Prodaju li se Balkancima telefoni upitne kvalitete

07.01.2018 08:13
epa03873760 (FILE) A file photo dated 10 September 2013 showing new models of the Apple iPhone 5C on display in the Apple Store in Berlin, Germany. Apple's latest versions of its top-selling iPhone smartphones are set to go on sale 20 September 2013 but the frenzy that has so often greeted past Apple launches seems to be missing this time. The new phones, dubbed the iPhone 5S and the iPhone 5C, underwhelmed analysts when they were unveiled last week, sparking a stock rout that knocked more than 10 per cent off the company's share price. Citi Research estimates that Apple will sell 4.5 million iPhone 5c units compared to 3.2 million iPhone 5s units by the opening weekend - implying that consumers far prefer the cheaper option.  EPA/KAY NIETFELD
 

Građanima Zapadnog Balkana, ali i ostalih zemalja “stare Evropske unije”, prodaju se elektronski uređaji slabije kvalitete u odnosu na “identične” proizvode koji se prodaju u bogatim zemljama zapadne Evrope, pokazuju istraživanja udruženja za zaštitu potrošača.

To znači da za isti, ili veći novac u odnosu na uređaje kupljenje u Berlinu, Parizu, Štokholmu…, stanovnici Beograda, Sarajeva, Zagreba i ostalih gradova regije dobiju proizvod koji nema iste performanse, kvalitet, trajnost, a vrlo često i garantni rok.

Petar Bogosavljević, predsjednik Pokreta za zaštitu potrošača Srbije, navodi da je prema njihovim saznanjima u njegovoj zemlji prodaja mobilnih telefona po izuzetno niskim cijenama u okviru paketa telekom operatera jedan od kanala kojim se u Srbiji prodaje elektronska roba nižeg nivoa kvalitete, uz odgovarajuće dokumente.

Savjet potrošačima

Educiran potrošač je zaštićen potrošač, savjetuje Ilija Rkman. Svako se, prije kupovine, treba dobro informirati kako o prodavaču tako i o proizvodu. “Bolje je izgubiti pola sata u razgovoru sa prodavačem ili na Googleu, nego izgubiti novac”, dodaje.

Jedan od načina je da se zapiše tačna šifra uređaja koji žele kupiti, a zatim da na internetu provjere da li se zaista radi o proizvodu koji se reklamira u prodavnici.

“Često postoji niz uređaja istog imena, a bitnim razlikama, ovisno za koje tržište su namijenjeni. Ovako se tačno zna o kakvom se konkretnom uređaju radi”.

Na osnovu žalbi i reklamacija korisnika, utvrđeno je da ti uređaji imaju niz tehničkih nedostataka ili da jednostavno ne rade kako bi trebali. Sve to dovodi do niza problema sa ovlaštenim servisima, između ostalog i gubitka prava na garanciju nakon prvog servisa ili skraćivanja garantnog roka.

Porast reklamacija

Statistika Savjetovališta za zaštitu potrošača u Zagrebu bilježi trend drastičnog broja reklamacija i prijava materijalnih nedostataka tehničkih uređaja (pametni mobiteli, laptopi, ostala IT oprema, veliki kućanski uređaji…), dodaje Ilija Rkman iz udruženja Potrošač.

Taj trend kazuje kako se na hrvatskom tržištu i na tržištu od Baltika do Jadrana (istočna, srednja i jugoistočna Evropa) prečesto kvare tehnički uređaji u odnosu na istoimene proizvode kupljene u zemljama Zapadne Evrope.

Rkman dodaje da statistika pokazuje da je od 2013. na tržištima “nove EU” zabilježen izrazit skok reklamacija zbog materijalnih nedostataka tehničkih proizvoda, što je posebno zabrinjavajuće.

“Takozvana politička sintagma ‘Zapadni Balkan’ je maska iza koje proizvođači i distributeri skrivaju tijekom višegodišnjeg perioda plasman proizvoda istoga branda ili marke na području istočne, centralne i jugoistočne Europe. Istraživanja su pokazala kako su istoimeni proizvodi drukčijeg kvaliteta, sastava, učinkovitost, trajnost… na relaciji ‘stara EU’ i ‘nova EU’ i jugoistok Europe”, dodao je stručnjak zagrebačkog Potrošača..

Rkman navodi da, kad je elektronika u pitanju, postoji i problem koji pogađa sve kupce, a ne samo one iz “siromašnijih” zemalja. Nakon što je primijećen trend da se niz elektronskih uređaja, poput bijele tehnike, počinje naglo kvariti ili gubiti svojstva skoro odmah nakon isteka garantnog roka, otkriveno je da brojni takvi uređaji imaju svojevrsni namjerno postavljeni programski “prekidač” koji potiče otkazivanje komponenti. Kako sve to dovodi do učestalog mijenjanja velikih kućanskih uređaja, pozornost su obratili i evropski zastupnici bogatih zemalja, jer se pojavio problem odlaganja elektronskog otpada.

Drugi red

“A nekada su perilice, hladnjaci i slično, trajali duže od 10-20 godina. To vam dosta govori kakvi uređaji se sada prodaju”, kaže Rkman.

