Izudin KeA?etoviA�: Da li ima novih javnih politika vlasti TK?

13.01.2018 06:43
Vlada-TK-603x400
 

Vlada Tuzlanskog kantona pokuA?ava napraviti nemoguA�e. Rekonstrukcijom Vlade TK-a sve je na principu tri u jedan. KljuA?ni resori nauke obrazovanja, sporta, kulture predate su u rukeA� dvojici bivA?ih ministara u kojima je A�katastrofalno stanje koje je proizvedeno u prethodnom trogodiA?njem mandatu od strane iste birokratske strukture. I na kraju resor industrije, rudarstva, poduzentniA?tvaA� i razvojaA� je objedinjen na princpu resora koje je nazvano privredom.

A?etiri pitanja za Vladu TK-a?

Koje javne fakultete i srednje A?kole treba privatizirati?

Kakvo nam treba predA?kolsko i osnovno obrazovanje?

TreA�e pitanje se odnosi na sport i njegovo finansiranje ?

Kakvu A?elimo kulturu i umjetnost?

Zbir pitanja u finansijskom dijeluA� ima relativno najveA�e uA?eA?A�e u ukupnim rashodima.Veliki obim javnih para se transferira. UA?inak rashoda je upitan. Reforma sistema je nuA?no zlo. Nedefinisan odnosA� javno-privatnog interesarezultirati A�e A�propast javnog i pobjeda privatnog sektora. Klijantela za diplome postaje sve oskudnija jerA� se traA?nja polako reducira na samo atraktivna promotivna zvanja koja donose posao u javnom sektoru. Tu su i poslovi struke koji se mogu izvesti na ino trA?iA?te radne snage. DomaA�e trA?iA?te postaje neatraktivno u smislu koristi poslova u javnom sektoru i troA?kova koji se plaA�aju za birokratsko-neradniA?ku strukturu. Pitanja sporta, kulture i umjetnosti imaju mali doseg sa stanoviA?ta potrebe. Sve se svodi na podvoA�enje istih na principu kvazi profesionalizma.

skupstina-tk333-696x4561-611x400-611x3301

Foto: Arhiva

KljuA�na pitanja za privredu?

Prvo pitanje je vezano za prirodne resurse: vodu, rude, metale i nemetale. NajveA�i prirodni resurs uz vodu i A?umuA� je slana voda, ugalj, kamen, kvarc. Industrije koje su nastajale su bile vezane za preradu sirovina u elektriA?nu energiju, hemijske proizvode i graA�evinske materijale.NajveA?i dio kapaciteta ovih industrija je ostao ili je propao, odnosno ugasio se.A� Fragmentacija proizvodnih kapaciteta je u radno intezivnim industrijama prerade metala i nemetala pratila procese deindustrijalizacije. NajveA�i gubitak radnih mjesta je u tradicionalnim industrijama koje su bile i radno intezivne. To se posebno odnosi na proizvodnju uglja i hemijsku industriju. KljuA?ni faktor razvoja u ovom procesu je izostao. To je radna snaga i kapital. Gubitak struA?ne radne snage u dijelu tehniA?kih znanja postaA�e limit daljem razvoju. Kapital koji je akumuliran u privatnom sektoru je nedovoljan za razvoj. Dohodak, investicije i A?tednja su limit ekonomskom razvoju. Modeli finansiranja su zadrA?ali klasiA?an pristup i bazirani na bankocentriA?nom pristupu koji ima nedostatak investicionog potencijala.RjeA?enja su oA?ito u valorizaciji prirodnih resursa i njihovo koriA?tenje uz efekte prava na koriA?tenje i cijena.A� S toga bi se vlast trebala pozabaviti cijenam ovih resursa kao inputa u proizvodnju elektriA?ne enegije i prerade u industriji nemetala: soli, sode, cementa, kreA?a, kamena, kvarca. Isto se odnosi na vlasniA?ku strukturu drA?avne imovine koja je zadrA?ana ili se koristi od strane privatnog sektora.

