Glomazna i neefikasna administracija prijetnja bh. ekonomiji

19.08.2017 09:49
55140f45-bbcc-48f1-9d31-2161d973813c-drzavni-sluzbenik-preview
 

Reforma javne uprave dio je reformske agende i uz vladavinu prava jedna je od ključnih na putu BiH ka Evropskoj uniji. Cilj je smanjenje preobimnog javnog sektora da bi se oslobodio potencijal, energija i privatni sektor u zemlji, smanjio rizik od politizacije i korupcije, ali i građanima osigurala kvalitetnija, brža i jednostavnija usluga, objavila je FTV.

Administraciju koju imamo ne bi mogle finasirati ni daleko bogatije države. Troma, glomazna i neefikasna – tako je načešće ocjenjuju. Usto je i vrlo podložna političkim utjecajima, zbog čega je depolitizacija ključna.

Prema podacima Ministarstva finansija i trezora BiH, 22.092 osobe zaposlene su u institucijama na državnom nivou. Za njihove plaće iz budžeta BiH izdvojeno je nešsto više od 43 miliona maraka. Ovo su podaci iz juna ove godine. To što se tiče države, a gdje su entiteti, pa deset kantona, 139 općina? Procjenjuje se da je oko 240.000 ljudi zaposleno u javnom sektoru: institucijama, firmama i agencijama u državnom vlasništvu.

“Što se ide niže na entitete, kantone, to je daleko više državnih službenika i zaposlenika nego što je potrebno”, ističe Dragan Ćuzulan, kooridnator za reformu javne uprave.Ali nije problem samo u broju koji će se morati smanjiti. Iz Centara civilnih inicijativa kažu da je ključni problem u zapošljavanju političkih kadrova na nepolitičke rukovodeće funkcije.”Oni iskazuju lojalnost nekome, ne iskazuju lojalnost građanima, zakonima, ustavu, ne trude se da ispostave najbolji rezultat za najmanje novca”, kaže projektni menadžer CCI-ja Adis Arapović.

Drugi je problem i u tome je reforma javne uprave, koja traje više od decenije, preuska i zapravo se odnosi samo na državnu službu, koja čini svega jednu petinu uposlenih u javnom sektoru.„Mi zagovaramo donošenje krovnog zakona na nivou Federacije koji bi se zvao zakon o javnim službenicima, ne državnim, i koji bi integrirao cjelokupni javni sektor dokle može, npr., do javnih preduzeća”, pojašnjava Arapović.

“Sad smo u fazi da se lagano smanjuju plaće, odnosno, prinadležnosti u javnom sektoru, što dovodi do toga da je možda najbolji kadar koji imamo u javnom sektoru počeo bježati glavom bez obzira iz ove zemlje”, smatra ekonomski analitičar Damir Miljević.

Sporno je i to što nemamo jedinstven registar zaposlenih u javnom sektoru, na šta je upozoravala i Svjetska banaka, a zbog institucionalnih i političkih otpora te podatke nije mogao dobiti ni koordiantor za reformu javne uprave. I dok ekonomski stučnjaci upozoravaju da birokratski sistem predstavlja prijetnju bh. ekonomiji, administracija raste.

“To je izborna mašinerija, ali ne samo vladajućih nego skoro svih poltičkih partija u BiH jer to je osnovni mehanizam funkcioniranja političkog sitema u BiH”, ocjenjuje Miljević.Treba dodati i da je strategija reforme javne uprave istekla 2014. godine i da se čeka na usvajanje nove koja još nije usaglašena. Evropska unija, koja je do sada dala milione maraka za ovu reformu, ubuduće želi vidjeti jasan politički signal da BiH zna u kojem pravcu ona treba ići prije nego što se obavežu na dodatnu pomoć, poručuju iz Delegacije EU-a u BiH, piše Federalna.ba.

(TIP/Foto: Ilustracija)

[Otvori sve članke iz ove rubrike]

Najnovije iz rubrike!

Morate biti prijavljeni kako bi mogli komentarisati Prijava

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne stavove Tip.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Zadržavamo pravo na provedbu cenzure ili potpuno brisanje komentara bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara, naš portal nije dužan pravovremeno obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.
Čitatelji registrovani u sistemu za komentare prethodne platforme mogu se registrovati ili prijaviti putem DISQUS, Facebook, Twitter ili Google+ korisničkih računa, koristeći novi, gore predstavljeni obrazac.