Međutim, zemlje regije nisu samo tržište “drugog reda” kada je elektronika u pitanju, upozoravaju iz udruženja za zaštitu potrošača. Dokazano je da se u Hrvatskoj i Srbiji, ali i ostalim “istočnijim” zemljama prodaju proizvodi koji nemaju isti kvalitet i sastav poput istoimenih sa tržišta zapadnog dijela Evrope, uključujući čak i prehrambene namirnice.

Nakon pritiska europarlamentaraca iz Hrvatske, Slovačke i drugih zemalja “nove EU”, predsjednik Evropske komisije Jean-Claude Juncker je upoznat s problemima s kojim se suočavaju kupci iz tih zemalja, što je izazvalo bijes, ali i adekvatnu reakciju kod njega, ističe Rkman. Tako je pokrenuta inicijativa kojom će se osigurati da važi pravilo “identičan proizvod za svakog građanina EU”, odnosno da će svi kupovati proizvode identične kvalitete, bez obzira da li je kupac iz Hrvatske, Slovenije ili Njemačke i Francuske.

Poziv proizvođaču

Rkman kaže da je često dobro direktno se obratiti centrali proizvođača spornog uređaja, s obzirom da domaće kompanije često izbjegavaju uvažiti reklamacije ili koriste upitne komponente.

Poučan je primjer kada je vlasnik novoga sportskog dvosjeda globalno poznatog proizvođača automobila digao medijsku prašinu i prijavio nepoštenu prodaju automobila vrijednosti 120.000 eura sa 44 tvorničke greške, kupljen u Hrvatskoj.

“Problem takvog primjera dvostrukog standarda kvalitete riješeno tijekom pet dana. Potrošač je dobio novi automobil uz jamstvom kako je auto prošao dopunsku servisnu dijagnostiku i otklanjanje kvara”, kaže Rkman.

Isto vrijedi i u slučajevima uređaja koji vrije desetke ili stotine eura. Velike kompanije će radije odmah riješiti problem, često uz pritisak na prodavača, nego da gube reputaciju, dodaje.

Takvo pravilo, smatra Rkman, pozitivno će se odraziti i na kupce zemalja van Evropske unije, poput Bosne i Hercegovine i Srbije.

Mijenjanje performansi uređaja nije samo osobina manje poznatih kompanija. Tako je ovih dana otkriveno da je čuveni Apple namjerno usporavao rad starijih modela mobitela, što je neke kupce tjeralo da promijene telefone. I dok je takav potez izazvao bijes potrošača, postoji i druga strana priče, kaže Vedad Spahić, stručnjak za elektroniku sa 15-godišnjim iskustvom servisiranja različite opreme.

Gubitak svojstava

On navodi da sve baterije poslije nekog vremena gube svojstva, što potencijalno može dovesti od zapaljivanja ili čak eksplozija u slučaju da telefoni nastave raditi istim radnim taktom kao prvog dana. Zbog toga su proizvođači prisiljeni podešavati i usporavati uređaje, kako bi radili u skladu sa mogućnostima baterijama, kako ne bi došlo do ozbiljnijih problema, uključujući i povrede i opekotine. I dok su Samsung, LG i drugi proizvođači objavili da ne smanjuju karakteristike svojih uređaja, Spahić smatra da sve te kompanije isto rade, kako ne bi bili suočeni za optužbe za odštetu zbog povreda nastalih zapaljivanjima i eksplozijama baterija.

I dok nema ličnih saznanja da li se programski podešavaju uređaji da se namjerno kvare nakon isteka garantnog roka ili ne, kaže da je skeptičan da se takva praksa zaista i provodi i to iz više razloga.

Prije svega, i uz sva testiranja se dešava da programi koji osiguravaju normalan rad uređaja ne rade kako treba, što dovodi u sumnju da se ugrađuju programi koji aktiviraju blokade nakon određenog perioda.

“Jer ako počnu djelovati ranije, to znači trošak za proizvođača, zbog mijenjanja dijelova i servisa. A niko ne može garantirati da će se aktivirati program samo nakon isteka garancije”.

Pored toga, uređaji koji se učestalo kvare skreću pažnju nadležnih tijela, koje onda oduzimaju oznaku vrhunske, “A”, kvalitete proizvođačima, odnosno dolazi do pada reputacije i povjerenja potrošača. Sve zajedno znači i manja prodaju, dodaje Spahić.

(TIP/Izvor: Al Jazeera/Autor: Mario Pejović)

[Otvori sve članke iz ove rubrike]

Najnovije iz rubrike!

Morate biti prijavljeni kako bi mogli komentarisati Prijava

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne stavove Tip.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Zadržavamo pravo na provedbu cenzure ili potpuno brisanje komentara bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara, naš portal nije dužan pravovremeno obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.
Čitatelji registrovani u sistemu za komentare prethodne platforme mogu se registrovati ili prijaviti putem DISQUS, Facebook, Twitter ili Google+ korisničkih računa, koristeći novi, gore predstavljeni obrazac.