" /> TIP.ba | JESTE LI ŠEVA ILI SOVA? Ugledni stručnjaci za san otkrili metodu kojom se i ‘ekstremne sove’ mogu dovesti u red i početi lijegati i ustajati ranije
 

JESTE LI ŠEVA ILI SOVA? Ugledni stručnjaci za san otkrili metodu kojom se i ‘ekstremne sove’ mogu dovesti u red i početi lijegati i ustajati ranije

11.06.2019 08:22
 

Svaki čovjek ima tjelesni sat koji prati ritam izlaska i zalaska sunca i zato je prirodno spavati noću, a lijeka ima i za osobe koje su taj ritam poremetile ako primijene tehnike kojima će svoj sat ugoditi i poboljšati svoje zdravlje, objavili su britanski i australski znanstvenici.

Ljudi se po spavačkim navikama dijele na takozvane “ševe” koje se bude rano ujutro, ali se navečer bore sa snom i na “sove” koje, naprotiv, živnu u noćnim satima.

Problem je “sovama” uklopiti se u prevladavajući radni dan od 9 do 17 sati pa su se znanstvenici usredotočili na 21 slučaj “ekstremnih sova” koje liježu uobičajeno oko 2:30 i ne ustaju prije 10 sati.

Toj skupini odredili su posebni režim ugađanja tjelesnog sata koji su morali poštovati tijekom tri tjedna.

Ispitanici su morali ustajati 2 do 3 sata ranije nego uobičajeno i biti izloženi jutarnjoj svjetlosti. Nadalje, morali su što prije pojesti doručak i tjelovježbu obavljati samo ujutro.

Ručati je potrebno svakog dana u isto vrijeme te ne jesti ništa nakon 19 sati. Kavu nisu smjeli piti nakon 15 sati niti drijemati nakon 16 sati.

Lijegati treba navečer 2 do 3 sata ranije nego obično i smanjiti navečer izlaganje umjetnom svjetlu.

Konačno, svakodnevno su se morali buditi i lijegati u isto vrijeme.

Nakon tri tjedna skupina sova uspješno je ugodila svoj tjelesni sat na dva sata ranije, navodi se u analizi Sveučilišta Birmingham, Sveučilišta Surrey i Sveučilišta Monash, a rezultati su objavljeni u časopisu Sleep Medicine.

Skupina koja je bila podvrgnuta “ugođavanju” i dalje liježe i ustaje prema preporuci i uspješnije se bori s pospanošću, stresom i depresijom. Testovi su pokazali da su im poboljšane reakcije.

“Uspostavom jednostavne rutine moguće je tjelesni sat ‘sove’ ugoditi što poboljšava njihovo tjelesno i mentalno zdravlje”, kaže prof. Debra Skene sa Sveučilišta u Surreyu.

Nedovoljna razina spavanja i poremećaji spavanja mogu poremetiti procese u tijelu i povećati izglede za kardiovaskularna oboljenja, rak i dijabetes.

(TIP/Hina/Foto: Ilustracija / Profimedia, Caia Image)

[Otvori sve članke iz ove rubrike]

Najnovije iz rubrike!

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne stavove Tip.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Zadržavamo pravo na provedbu cenzure ili potpuno brisanje komentara bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara, naš portal nije dužan pravovremeno obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.
Čitatelji registrovani u sistemu za komentare prethodne platforme mogu se registrovati ili prijaviti putem DISQUS, Facebook, Twitter ili Google+ korisničkih računa, koristeći novi, gore predstavljeni obrazac.