Politika izbora propulzivnih djelatnosti

Krajnji izbor vlasti Tuzlanskog kantona bi trebao da bude slijedeA�i:

  1. Izbor propulzivnih visokoA?kolskih institucija u oblasti obrazovanja koje bi se izravno finansirali iz budA?eta za sticanje zvanja:doktora medicine, inA?injera (elektro, maA?inskih, rudarskih, graA�evinskih i hemijskih).Privatnim visokoA?kolskim institucijama bi se prepustilo A?kolovanje ostalih zanimanja (ekonomista, pravnika, nastavnika, profesora i sliA?nih profesija).
  2. Reorganizacija osnovnog i srednjeg obrazovanja kako bi se ostvario obuhvat cijelog stanovniA?tva u sticanju kvalitetnog znanja, uz prenos nadleA?nosti i finansiranjeA� na opA?tine.
  3. Valorizacija prirodnih resursa kroz preispitivanje efekata od koncesija i cijena.
  4. Formiranje fonda drA?avnog kapitala i uspostavljanje efikasnog mehanizma upravljanja.
  5. Formiranje razvojnog fonda sa trajnim kapitalom koji bi se mobilizirao i alocirao u proizvodne kapacitete.

Koncept novih politika i vlasti

Koncept novih politika u oblasti razvoja zahtjeva i novi pristup. To se posebno odnosi na demografskeA� i materijalne faktore razvoja. Odsustvo drA?avnog planiranja je zamijenjeno trA?iA?tem. Zahtjev za brA?im razvojem zahtjeva sinhroniziranog djelovanja vlasti i trA?iA?ta. Problemi koji se javljaju na podruA?ju Tuzlanskog kantona su specifiA?ni u odnosu na A�privrednu strukturu drA?ave. Promjenom politika u oblasti industrije moguA�e je uticati na brA?i razvoj. IzgraA�eni model ne postoji jer ne postoje sektorske politike na viA?im razinama vlasti. S toga se ovi procesi moraju staviti u nadleA?nost lokalnih zajednica koje bi A�u sklopu nadleA?nosti kantona mogle upravljati procesima. To se posebno odnosi na demografske promjene i izgradnju ekonomske strukture. PostojeA�i konceptA� lokalne vlasti se birokratizirao i postao je sam sebi dovoljan jer se izdrA?ava od javnog novca. Novi koncept vlasti podrazumjeva cjelovitu reformu javne uprave. IshodiA?te je u odnosu vlasniA?tva. JaA?anjem privatnog sektora dovelo bi do gubljenja moA�i u javnom sektoru . S toga i reorganizacija vlasti kantona mora biti radikalna i to u uspostavljanju pet do A?est kljuA?nih resora sa minimumom zaposlenih u zakonodavnoj i izvrA?noj vlasti i prenos nadleA?nosti na lokalne zajednice.A� Time bi se a�z otkoA?ioa�? proces debirokratizacije i izgadnje lokalne uprave i samouprave na principima Evropske povelje. A�PodruA?eje djelovanjaA� vlasti Tuzlanskog kantona bi se poveA�alo u dijelu politika u oblasti zdravstva, sigurnosti, obrazovanja koje su kljuA?ne za razvoj privatnog sektora privrede.

Ocjena politike vlasti Tuzlanskog kantona

Politika koju sprovodi aktuelna vlast u 2018. godini, koja je potvrA�ena finansijskim planovima, A�je samo nastavak stagnacije. Izlaz je u promjeni koncepta vlasti i novih politika koje bi se mogle uspostaviti izborima. Spajanje ministarstava i izborni marketing vlasti sa puno retorike neA�e niA?ta promijeniti. Naprotiv, daje dojam nesnalaA?enja, nekompetentnosti, nedostatak odgovornosti i A?elje da se zadrA?i isto stanje koje pogoduje aktuelnoj vlasti.

Stavovi izraA?eni u ovom tekstu autorovi su i ne odraA?avaju nuA?no uredniA?ku politiku portala TIP.ba.

(TIP/Autor: prof. Izudin KeA?etoviA�)

[Otvori sve članke iz ove rubrike]

Najnovije iz rubrike!

Morate biti prijavljeni kako bi mogli komentarisati Prijava

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne stavove Tip.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Zadržavamo pravo na provedbu cenzure ili potpuno brisanje komentara bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara, naš portal nije dužan pravovremeno obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.
Čitatelji registrovani u sistemu za komentare prethodne platforme mogu se registrovati ili prijaviti putem DISQUS, Facebook, Twitter ili Google+ korisničkih računa, koristeći novi, gore predstavljeni obrazac.