Izudin Kešetović: Recept za rušenje Vlade TK

26.10.2017 07:23
banovici-selo-sda4-635x357
 

Nakon 2014. godine i rušenje Vlade TK na čelu sa premijerom Čauševićem ponavlja se  sličan scenarij  sa Vladom na čelu sa premijerom Gutićem. Bivši koalicioni partneri  su pokazali da za svaku situaciju imaju rješenje.Tada je u „intermeco“  vlasti  uskočila tzv. ekspertna Vlada  premijera Umihanića.

Tri vlade i tri premijera u periodu od nepuna dva mandata (2010-2017) ostaće upamćene po tome da su radile po istoj matrici vlasti koja se sprovodila i na nivou F BiH. Vlada premijera  Nikšića i Novalića je očito u punom mandatu trasirala put vlasti i ekonomskog propadanja.

Politički sukobi koji se dešavaju  u odnosu  Sarajevo- Tuzla se polako prenose na teren koji je je najosjetljiviji. Upravo je to Tuzlanski kanton. Fabrikovana afera  u slučaju „nezakonitog“ zapošljavanja u „Elektriprivredi BiH“  je samo naivni scenarij koji je imao za cilj da sruši prvu političku ličnost Tuzlanskog kantona u liku predsjednika  Kantonalnog odbora SDA-a na čelu sa Mirsadom Kukićem. Prozirnost samog scenarija se može vidjeti jer u cjelokupnom procesu koji dosta liči na rušednje Vlade TK-a na čelu sa premijerom Hazimom Vikalom prije  nepunih dvadeset godina.  Afere koje su se tada „ fabrikovale“ na području TK-a su bile samo uvod u proces koji je očito bio neizbježan, da se Tuzlanski kanton ekonomski i politički destabilizuje. Povod svemu je bio krečenje i farbanje škola  tj.  „kupovina molerskog materijala mimo procedura nabavki“.  Nešto slično je i sa „aferom „ nezakonitog zapošljavanja elektičara na pozicijam poslovnica JP „ Elektroprivreda BiH“.

S toga je i pokrenuta a smjena  premijera TK-a u najmanju ruku očekivana i moće se direktno dovesti u vezu sa političkim procesima u vrhu SDA.  Kredibilitet čelnika političkih stranaka sa područja Tuzlanskog kantona postaje upitna. Miniranje dolaska na čelo SDP-a  od strane domaćih kadrova liči i za borbu domaćih  kadrova u SDA-u ko će ovladati pozicijom lidera pred predstojećim izborima.Pozicija premijera TK  postaje kolateral  u političkoj utakmici koja prethodi u 2018. godini. To je znak da su izbori počeli i da odbrojava posljednja kalendarska  godina pred njihovo održavanje.

Ekonomsko- politički problemi nosioca vlasti odlaze u drugi plan.

Dogovor „ljutih“ partnera  na primjeru penzionera i federalne vlasti je samo uslovan. Na kraju se pojavljuje dubioza u finansijskog neodrživosti  Fonda PIO/MIO koji je postao kasa/blagajna za fabrikovana uvođenja u penziona prava.  Fabrikovana penziona prava su urušili sam Fond MIO/ PIO  kojeg može samo spasiti Budžet FBiH koji bi prema ovom rješenju,  po riječima premijera Novalića, „mogao biti u deficitu za par stotina miliona KM“. Registar boraca ima istu sudbinu kao  Fond PIO/ MIO, tako da je neizvjesno šta će se dešavati u narednom periodu jer  novca ima,  ali je unaprijed podijeljen.

Mandat  vlasti na ostalim nivoima nije ugrožen.

Kantonalna vlast u Sarajevu  se stabilno drži i pored problema  u vodoopskrbi i  štrajku medicinskog osoblja.  Sarajevski kanton ima največu ekonomsku i političku snagu i predstavlja centar svih dešavanja. Pozicija premijera Sarajevskog kantona je stabilna.

Pozicija premijera Tuzlanskog kantona je upitna i neizvjesna.

Mandat Vlade TK-a  po svim prilikama će morati biti priveden sa novim premijerima ili novom  stranačkom većinom u Skupštini TK.  Na površinu svim ovih problema  izlaze nerješivi problemi koji se vuku  preko dvadeset godina  od afera sa Vladom TK na čelu sa Hazimom Vikalom.  Funkcionisanje  vlasti na području TK-a u posljednjih deset godina je pokazalo da se nestabilne političke i ekonomske prilike u Tuzlanskom kantonu pokrivaju ogromne slabosti vlasti na entitetskom i državnom nivou.

