Šta sve utječe na cijenu goriva u BiH: Ako točite za 50 KM, država uzima 24 KM poreza

21.11.2019 08:10
 

Najviše se daje na akcize

“Putarina se kao vrsta indirektnog poreza plaća u iznosu: 0,15 KM po litru proizvoda, i 0,25 KM po litru proizvoda za izgradnju autoputeva i za izgradnju i rekonstrukciju drugih puteva, od čega se 0,20 KM odnosi na izgradnju autoputeva, a 0,05 za izgradnju i rekonstrukciju drugih puteva. Putarina se ne plaća za petrolej (kerozin) i) lož-ulje ekstra lako i lako specijalno (EL i LS)”, naveli su.

Nivo opterećenosti naftnih derivate nametima države, ipak, nije mnogo drugačiji nego u drugim zemljama regije.Ekonomski analitičar Admir Čavalić za Klix.ba kaže kako gotovo 50 posto cijene goriva u Bosni i Hercegovini je određeno državom tj. državnim nametom. Najveći dio se odnosi na akcize, putarine za ceste, putarine za autoceste i na kraju PDV.

“Ovdje se samo navode nameti na potrošnju, bez računanja ostalih nameta, na rad, dobit, lokalnih parafiskalnih itd. Shodno navedenom, najveće pojedinačno učešće u cijeni goriva u Bosni i Hercegovini ima država koja je po osnovu akciza i putarina u prošloj godini prikupila preko dvije milijarde KM. Naravno, ova sredstava se ne troše namjenski čemu najbolje svjedoči slabo razvijena putna infrastruktura. Praksa je da se ovakav vid oporezivanja troši namjenski – gorivo/putevi; cigarete/zdravlje i slično – međutim kod nas to nije slučaj, što je obično predmet javnih rasprava na ovu temu”, kaže on.Čavalić naglašava kako cijenu nafte određuju prilike na globalnom tržištu, proizvođači nafte, rafinerije, specifični državni nameti, transportni troškovi, distributeri i na kraju maloprodavci.

Oligopolsko tržište

“Maloprodajna cijena se sastoji od nabavne cijene, marže, akciza, putarina i PDV-a, pa čak i takse za naftne terminale u FBiH. Iako postoji veoma razvijena konkurencija među maloprodavcima nafte i naftnih derivata, problem je kod velikih nacionalnih uvoznika i distributera koji su u djelimično oligopolskom položaju. Ovo vjerovatno omogućava određeno neformalno dogovaranje oko marži i finalne cijene proizvoda. To je ujedno odgovor na pitanje zašto se dešavaju tržišne anomalije u vidu izostanka brže reakcije na globalni pad cijene nafte”, smatra Čavalić.

On kaže i kako je procjena da se u Bosni i Hercegovini potroši oko 1,2 milijarde litara goriva u saobraćaju, što je manje u odnosu za Hrvatsku i Srbiju.”Kada je riječ o razlici u cijeni goriva, bitno je navesti da razlike postoje širom Bosne i Hercegovine, uključujući i samu RS, tako je npr. gorivo na sjeveru RS skuplje od onog na jugu. Neki od razloga se odnose na transportne troškove, ekskluzivitet lokacije, kvalitet goriva, posebnu taksu za naftne terminale za FBiH, vrijednost brenda, druge benefite po potrošače, program lojalnosti i slično, visine životnog standarda”, kazao je.

Marin Bago iz Udruge Futura, koja je poznata po borbi za zaštitu prava potrošača, kaže kako kod naftnih derivata postoji ukupno 33 nameta.”Ako uspemo u rezervoar goriva u iznosu od 50 KM, oko 24 KM iznose nameti, a 26 KM plaćamo cijenu goriva. Od 2009. do 2018. godine na godišnjem nivou, platili smo akciza oko 900 miliona KM, tako da smo u tom periodu ukupno platili skoro 10 milijardi maraka. Nakon intervencije izaslanika EU, povećao se iznos akciza te smo u 2018. imali milijardu i 200 milijuna prikupljenih sredstava. Laički gledano, mogli smo imati izgrađenih par autoputeva po kojima smo se mogli voziti besplatno ili za vrlo malu cijenu putarine”, kaže nam Bago.

Najveća prevara potrošača

Bago ističe kako je po njemu ovo najveća kolektivna prevara potrošača u BiH.”Platili smo nešto što nismo dobili, platili krvavo. Pitanje je, možemo li i zamisliti što bi to značilo za razvoj zemlje, privredu, turizam… Možemo li zamisliti put od Mostara do Sarajeva za pola sata vožnje, praktično, udaljenosti u BiH bi postale kao i udaljenosti između određenih lokacija unutar nekog evropskog grada. To nam je skoro pa nezamislivo, a sve smo to platili”, pojašnjava Bago.

Dodaje kako, za sada, povećanje cijena goriva odgovara i distributerima i državi, i iz tog razloga cijene se ne smanjuju kada pojeftini gorivo na svjetskim burzama.
“Potrošač je jedini kome to ne odgovara. Njemu bi bilo bolje plaćati bez akciza, pa plaćati samo cijenu goriva, tad bi litar bio oko marku i trideset, a puteve svakako nemamo. Sada smo te akcize stavili pod garanciju za vraćanje kredita koje uzimamo za izgradnju jednog autoputa i drugih stvari. Da, to može biti samo u BiH”, kazao je Bago za Klix.ba.

(TIP/Foto: Ilustracija)
[Otvori sve članke iz ove rubrike]

Najnovije iz rubrike!

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne stavove Tip.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Zadržavamo pravo na provedbu cenzure ili potpuno brisanje komentara bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara, naš portal nije dužan pravovremeno obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.
Čitatelji registrovani u sistemu za komentare prethodne platforme mogu se registrovati ili prijaviti putem DISQUS, Facebook, Twitter ili Google+ korisničkih računa, koristeći novi, gore predstavljeni obrazac.