Izudin Kešetović: Reforma ili šupljiranje vlasti Tuzlanskog kantona

31.10.2017 20:37
gutic-600x400
 

Šta donosi Izmjena Zakona o Vladi Tuzlanskog kantona?

Odgovor je ‘mnogo i ništa’.

U stvari radi se o spajanju dva ministarstva i razdvajanju dva ministarstva. Rezultat je nula. Ministar privrede dobija veći broj saradnika, dok se razdvojena ministarstva dijele na principu podjele nadležnosti. U stvari i jedna i druga podjela bi mogla biti zamijenjena  pripajanjem  grupe ministarstva  sektorima privrede i javnom sektoru djelatnosti. U tom  ‘loncu’ bi se mogla naći sva ministarstva koja imaju oznake srodnih resora počev od trgovine, saobraćaja, poljoprivrede, vodoprivrede, šumarstva, ekologije, prostornog planiranja i slično. Izvan ova dva ‘konglomerata’ ostao bi resor finansija, policije, pravde i sektor socijalne politike i zdravstvene zaštite. Sve u svemu šest ili maksimalno sedam  resora bi bio optimum za vlast u Tuzlanskom kantonu.

804241-605x400

To bi značilo povratak na početnu poziciju prije konstituisanja vlasti  prema Ustavu Federacije Bosne i Hercegovine, kada su postojali okruzi. Naravno, resor  odbrane se izuzima jer se promijenila organizaciona struktura. Nadležnosti opština ranije su bile daleko veće jer su djelovale kao administrativno-teritorijalne jedinice sa velikim ovlaštenjima u oblasti obrazovanja i bezbjednosti. Potpunom primjenom evropskih praksi o lokalnoj upravi i samoupravi ovaj odnos bi se mogao promijeniti u korist opština. To se odnosi na sektor osnovnog i srednjeg obrazovanja i dijelom na sektor socijalne politike.

Rast  javne uprave

Podaci govore da danas od ukupno 748.181 zaposlenih u Bosni i Hercegovini, 27 procenata radi u javnom sektoru (28 posto u FBiH i 24 posto u RS). Broja zaposlenih u neprivrednom sektoru i zaposlenih u privredi u bivšoj SR BiH je bio 1:5,6, a danas je svega 1:2,8, odnosno na 2,8 zaposlenih čiji poslodavac plaću prvo mora zaraditi pa isplatiti, dolazi jedan zaposleni čiji se rad finansira iz javnih prihoda i budžeta.  ( Izvor: Enes Plećić: Haos na tržištu rada).

Ono što posebno zabrinjava istraživača Plečića je broj agencija i direkcija. Prema istraživanjima koje je sproveo na nivou države je da djeluje “57 različitih agencija, instituta, centara, direkcija i drugih tijela” što daje sliku  dvostrukih institucija u kojima rade zaposleni u agencijama i direkcijama i poslova koji se rade u ministarstvima.

Za detaljnu analizu Dokumenta o okvirnog budžeta  TK-a  i Budžeta za 2018. godinu interesantna bi bila ta koja bi dala prikaz svih zaposlenih u javnom sektoru uključujući  osim direkcija i zavode kao i broj uposlenih u javnim ustanovima kojima su nadležna kantonalna ministarstva.

 Reforma uključuje nezaobilazno  pitanje javne uprave

Građani očekuju rješenje tog pitanja jer najveći dio novčanih sredstava se izdvaja za plate zaposlenih u javnom sektoru: obrazovanje, sudstvo i tužilaštvo, policija, zdravstvo i administracija kantonalnih organa vlasti.

S toga izmjene, koje su uslijedile, su samo kozmetičkog karaktera. Reforme javnog sektora nema bez pravih reformi u javnim institucijama koje imaju rast na Parkinsonovom principu. Parkinson tretira rad javne uprave, gdje je istražio zakon umnožavanja administracije,  tzv. uhljebski  sistem. Problem je u tzv. zagušivanju sistema što usporava rad javne uprave. Uhljebljavanje viška stranačkog kadra  stvara složenu strukturu koja objektivno zahtjeva dodatno zapošljavanje.

Zakonodavna i izvršna vlast je na raskrsnici 

Autentičnost vlasti koja se želi pokazati reformskom nedostaju ključne stvari na principu ‘zec drumom, a lovac šumom’. Vlast se mora dokazati pa makar to bilo ‘prosipanje iz praznog u šuplje’. Šuplje bure je nemoguće napuniti. Reformisana vlast u principu ‘šupljira’ narod prikazujući se reformskom. Obračun je izostao. Wyatt Earp i  Doc Holiday su ipak zajedno. Zakon o Izmjeni Zakona o Vladi je usvojen. Dolazi na red najvažnije pitanje: Ko su novi , stari, ministri?

Stavovi izraženi u ovom tekstu su autorovi i ne odražavaju nužno uredničku politiku portala TIP.ba

(TIP/Autor: prof. Izudin Kešetovič/Foto: Arhiva)

 

[Otvori sve članke iz ove rubrike]

Najnovije iz rubrike!

Jedan komentar na Izudin Kešetović: Reforma ili šupljiranje vlasti Tuzlanskog kantona

  1. hare90

    02. 11. 2017. - 06:56

    Profesor nije u “hljebskom sistemu” skrenuo obratio pažnju na silne zaposlene u Skupštini gdje skoro svaki poslanik ima svog administrativca. 30 ih je zaposleno a potreba nije tolika?

Morate biti prijavljeni kako bi mogli komentarisati Prijava

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne stavove Tip.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Zadržavamo pravo na provedbu cenzure ili potpuno brisanje komentara bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara, naš portal nije dužan pravovremeno obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.
Čitatelji registrovani u sistemu za komentare prethodne platforme mogu se registrovati ili prijaviti putem DISQUS, Facebook, Twitter ili Google+ korisničkih računa, koristeći novi, gore predstavljeni obrazac.