Posao nije bio nimalo lagan, jer su uposlenici firme, kako kaže Ćorić, morali potpuno rastaviti F-150, te da pretvoriti u nešto što liči na Cybertruck. Za sve to, trebalo je osam mjeseci, dvostruko više nego što je planirano, jer je epidemija korona virusa pokvarila planove.

„Naravno da je proces bio naporan jer je ekipa imala dosta prekovremenih sati i dana. Radili smo nešto sa ljubavlju i željom da ga što prije ugledamo, tako da je sve prošlo u najboljem redu. Početni dogovor je morao postojati i plan kako realizirati sami projekt. Nakon dogovora tko preuzima koji dio, inženjeri su nastavili davati upute djelatnicima kako da realiziraju projekt“, priča Ćorić za Al Jazeeru.

Projekt broda na električni pogon

No, za razliku od nadolazećeg Teslinog, ovaj automobil ne pokreće struja, već benzin. Dijelovi šasije su napravljeni specijalno za ovu repliku, kako bi bila što sličnija originalu.

„Nismo niti razmišljali o tome da pogon bude električni. Niti u jednom trenutku nismo htjeli iskopirati vozilo 100 posto, pošto imamo preveliko poštovanje prema firmi Tesla“, objašnjava Ćorić.

Iako se postavljalo pitanje da li će realizacija ovog projekta otvoriti vrata nekog novog, koji bi išao još korak dalje, on tvrdi da će to biti i njegov zvaničan kraj.

„Nemamo plan nastaviti proizvoditi, odnosno, kopirati ovakvo vozilo. Da, Cybertruck je sami početak i kraj istog projekta, mada je Stark imao još zanimljivih projekata, a jedan od njih je brod na električnu energiju. Projekt električnog broda kako je projektno planiran je finaliziran. To znači da se u Starku kompletan oblik broda završio sa cijelom elektronikom“, otkriva Ćorić.

Kompanija Start Solutions se, inače, uopšte ne bavi niti automobilima, niti brodovima. Za svega desetak godina postojanja, od posla pokrenutog u garaži, postala je kompanija koja je zahvaljujući softverima za kladionice i igre na sreću, postala svjetski važan igrač, koji proizvode plasira u svijetu.

Nedavno, kompanija je u Londonu predstavila nove proizvode, koji se ne odnose samo na igre na sreću, već uključuju širok spektar drugih usluga i rješenja, koja su prije dvije godine privukla pažnju na londonskom ICE sajmu. Tamo je grupacija SPARK, u kojoj je i Stark Solutions, između ostalog, predstavila i sistem video-nadzora koji ima sposobnost prepoznavanja lica.

‘Lijepa reklama našoj Hercegovini’

„Naš najveći uspjeh i zadovoljstvo su naši proizvodi i kvaliteta za koju garantiramo i nudimo. Volio bih se pohvaliti timom koji je u samom startu nastanka firme za tri mjeseca pokrenuo proizvodnju iz ničega i došao do završetka kompletnog proizvoda koji je izlagan na sajmu ICE London i parirao rame uz rame najvećim i najuspješnijim svjetskim firmama“, dodaje.

Ono čime se Stark Solutions posebno diči su uvjeti rada, koji dobro izlaze iz uobičajenih standarda za bh. podneblje. Bez obzira na opšte stanje društva, ova kompanija ima sopstvena pravila, a uposlenici tvrde da su odnosi unutar nje više porodični nego poslovni.

„Najveći uspjeh je imati kvalitetan tim ljudi s kojima možete kvalitetno obaviti zamišljeni posao, te da isti nisu opterećeni okolinom u kojoj se nalaze. Velikim zalaganjem i trudom djelatnika uspjeli smo formirati firmu gdje se rad cijeni, a okruženje je ugodno. To prepoznaju i djelatnici i šira zajednica“, ističe Ćorić.

Projekt stvaranja bosanskohercegovačkog Cybertrucka, tvrdi, nije imao za cilj otvaranje novih vrata, pošto su ovoj kompaniji ona odavno otvorena.

„Naši proizvodi su već plasirani širom svijeta na više kontinenata. Ovaj projekt nije direktno utjecao na širenje našeg primarnog poslovanja, ali  je naravno donio lijepu reklamu nama i našoj Hercegovini“, tvrdi Ćorić.

(TIP/Izvor: Al Jazeera/Autor: Muamer Tanović)

Morate biti prijavljeni kako bi mogli komentarisati Prijava

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne stavove Tip.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Zadržavamo pravo na provedbu cenzure ili potpuno brisanje komentara bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara, naš portal nije dužan pravovremeno obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.
Čitatelji registrovani u sistemu za komentare prethodne platforme mogu se registrovati ili prijaviti putem DISQUS, Facebook, Twitter ili Google+ korisničkih računa, koristeći novi, gore predstavljeni obrazac.