Smjena premijera TK u posljednjoj godini mandata po svim prilikama bi bila logična ako bi se posmatrao učinak koalicionih partnera u strankama koje daju većinu u Skupštini TK. Promjena nije moguća bez podrške opozicionih stranaka koje ne participiraju u sadašnjoj vlasti, a čiji pristanak za promjene je teško očekivati jer bi se iz vlasti morao izbaciti najveći  partner SBB koji drži ključ svih promjena. To se prije svega odnosi na pozicije koje su vezane u obrazovanju i zdravstvu. Ovo su dvije neurlagične tačke vlasti koje su ključne za funkcionisanje Tuzlanskog kantona. Ako se tome dodaju stalno tinjajuće afere u odabiru čelnika policiskih struktura na pozicijama ministra i komesara, onada se stvara potpuna slika resora koji participiraju sa oko  80% u svim javnim prihodinima kantona. Ključni problemi u osnovnom, srednjem i visokom školstvu se neće moći „trpatri pod tepih“ i isti će se morati rješavati. Problemi su brojni  počev od postavljanja čelnika na pozicijama javnih osnovnih i srednjih škola  do kadrovske popune visokoškolskih institucija.  Tu se nerješivi problemi u devalviranju diploma na svim razinama obrazovanja i odsustvo bilo kojeg oblika regulative od nadležnog ministarstva. Zdravstvo je u velikim problemima  čije posljedice najviše osjećaju pacijenti u kvalitetu usluga. Isto je sa bezbjednosnom situacijom. Cijeli sistem obrazovanja, zdravstva i bezbjednosti se održava na „inerciji“  rada profesionalnih kadrova koji novim popunama postaju manjina.  Ranjivost ovih profesija je posebno prisutna u poimanju percepcije  korupcije i kriminla čija se granica širi i poprima nove oblike. Svi ti procesi destabilizuju stanje u kantonu koji  je rekorder sa brojem evidentiranih na  Zavodu za zapošljavanje i koji čine potencijal za iseljavanje stanovništva .

Tuzlanski kanton poahko ulazi u „ posljednji krug“  predizborne aktivnosti  za 2018. godine.

Promjene u Vladi TK-a nisu beznačajne. Iste će odrediti sam tok procesa koji će uslijediti. Iskustvo iz 2014. godine nije bilo dobro. Prvo, destrukcija i rušenje je pokazala sav svoj apsurd.  Drugo, učinci tzv. ekspertne vlade su diskreditovali kadrove koji su većin dolazili iz akademske zajednice. Treće, promjene u vrhu ili sastavu aktuelne Vlade TK-a  bi imale „ kozmetički“ sadržaj bez nekih velikih učinaka, osim ako ne bi došlo do većih  promjena na političkoj sceni. Sve prilike su da se promjene u novim politikama neće desiti i da sva očekivanja  na kraju doživljavaju i razočarenja. Kako mudri ljudi rekoše: ‘Najveća razočarenja u ljubavi, a najveće laži u politici’.  S toga je objektivno malo očekivati od promjena koje su nastale simbiozom ljubavi i politike u povjerenim mandatima.  S toga i mandat premijera Gutića dođe kao kolateralna šteta  brojnih mandata iz predhodnog perioda. Ipak je politika rezultat nemogućeg koji su često  pretočeni u snažni interes. Interesi su ogromni jer je veliki broj ljudi vezao svoj status za politiku.

Promjena poziciji premijera TK, u krajnjem slučaju, može biti samo kolateralna šteta neprincipijalnih političkih nagodbi.

Stavovi izraženi u ovom tekstu autorovi su i ne odražavaju nužno uredničku politiku portala TIP.ba.

(TIP/Autor: prof. Izudin Kešetović)

[Otvori sve članke iz ove rubrike]

Najnovije iz rubrike!

Jedan komentar na Izudin Kešetović: Recept za rušenje Vlade TK

  1. zabosnusve

    26. 10. 2017. - 08:30

    E MOMAK DANAŠNJI OSVRT JE NA NIVOU. VIDIŠ DA I TI MOŽEŠ KAD HOĆEŠ.

Morate biti prijavljeni kako bi mogli komentarisati Prijava

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne stavove Tip.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Zadržavamo pravo na provedbu cenzure ili potpuno brisanje komentara bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara, naš portal nije dužan pravovremeno obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.
Čitatelji registrovani u sistemu za komentare prethodne platforme mogu se registrovati ili prijaviti putem DISQUS, Facebook, Twitter ili Google+ korisničkih računa, koristeći novi, gore predstavljeni obrazac.