Prodaju li se Balkancima telefoni upitne kvalitete

07.01.2018 08:13
epa03873760 (FILE) A file photo dated 10 September 2013 showing new models of the Apple iPhone 5C on display in the Apple Store in Berlin, Germany. Apple's latest versions of its top-selling iPhone smartphones are set to go on sale 20 September 2013 but the frenzy that has so often greeted past Apple launches seems to be missing this time. The new phones, dubbed the iPhone 5S and the iPhone 5C, underwhelmed analysts when they were unveiled last week, sparking a stock rout that knocked more than 10 per cent off the company's share price. Citi Research estimates that Apple will sell 4.5 million iPhone 5c units compared to 3.2 million iPhone 5s units by the opening weekend - implying that consumers far prefer the cheaper option.  EPA/KAY NIETFELD
 

GraA�anima Zapadnog Balkana, ali i ostalih zemalja “stare Evropske unije”, prodaju se elektronski ureA�aji slabije kvalitete u odnosu na “identiA?ne” proizvode koji se prodaju u bogatim zemljama zapadne Evrope, pokazuju istraA?ivanja udruA?enja za zaA?titu potroA?aA?a.

To znaA?i da za isti, ili veA�i novac u odnosu na ureA�aje kupljenje u Berlinu, Parizu, A�tokholmua��, stanovnici Beograda, Sarajeva, Zagreba i ostalih gradova regije dobiju proizvod koji nema iste performanse, kvalitet, trajnost, a vrlo A?esto i garantni rok.

Petar BogosavljeviA�, predsjednik Pokreta za zaA?titu potroA?aA?a Srbije, navodi da je prema njihovim saznanjima u njegovoj zemlji prodaja mobilnih telefona po izuzetno niskim cijenama u okviru paketa telekom operatera jedan od kanala kojim se u Srbiji prodaje elektronska roba niA?eg nivoa kvalitete, uz odgovarajuA�e dokumente.

Savjet potroA?aA?ima

Educiran potroA?aA? je zaA?tiA�en potroA?aA?, savjetuje Ilija Rkman. Svako se, prije kupovine, treba dobro informirati kako o prodavaA?u tako i o proizvodu. “Bolje je izgubiti pola sata u razgovoru sa prodavaA?em ili na Googleu, nego izgubiti novac”, dodaje.

Jedan od naA?ina je da se zapiA?e taA?na A?ifra ureA�aja koji A?ele kupiti, a zatim da na internetu provjere da li se zaista radi o proizvodu koji se reklamira u prodavnici.

“A?esto postoji niz ureA�aja istog imena, a bitnim razlikama, ovisno za koje trA?iA?te su namijenjeni. Ovako se taA?no zna o kakvom se konkretnom ureA�aju radi”.

Na osnovu A?albi i reklamacija korisnika, utvrA�eno je da ti ureA�aji imaju niz tehniA?kih nedostataka ili da jednostavno ne rade kako bi trebali. Sve to dovodi do niza problema sa ovlaA?tenim servisima, izmeA�u ostalog i gubitka prava na garanciju nakon prvog servisa ili skraA�ivanja garantnog roka.

Porast reklamacija

Statistika SavjetovaliA?ta za zaA?titu potroA?aA?a u Zagrebu biljeA?i trend drastiA?nog broja reklamacija i prijava materijalnih nedostataka tehniA?kih ureA�aja (pametni mobiteli, laptopi, ostala IT oprema, veliki kuA�anski ureA�ajia��), dodaje Ilija Rkman iz udruA?enja PotroA?aA?.

Taj trend kazuje kako se na hrvatskom trA?iA?tu i na trA?iA?tu od Baltika do Jadrana (istoA?na, srednja i jugoistoA?na Evropa) preA?esto kvare tehniA?ki ureA�aji u odnosu na istoimene proizvode kupljene u zemljama Zapadne Evrope.

Rkman dodaje da statistika pokazuje da je od 2013. na trA?iA?tima “nove EU” zabiljeA?en izrazit skok reklamacija zbog materijalnih nedostataka tehniA?kih proizvoda, A?to je posebno zabrinjavajuA�e.

“Takozvana politiA?ka sintagma ‘Zapadni Balkan’ je maska iza koje proizvoA�aA?i i distributeri skrivaju tijekom viA?egodiA?njeg perioda plasman proizvoda istoga branda ili marke na podruA?ju istoA?ne, centralne i jugoistoA?ne Europe. IstraA?ivanja su pokazala kako su istoimeni proizvodi drukA?ijeg kvaliteta, sastava, uA?inkovitost, trajnosta�� na relaciji ‘stara EU’ i ‘nova EU’ i jugoistok Europe”, dodao je struA?njak zagrebaA?kog PotroA?aA?a..

Rkman navodi da, kad je elektronika u pitanju, postoji i problem koji pogaA�a sve kupce, a ne samo one iz “siromaA?nijih” zemalja. Nakon A?to je primijeA�en trend da se niz elektronskih ureA�aja, poput bijele tehnike, poA?inje naglo kvariti ili gubiti svojstva skoro odmah nakon isteka garantnog roka, otkriveno je da brojni takvi ureA�aji imaju svojevrsni namjerno postavljeni programski “prekidaA?” koji potiA?e otkazivanje komponenti. Kako sve to dovodi do uA?estalog mijenjanja velikih kuA�anskih ureA�aja, pozornost su obratili i evropski zastupnici bogatih zemalja, jer se pojavio problem odlaganja elektronskog otpada.

Drugi red

“A nekada su perilice, hladnjaci i sliA?no, trajali duA?e od 10-20 godina. To vam dosta govori kakvi ureA�aji se sada prodaju”, kaA?e Rkman.

