Izudin Kešetović: Na liniji odbrane tuzlanskih gradskih i kantonalnih vlasti

15.11.2017 12:49
tuzla-noc-620x330
 

Dešavanja sa stanarima neuseljene zgrade kojom su se bavile vlasti Grada Tuzle i uzburkana situacija oko pozicije premijera TK-a su lijepi primjeri narodne demokratije. U oba slučaja ovo se tiče naroda.

Dešavanje naroda

Narod ili puk je uvijek spreman da se buni. Nekad više, nekad manje. U slučaju neuseljene zgrade u gradu Tuzla sve ima svoje simbolike jer su u ovaj proces uključene i institucije države: Direkcija za izgradnju grada Tuzle; Komunalno preduzeće grada Tuzle, Vodovod grada Tuzle i Direkcije Elektroprivrede BiH u gradu Tuzli. Radi se o dozvolama na priključenje novih korisnika komunalnih usluga: voda, struja, komunalije. Čisto sa ekonomskog interesa radi se o novom konzumu ili korisnicima javnih usluga koji će iste plaćati po tržišnim cijenama. Vlast lokalne zajednice s pravom u tome vidi svoj interes kako bi povećala javne prihode. Odluka je sasvim racionalna jer zadire u interes javnog sektora i građana.

Šta je sa stanarima

Interes stanara je iskazan u obligacionom odnosu ili ugovoru koji je svako po na osob zaključivao. Stranke su fizička ili pravna lica, kao kupci, i sa druge strane, prodavci, koji su stvorili obavezu. Sve u svemu ovo postaje predmet dogovora ili spora i izmirenje obaveze. U ovome sporu nema lokalne zajednice, tj. grada., osim ako nije vlasnički vezana za Direkciju. Gubitak kapitala kao imovine je stvar procjene i ocjene zakonodavne vlasti Grada Tuzle. Grad Tuzla nije izuzetak. Ova pojava je na svim razinama vlasti od opštine, kantona, entiteta i države.

Šta je sa Kantonom

Spor oko zakonitosti rada vlasti Tuzlanskog kantona je stvar trećeg stuba te iste vlast koja je u nadležnosti tužilštva i sudstva. Znači svi sporovi koji se dešavaju u funkcionisanju vlasti mogu se riješiti po zakonu i putem pravosudnih institucija. Ovdje uopšte nema spora jer su svi građani pred zakonom jednaki. Izbor premijera i njegov mandat je stvar političkih stranaka koje čine izabranu zakonodavnu vlast Tuzlanskog kantona. Sve prilike su da je zakonodavna vlast to uradila prema svojim kriterijumima vodeći računa da se odluke donose većinom glasova. Sve dok postoji većina glasova i pozicija premijera i Vlade TK je stabilna.

Kakva je vlast

Zakonodavna, sudska i izvršna vlast je takva kakva je izabrana. To se odnosi na vlast TK, da li se radilo o kantonu, gradu Tuzli ili svih općina. Ono što je bitno je da one funkcionišu. Svakako, imaju i problema. Kakva bi to bila vlast da nema problema jer se radi oko pola miliona stanovnika, što je 1//7 države BiH ili oko 15 % ili preko 20% , 1/ 5, stanovništva F BiH, sa oko 100.000 građana koji se vode kao nezaposleni, velikom penzionerskom populacijom, niskim platama radnika u privatnom sektoru i „raštimanim“ javnim sektorom u obrazovanju i zdravstvu. Dalo bi se zaključiti da bez obzira na bolju situaciju u odnosu na prosjek države i entiteta BiH, vlasti na području TK, ipak funkcionišu. Ocjenu vlasti lokalnih zajednica i kantona TK je teško izvesti ako se imaju u vidu sva ograničenja u funkcionisanju države BiH. U svakom slučaju ako bi se uspostavila mjera u odnosu na neko „normalno“ stanje od prije 30 godina teško bi se mogla napraviti bilo kakva valjana usporedba.

Ima li prostora za promjene?

Promjene u društvu dolaze iz političkog sistema. Sve prilike da se samim promjenama u pozicijama aktuelne pozicije i opozicije neće ništa bitno dogoditi. Prostor za promjene na ova dva primjera tzv. problema i načina rješavanja istih je sasvim skučen. U komunalnom sektoru trebaju nove ideje. Ideja objedinjavanja komunalnog sektora na nivou TK je doživila na projektu zbrinjavanja otpada i izgradnji kantanalne deponije. Vodoopskrba, zaštita voda i zaštita od voda je ogroman projekat koji se može realizirati samo zajedničkim projektom na nivou kantona uz pomoć viših nivoa vlasti. Isto je sa putnom infrastrukturom i idejom brzih cesta koje povezuju glavi grad države i izlaz na granicu susjednih država. Politika u javno zdravstvu i obrazovanju ima niz manjkavosti sa stanjem koje zabrinjava. Nove politike u ovim oblastima postaju nužne. To je test za aktuelne i buduće vlasti. Energetska politika je javni interes, počevo od gasifikacije do novih termo blokova.

Ključ je u finansijama

Sva rješenja vlasti na nivou grada, opština i kantona su u finansijama. Priča o javnim prihodima je veoma kompleksna. Svi ekonomski pokazatelji su na strani Tuzlanskog kantona. Trenutna demografska slika postaje teža. Rješenja se moraju naći na liniji investicija i dodatnog kapitala. Fiskalni kapacitet je veoma skroman i disperzovan na male projekte. Rješenja su u velikim investicijama privatnog i javnog sektora. Ulaganja u termo–blokove, zamjenske i nove, nemaju nekih većih efekata; osim što poboljšavaju trenutno stanje u rudarsvu kao tradicionalnoj djelatnosti. Velikih projekata nedostaje jer su veliki sistemi u sektoru industrije nestali. Trenutno jedino rješenje je u velikim kreditnim linijama koje bi bile isplative. Postojeći kapacitet finansijskih institucija je ograničen. Prednosti u prirodnim resursima i radnoj snazi i dalje postoji. Investicioni ciklus bi jedino rješenje.

Poruka vlasti

Uloga države se stalno mijenja. Izbor vlasti na području TK je u pozitivnoj ekonomiji i izboru alternativnih politika kroz tzv. normativnu ekonomiju. Pozitivna strana pozitivne ekonomije je u zboru onog što je dobro ili pak loše. Normativna ekonomija koristi pozitivnu ekonomiju i definiše svoje ciljeve. Odsustvo javnih politika na nivou države i entiteta najviše škodi Tuzlanskom kantonu. Odgovori na ova pitanja postaju hitna. Primjeri dešavanja na razini vlasti Grada Tuzle i vlasti TK su jasni i morali bi ponuditi novi koncept. Na liniji odbrane vlasti je samo razuman pristup koji se ogleda u odabiru poželjnih pravaca djelovanja. Zaokret i izbor novih politika postaje nužnost.

Stavovi izraženi u ovom tekstu su autorovi i ne odražavaju nužno uredničku politiku portala TIP.ba.

(TIP/Autor: prof. Izudin Kešetović/Foto: Ilustracija)

[Otvori sve članke iz ove rubrike]

Najnovije iz rubrike!

Morate biti prijavljeni kako bi mogli komentarisati Prijava

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne stavove Tip.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Zadržavamo pravo na provedbu cenzure ili potpuno brisanje komentara bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara, naš portal nije dužan pravovremeno obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.
Čitatelji registrovani u sistemu za komentare prethodne platforme mogu se registrovati ili prijaviti putem DISQUS, Facebook, Twitter ili Google+ korisničkih računa, koristeći novi, gore predstavljeni obrazac.