Izudin Kešetović: Ima li dovoljno ‘ruku': Budžeti na pet do 12?!

21.12.2017 08:56
skupstina-tk
 

Posljednja dekada mjeseca decembra pored prazničkih blagdana poznata je po procedurama usvajanja budžeta i finansijskih planova  za narednu kalendarsku godinu. Svi nivoi vlasti od opština, kantona/županija, entiteta i institucija države su u isčekivanju  raspodjele preko 45% DBP (društvenog bruto proizvoda) koji se slijeva preko dažbina: carina, naknada, poreza, taksi i raznih parafiskaliteta.  U igri je velika ciifra koja se procjenjuje na oko 13  milijardi KM.  Ono što je relativno dobro je da se taj silan novac preljeva iz potrošnje. Nove vrijednosti koja se stvara u domaćoj produkciji je veoma malo. Negativan saldo platnog i trgovinskog bilansa je ogledalo svih novčanih tokova. Situaciju spašavju doznake iz inostranstva i najbolji izvoz u radnoj snazi koji vraća novac kroz potrošnju. Reforme  koje  se odvijaju  u Bosni i Hercegovini slične su reformamam prije 50 godina iz SFR Jugoslavije. Vozovi sa nepreglednim  željezničkim vagonima početkom 70- tih godina su bili put  na privremeni odlazak. Danas su to osobni automobili,  autobusi i avioni. Slika ista, s tim da je danas to put u jednom smjeru. Jedina nada za one koji odlaze i vlast  koja ostaje je da će novca biti i za jedne i za druge.

Fiskalna održivost  je sigurna

Fiskalna održivost je sigurna. Korisnici sredstava iz budžeta  i vanbudžetskhg fondova, finansijskih planova preduzeća i javnih ustanova  imaju zagarantovane izvore prihoda. Uravnoteženost  rashoda  i prihoda je relativno dobra. Deficiti su u granicama zadatih proračunskih ograničenja javnog duga. Finansijske dubioze  u tzv. internom dugu i gubicima javnih preduzeća i ustanova se preljevaju na povjerioce, od kojih je najveća država. Kako je država istovremeno vlasnik imovine i povjerilac saldo računa se prebija na kapitalu koji polahko apsorbuje gubitke. Pojavni oblici nelikvidnosti se umjesto štampanja novca  namiruju novim kreditnim zaduženjima  koji se vraćaju iz budućih prihoda. Garant vraćanju kreditnih obaveza su dobro procijenjeni poreski obveznici koji najviše plaćaju kroz PDV, akcize, doprinose za plate, što čini oko 90% svih javnih prihoda. Radi se o stabilnim izvorima finansiranja. Nominalni rast javnih prihoda iz godine u godinu pokazuje da se povećani javni rashodi uspješno zatvaraju, s tim da se debalans prebacuje na poreske obveznike. U stvari ovdje se radi o čistom računu. Cijenu plaćaju potrošaći i zaposleni.

Koliko ‘ruku’ za budžet

Broj ruku za izglasavanje budžeta i finansijskih planova fondova, javnih preduzeća i javnih ustanova je sasvim dovoljan. Razlog je jasan. Sistem je ‘uštiman’, taman toliko da može u nedogled da se reprodukuju. Piramida vlasti je uspostavljena. Pojedinačni ekscesi koji se javljaju u otporu rudara, ljekara, policajaca i nezaposlenih demobilisanih veterana rata su samo kratkoh daha. Neki se javljaju ili se polako gase ovisno od toga u čijim je rukama ‘daljinski’.  Slika je jasna. Ljekari su zadovoljeni. Oni koji nisu, mogu preko granice jer su dobro plaćeni u inostranstvu. Rudari su ponos  opozicije, kako rekoše iz najvećeg ogranka najveće opozicione stranke iz Tuzle. Naravno, to se ne  odnosi samo  na rudare koji su u Koncernu. Svi rudari, od Kreke, Đurđevika, Kaknja, Zenice, Breze  i dalje, su u istoj poziciji. I ranija i sadašnja vlast nemaju odgovor na njihove probleme. Policajci i oni koji rade u bezbjednosno-sigurnosnim službama su servis države koji sa pravosudnim- tužilačkim organima predstavljaju osnov sigurnosti sistema. Očito da svi nisu u istom položaju.  Demobilisani borci i dalje ne odustaju od svojih zahtjeva. Oni su rekorderi po svojim prosvjedima i u najlošijoj poziciji  da svoj položaj poprave, jer registar koji traže znači ‘diranje’ u već stečena prava. Ostali, koji nisu spomenuti, su davno umireni da li privilegijama ili su u opštoj nemoći. Učitelji i profesori su očito postali balast vlasti. Opća devalvacija znanja, formalnog zvanja i funkcionalne pameti davno je uništila sektor obrazovanja. Jedino je sigurna administracija koja svoju vjernost potvrđuje partinskim iskaznicama i glasačkim listićima. Sasvim dovoljno za nagradu koju dobijaju za posao koji je nepotreban i od male je koristi.

‘Sudijsko vrijeme’  za usvajanje budžeta

Sve prilike govore da se može desiti da budžeti i finansijski planovi budu usvojeni ‘pet do dvanaest’. Tu je i prateći Zakom o PIO/ MIO  koji  ‘stabilizuje’ penzione fondove.  Ono što ne bude usvojeno prenijeti će se u ‘dvanaest i pet’ sa primjenom od  prvog dana u 2018. godinu. S toga priča o budžetima  i finansijskim planovima ima sasvim logičan kraj i početak. Kraj, koji znači da je završena još jedna godina; početak, nove budžetske i kalendarske godine. Vrijeme za reforme ostaje kako iza nas tako i ispred nas. ‘Broj ruku’ će se presložiti i prije i poslije izbora u 2018. godine. Za korisnike javnih fondova i budžetskih  korisnika još jedna standardna godina. Očekivanja sudionika su sasvim realna. Novca ima sasvim dovoljno da svi dobiju po nešto. Oni koji su nezadovoljni mogu'glasati nogama’ na internacionalnom tržištu rada. Domaćim ostaje sasvim dovoljno da prežive.

Stavovi izraženi u ovom tekstu autorovi su i ne odražavaju nužno uredničku politiku portala TIP.ba.

(TIP/Autor: prof. Izudin Kešetović/Foto: Arhiva)

[Otvori sve članke iz ove rubrike]

Najnovije iz rubrike!

Morate biti prijavljeni kako bi mogli komentarisati Prijava

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne stavove Tip.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Zadržavamo pravo na provedbu cenzure ili potpuno brisanje komentara bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara, naš portal nije dužan pravovremeno obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.
Čitatelji registrovani u sistemu za komentare prethodne platforme mogu se registrovati ili prijaviti putem DISQUS, Facebook, Twitter ili Google+ korisničkih računa, koristeći novi, gore predstavljeni obrazac.