MeA�utim, zemlje regije nisu samo trA?iA?te “drugog reda” kada je elektronika u pitanju, upozoravaju iz udruA?enja za zaA?titu potroA?aA?a. Dokazano je da se u Hrvatskoj i Srbiji, ali i ostalim “istoA?nijim” zemljama prodaju proizvodi koji nemaju isti kvalitet i sastav poput istoimenih sa trA?iA?ta zapadnog dijela Evrope, ukljuA?ujuA�i A?ak i prehrambene namirnice.

Nakon pritiska europarlamentaraca iz Hrvatske, SlovaA?ke i drugih zemalja “nove EU”, predsjednik Evropske komisije Jean-Claude Juncker je upoznat s problemima s kojim se suoA?avaju kupci iz tih zemalja, A?to je izazvalo bijes, ali i adekvatnu reakciju kod njega, istiA?e Rkman. Tako je pokrenuta inicijativa kojom A�e se osigurati da vaA?i pravilo “identiA?an proizvod za svakog graA�anina EU”, odnosno da A�e svi kupovati proizvode identiA?ne kvalitete, bez obzira da li je kupac iz Hrvatske, Slovenije ili NjemaA?ke i Francuske.

Poziv proizvoA�aA?u

Rkman kaA?e da je A?esto dobro direktno se obratiti centrali proizvoA�aA?a spornog ureA�aja, s obzirom da domaA�e kompanije A?esto izbjegavaju uvaA?iti reklamacije ili koriste upitne komponente.

PouA?an je primjer kada je vlasnik novoga sportskog dvosjeda globalno poznatog proizvoA�aA?a automobila digao medijsku praA?inu i prijavio nepoA?tenu prodaju automobila vrijednosti 120.000 eura sa 44 tvorniA?ke greA?ke, kupljen u Hrvatskoj.

“Problem takvog primjera dvostrukog standarda kvalitete rijeA?eno tijekom pet dana. PotroA?aA? je dobio novi automobil uz jamstvom kako je auto proA?ao dopunsku servisnu dijagnostiku i otklanjanje kvara”, kaA?e Rkman.

Isto vrijedi i u sluA?ajevima ureA�aja koji vrije desetke ili stotine eura. Velike kompanije A�e radije odmah rijeA?iti problem, A?esto uz pritisak na prodavaA?a, nego da gube reputaciju, dodaje.

Takvo pravilo, smatra Rkman, pozitivno A�e se odraziti i na kupce zemalja van Evropske unije, poput Bosne i Hercegovine i Srbije.

Mijenjanje performansi ureA�aja nije samo osobina manje poznatih kompanija. Tako je ovih dana otkriveno da je A?uveni Apple namjerno usporavao rad starijih modela mobitela, A?to je neke kupce tjeralo da promijene telefone. I dok je takav potez izazvao bijes potroA?aA?a, postoji i druga strana priA?e, kaA?e Vedad SpahiA�, struA?njak za elektroniku sa 15-godiA?njim iskustvom servisiranja razliA?ite opreme.

Gubitak svojstava

On navodi da sve baterije poslije nekog vremena gube svojstva, A?to potencijalno moA?e dovesti od zapaljivanja ili A?ak eksplozija u sluA?aju da telefoni nastave raditi istim radnim taktom kao prvog dana. Zbog toga su proizvoA�aA?i prisiljeni podeA?avati i usporavati ureA�aje, kako bi radili u skladu sa moguA�nostima baterijama, kako ne bi doA?lo do ozbiljnijih problema, ukljuA?ujuA�i i povrede i opekotine. I dok su Samsung, LG i drugi proizvoA�aA?i objavili da ne smanjuju karakteristike svojih ureA�aja, SpahiA� smatra da sve te kompanije isto rade, kako ne bi bili suoA?eni za optuA?be za odA?tetu zbog povreda nastalih zapaljivanjima i eksplozijama baterija.

I dok nema liA?nih saznanja da li se programski podeA?avaju ureA�aji da se namjerno kvare nakon isteka garantnog roka ili ne, kaA?e da je skeptiA?an da se takva praksa zaista i provodi i to iz viA?e razloga.

Prije svega, i uz sva testiranja se deA?ava da programi koji osiguravaju normalan rad ureA�aja ne rade kako treba, A?to dovodi u sumnju da se ugraA�uju programi koji aktiviraju blokade nakon odreA�enog perioda.

“Jer ako poA?nu djelovati ranije, to znaA?i troA?ak za proizvoA�aA?a, zbog mijenjanja dijelova i servisa. A niko ne moA?e garantirati da A�e se aktivirati program samo nakon isteka garancije”.

Pored toga, ureA�aji koji se uA?estalo kvare skreA�u paA?nju nadleA?nih tijela, koje onda oduzimaju oznaku vrhunske, “A”, kvalitete proizvoA�aA?ima, odnosno dolazi do pada reputacije i povjerenja potroA?aA?a. Sve zajedno znaA?i i manja prodaju, dodaje SpahiA�.

(TIP/Izvor: Al Jazeera/Autor:A�Mario PejoviA�)

[Otvori sve članke iz ove rubrike]

Najnovije iz rubrike!

Morate biti prijavljeni kako bi mogli komentarisati Prijava

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne stavove Tip.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Zadržavamo pravo na provedbu cenzure ili potpuno brisanje komentara bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara, naš portal nije dužan pravovremeno obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.
Čitatelji registrovani u sistemu za komentare prethodne platforme mogu se registrovati ili prijaviti putem DISQUS, Facebook, Twitter ili Google+ korisničkih računa, koristeći novi, gore predstavljeni obrazac.