NASA upozorava: Dolazi ‘ledeno doba’, naša atmosfera gubi toplotnu energiju!

01.10.2018 15:15
5bb21787-75e8-4d79-9b28-45fd0a0a0a66-termometar-zima-preview

Sunce ulazi u jedan od svojih minimuma u kosmičkoj eri. Sunčevih pjega nije bilo u gotovo svim prethodnim mesecima 2018, a ultravioletno zračenje je naglo opalo. Nova istraživanja pokazuju da najviši slojevi Zemljine atmosfere reaguju i da velike hladnoće tek dolaze.

– Očit je trend hlađenja – kaže Martin Mlinčak, iz NASA istraživačkog centra “Lengli”. Visoko iznad Zemljine površine, blizu ivice svemira, naša atmosfera gubi toplotnu energiju. Ako se sadašnji trendovi nastave, gornji slojevi atmosfere bi uskoro mogli postati rekordno hladni, najhladniji u kosmičkoj eri (ili: otkako su počela kosmička istraživanja).

Ove podatke otkrio je instrument “Sajber”, na NASA satelitu Timed, koji prati emisije ugljen-dioksida (CO2) i azot-oksida (NO), dvije supstance koje igraju ključnu ulogu u energetskom bilansu vazduha od 100 do 300 kilometara iznad površine naše planete. Mjerenjem infracrvenog zračenja ovih molekula, “Sajber” može da utvrdi toplotno stanje gasa na samom vrhu Zemljine atmosfere, odnosno u sloju koji naučnici nazivaju termosfera.

– Termosfera se uvijek hladi tokom Sunčevog minimuma i to je jedan od najvažnijih načina na koji 11-godišnji Sunčev ciklus utiče na našu planetu – objašnjava Mlinčak.

Kako se jedanaestogodišnji ciklus sunčanih promjena približava kraju, termosfera je blizu toga da bude rekordno hladna. Mlinčak kaže da bi se “to bi moglo dogoditi za nekoliko mjeseci”.

Nedavne studije Mlinčaka i njegovih saradnika pokazuju da stanje termosfere varira zavisno od Sunčevih ciklusa, a varijacije se mogu opisati uz pomoć pet jednostavnih izraza: vrlo hladno, hladno, neutralno, toplo i vrlo toplo. Dolazi period – vrlo hladno!

(TIP/Izvor: Novosti)