TIBiH: Brojni primjeri zloupotreba javnih resursa u svrhu političke promocije

17.09.2020 14:19
 

U proteklih mjesec dana uočeni su brojni oblici zloupotrebe javnih resursa za političku promociju, a pojedine stranke i kandidati već su krenuli s plaćenim oglašavanjem, iako je to zakonom izričito zabranjeno van perioda zvanične izborne kampanje.

Ocjena je to koja proistječe iz prvih rezultata  monitoringa koji Transparency International u Bosni i Hercegovini (TIBiH) provodi u 68 lokalnih zajednica u BiH uoči predstojećih lokalnih izbora.

Fokus monitoringa, kako je istaknula izvršna direktorica TIBiH Ivana Korajlić danas na pres-konferenciji, jeste na pojavama koje se odnose na zloupotrebu javnih resursa u izbornoj kampanji, uključujući institucionalne, finansijske i ljudske resurse, odnosno kupovinu glasova javnim sredstvima.

Ocijenila je kako u mjesecima pred izbore bilježimo porast javne potrošnje, odnosno evidentnu šteta institucijama i budžetima.

Korajlić upozorava da je i nadalje prisutna  pojava da nema razgraničenja između javne i stranačke funkcije, a što predstavlja segment koji zakonskim okvirom, nažalost, nije reguliran.

Istovremeno, potcrtava da je zloupotreba javnih resursa u kampanji postala još transparentnija, sve do apsurda da se za jedan isti infrastrukturni projekt hvale dvije različite političke stranke, a da taj projekt de-facto nije ni realiziran.

Korajlić navodi kako su promotivni bilbordi prisutni širom BiH, te da je TIBiH u vezi s tim već podnio oko 20 prijava Centralnoj izbornoj komisiji BiH (CIKBiH), koje se odnose na političko oglašavanje.

Najavila je kako će u narednih nekoliko dana biti pokrenuta mobilna aplikacija putem koje će građani moći prijavljivati bilo kakve nepravilnosti u predizbornom periodu, uključujuči pritiske na birače, kupovinu glasova, prijetnje bračima…

Konkretne nalaze monitoringa uz primjere kršenja izbornih pravila i zloupotreba predstavio je glasnogovornik TIBiH Srđan Traljić, navodeći kako je u proteklih mjesec dana 70 posmatrača TIBiH ‘ispratilo’ 263 javna događaja u organizaciji javnih institucija, javnih ustanova i preduzeća od čega su se 62 odnosila na otvaranja infrastrukturnih objekata.

– Oko 70 posto javnih događaja korišteno je za promociju kandidata za predstojeće  lokalne izbore u BiH – podsjetio je Traljić, navodeći da su na 11 događaja iznesene  poruke protiv političkih protivnika, dok su predizborna obećanja izrečena u sklopu 78 obraćanja, a na 25 javnih događaja bila su prisutna stranačka obilježja.

U tom je kontekstu podsjetio na primjer otvaranja radova na vodovodnoj mreži “Voda za 12.000 stanovnika” u Visokom, gdje su prisutnima dijeljene zaštitne maske sa obilježjima Nezavisne liste.

Izrečene ocjene ilustrirao je primjerom kampanje „Banjaluka se gradi“ gdje se kroz spotove, bilborde i 3D prezentacije daju predizborna obećanja i vrši lična promocija aktuelnog gradonačelnika Banjaluke (SNSD) koji je ponovo kandidat za tu funkciju.

TIBiH je uputio zahtjev Gradu da dostavi informacije o tome koliko je koštala ova kampanja, ali one još nisu dostavljene.

Zabilježeno je i 17 primjera masovnijeg zapošljavanja radnika u javne ustanove i preduzeća.

Posmatrači TIBiH su zabilježili  i 50 slučajeva distribucije različitih vrsta subvencija i pomoći iz javnih budžeta u ovom periodu.

Očigledan u tom pogledu je primjer Bileće, gdje je Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede RS organiziralo podjelu steonih junica ispred mljekare čiji je vlasnik kandidat za načelnika te opštine.

Podaci TIBiH pokazuju, također, da su se u kancelariji SDA u Zvorniku dijelili obrasci za dodjelu novčanih sredstava resornog federalnog ministarstva, kojima se sufinansira prijevoz učenika.

Osim promotivnih bilborda van izborne kampanje, TIBiH ističe primjer bilborda HDZ-a  koji je postavljen u dvorištu osnovne škole u Busovači, zbog čega je pored CIK-a obaviješten i Ombudsman, kao i u drugim slučajevima korištenja djece za promociju kandidata na predstojećim izborima.

Rezultati monitoring pokazuju i kako je u 14 slučajeva zabilježeno omogućavanje besplatnih pregleda, lijekova i drugih vrsta javnih usluga, a koji su korišteni za promociju kandidata na izborima.

U posmatranom periodu zabilježeno je i 128 primjera intenziviranja javnih radova, koje se prvenstveno odnosi na početak izgradnje raznih infrastrukturnih objekata.

Somenute aktivnosti TIBiH realizira u sklopu projekta „Podrška građanima u borbi protiv korupcije“, a u saradnji sa partnerskim organizacijama – Centri civilnih inicijativa (CCI) i Centrom za razvoj medija i analize (CRMA) i uz finansijsku podršku Američke agencije za međunarodni razvoj (USAID).

(TIP/Hina/Foto: Fena)

Jedan komentar na TIBiH: Brojni primjeri zloupotreba javnih resursa u svrhu političke promocije

  1. raton

    17. 09. 2020. - 15:22

    U jednoj stvari je ključ, u novcu.
    Oduzeti sredstva, oduzeti privilegije, i vidjećete ko će od ovih sada raditi za simbolična sredstva, kako bi u stvari trebalo biti.
    Plata jednog zastupnika ne moze biti veća od prosjecne plate u drzavi , federaciji i sl. a ne da je po 2,500 km i vise.
    kada bi se tako postavile stvari, vladali bi drugi odnosi, drugi ljudi i nebi politika vise bila tako važna kako izgleda sada. Ovo je čista borba za novac.
    Političke stranke bivaju nagrađene za svakog poslanika sa dodatnim sredstvima iz budžeta, svakog mjeseca i na taj način pune svoje račune kako bi mogli kupovati glasove na izborima. Zašto transparensy ne radi na tome, zašto im se ne oduzme novac, pa neka političar svojim parama plaća kampanju, pa da vidimo kako će tada biti. Ovo nema nigdje, želimo promjene, napredak, a pustili smo da oni što nemaju novca takmiče se sa ovima što su im puni računi.. niđe vezee..kako da ih pobijede, kako da se promijeni vlast, kad su puni para i na krilima naših para oni vladaju.. (kad smo ovce)..

Morate biti prijavljeni kako bi mogli komentarisati Prijava

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne stavove Tip.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Zadržavamo pravo na provedbu cenzure ili potpuno brisanje komentara bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara, naš portal nije dužan pravovremeno obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.
Čitatelji registrovani u sistemu za komentare prethodne platforme mogu se registrovati ili prijaviti putem DISQUS, Facebook, Twitter ili Google+ korisničkih računa, koristeći novi, gore predstavljeni obrazac.