Foto/Crna Gora jedna od destinacija Bosanaca i Hercegovaca: Cijene uz obalu su paprene, a u zaleđu mnogo prihvatljivije

16.07.2017 08:02
596a2b1d-57a8-4cbe-971a-b26a0a0a0a64-crna-gora-more-17-ff-718x446
 

Crnogorci ove sezone planiraju od turizma zaraditi milijardu eura i vjerovatno će u tome i uspjeti. Dobar dio gostiju koji će pomoći da se namakne ta magična brojka bit će i iz Bosne i Hercegovine.

Očajan put 

Ako se iz srednje Bosne ili iz Sarajeva odlučite da putujete u Crnu Goru, logično se nameće put preko Šćepan-Polja kao onaj najkraći. Malo je reći da se, barem s ove bh. strane, taj put nalazi u sramotno očajnom stanju. Kada se vozite njime, osjećate se kao da ste u nekom karavanu iz davnih vremena koji se drmucka na makadamu uz pravu zavjesu od prašine, piše Dnevni avaz.

crna-gora-kanjon-rijeke-pive-3-ff

Kanjon Pive ostavlja bez daha

Kada prijeđete ono što mi zovemo graničnim terminalom, a zapravo su to dotrajali kontejneri koji samo što se nisu stropoštali, na crnogorsku stranu stižete drvenim mostom preko kojeg se automobili ne mogu mimoići. Ako imate sreću, onda kolona iz suprotnog pravca nije duga, ili ste vi prvi kročili na te daske koje na toj visini zaista život znače. U suprotnom, morate dugo, dugo čekati.

A kada vam udare pečat u pasoš, ulazite u ekološku državu Crnu Goru. Priroda je, mora se priznati, fascinantna, pogotovo kanjoni Pive i Tare. Domaćini organiziraju splavarenje koje u kombinaciju sa spavanjem u obližnjim kampovima košta i do 50 eura po danu. To za mlade Holanđane koje smo sreli uz put kako „jašu“ na motociklima s četiri točka uopće nije skupo.

Kao i ranijih, i ove godine tri su grada koja prednjače po broju gostiju – Herceg-Novi, Budva i Ulcinj. Posjetili smo Budvansku rivijeru, perjanicu crnogorskog turizma, na kojoj se trenutno odmara oko 650.000 gostiju, a među njima je svega nekoliko stotina domaćih. Sve ostalo su stranci, a to znači turisti iz Srbije, BiH, Rusije, Mađarske, Češke…

crna-gora-more-7-ff

Suveniri i spineri: Sve za jedan euro

– Budva je do prije desetak godina bila selo s oko 1.000 stanovnika. Nakon što je veliki novac stigao, najprije od Rusa, sada grad ima desetak hiljada zaposlenih ljudi koji rade uglavnom u turizmu. I ima ih sa svih strana. Rusi polako odlaze, a sve je više Arapa i Iraca – priča nam Miloš Rajković, rođeni Budvanin, vlasnik konobe „Bulevar“ i vile „Simona“, u kojoj izdaje apartmane, a inače bivši košarkaš nekoliko crnogorskih klubova.

A kada ulazite automobilom u Budvu, pored ceste stoji nekoliko desetina što mlađih što starijih ljudi koji u rukama drže natpise malo veće od vizitkarata, na kojima piše: Sobe. Smanjili su svoje „ručne reklame“ kako ih niko ne bi mogao kontrolirati ili čak kazniti što nisu prijavili svoje smještajne kapacitete, a tako izbjegli platiti taksu.

Cijene smještaja su od deset eura u sobama koje su bliže samim vrhovima okolnih planina, pa do stotinjak uz obalu. I privatni smještaj skoro da je rasprodat od 10. jula. – Do 10. studenti imaju svoje obaveze na fakultetima, pa se može naći slobodna soba. Nakon što im se završe ispitni rokovi, onda nagrnu u Budvu, pogotovo kad počne festival elektronske muzike na Jazu. I inače, kod nas je mnogo više gostiju koji su mlađi, mada ima i porodica – pojašnjava Rajković.

milos-rajkovic

Rajković: Budva je nekad bila selo s 1.000

Hotelski kapaciteti davno se rasprodaju, a aranžmani se kreću od 400 do 3.000 eura za sedam dana polupansiona za četveročlanu porodicu, u ovisnosti o broju zvjezdica na hotelima.

Cijene hrane u restoranima razlikuju se od toga jedete li uz obalu ili ste daleko od mora. Uz obalu je papreno. Pizza je od osam do 12 eura, hamburgeri od dva do pet, palačinci dva eura.

Sokovi su između dva i tri eura, kafa malo skuplja od eura, a ona s mlijekom 1,5, dok je flaširana voda dva eura.

budva-dnevna-punuda

Cijene u restoranima koji nude dnevni meni

Restorani uz obalu obično ne nude dnevne menije, jer im se to, jednostavno, ne isplati. Ogroman je broj gostiju koji se kao na tekućoj traci smjenjuju, pa se nema vremena za serviranje predjela, glavnih jela, deserta…

No,  ako se odlučite da jedete u nekom od restorana koji su dalje od plaže, onda je mnogo jeftinije, pa se i za, naprimjer 1,7 eura može doručkovati, ručati za 3,5, a večerati za četiri eura, i to obroke koji podrazumijevaju predjelo, supe, glavno jelo i salate.

Skupe ležaljke 

Parking u centru grada košta jedan euro po satu, ali parkiranje automobila dnevno se naplaćuje najmanje deset eura. Ostanete li sedam ili deset dana, cifra koju morate potrošiti kako bi vaš ljubimac na četiri točka stajao na plus 35 stepeni postaje vrlo velika.

Poseban su problem ležaljke na plažama. Nema ih jeftinijih od deset eura dnevno. Za jednu porodicu trebaju barem dvije i tako puta sedam ili deset. A suncobrani se posebno naplaćuju…

Srećom, pijaca i zelenare su s cijenama voća i povrća prihvatljive. Pa iako morate paziti da vas cifra izražena u eurima ne prevari, jer dva eura znači oko četiri KM, banane, breskve, grožđe, lubenicu, krompir, luk, možete nabaviti po cijenama višim nego u Sarajevu, ali ne drastično.

U povratku predlažemo put Herceg-Novi – Trebinje. Sasvim je solidan, nije previše vijugav iako je ponegdje vrlo strm, a to će vas zadovoljstvo koštati tri eura putarine koju plaćate na izlasku iz Crne Gore.

Ima posla cijele godine

capture

Konstantinović: Bolje nego u Bijeljini

Mladić Predrag Konstantinović, rođen u Bijeljini, već nekoliko sezona radi kao konobar u Budvi. Kaže da mu je dobro i da se može solidno zaraditi, ali i da se dosta radi.

– Do sada sam dolazio ljeti, krajem maja ili početkom juna, i ostajao bih do kraja septembra. Ali, sada me zovu da radim cijele godine. Čini mi se prihvatljivim. Ima mnogo novih hotela, restorana u kojima traže konobare, a koji rede i zimi. A koliko mogu zaraditi u Bijeljini, ovdje mi se mnogo više isplati – kaže Konstantinović.

Na Sveti Stefan se ne može

Nekad najluksuzniji otok na ovom dijelu Jadranskog mora, Sveti Stefan, praktično je zatvoren za posjetioce. Otok je prije nekoliko godina dat jednoj grčkoj firmi pod koncesiju, nakon čega je jedno vrijeme bio dopušten dolazak na plažu, da bi od prije dvije godine to posjetiocima koji nisu unajmili sobu na otoku, postalo zabranjeno.

Na trajekt bez čekanja

crna-gora-more-1-ff

Četiri broda prevoze putnike 

Trajektna linija Kamenari – Lepetani, koja povezuje Tivat s Herceg-Novim, funkcionira besprijekorno. U ovisnosti o prometu, gužve su veće ili manje, ali se zapravo ne čeka, jer četiri broda svako malo pristižu i odlaze. Za automobil je potrebno 4,5 eura za prevoženje na drugu stranu. Pješaci ne plaćaju ništa, biciklisti jedan, a motociklisti dva eura, piše Dnevni avaz.

(TIP/Foto: Avaz.ba)

[Otvori sve članke iz ove rubrike]

Najnovije iz rubrike!

Morate biti prijavljeni kako bi mogli komentarisati Prijava

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne stavove Tip.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Zadržavamo pravo na provedbu cenzure ili potpuno brisanje komentara bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara, naš portal nije dužan pravovremeno obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.
Čitatelji registrovani u sistemu za komentare prethodne platforme mogu se registrovati ili prijaviti putem DISQUS, Facebook, Twitter ili Google+ korisničkih računa, koristeći novi, gore predstavljeni obrazac.