Intervju-predsjednik Skupštine TK Slađan Ilić: Politički apsurdi, prekompozicije vlasti, ‘politička trgovina’, finansijska dubioza…

21.11.2013 16:24
 

Predsjednik Skupštine Tuzlanskog kantona Slađan Ilić (SDP) u razgovoru za TIP, između ostalog, govorio je  o političkim apsurdima, razlozima višetrukih prekompozicija vlasti u TK, političkoj trgovini, neučinkovitim strategijama koje su plačene novcem građana, problemu nezaposlenosti i finansijskoj dubiozi Kantona.

TIP: Kako komentarišete posljednji izvještaj CCI-a, da su se poslanici u Skupštini TK u proteklom periodu više bavili sobom i prekompozicijama vlasti nego problemima građana Tuzlanskog kantona?

Ilić: Činjenice pokazuju to što ste pomenuli i ne može se reći ništa drugačije s obzirom da je bilo nekoliko rekonstrukcija i okupljanja parlamentarnih većina od izbora 2010. godine. To je naravno uzrokovalo kašnjenje po nekim pitanjima programa kako Skupštine, tako i Vlade, međutim u zadnje vrijeme smo stigli taj zaostatak i pokušavamo do kraja godine da stignemo ono što je planirano. Mislim da ćemo u skorije vrijeme ispuniti ono što smo planirali za ovu godinu.

Mijenjanje stranačkih dresova i nedostatak političke principijelnosti

TIP: Nakon posljednje rekonstrukcije vlasti imamo apsurd da su tokom ove tri godine sve političke stranke koje participiraju u Skupštini TK bile ili jesu u parlamentarnoj skupštinskoj većini i u vlasti. Mijenjanje stranačkih dresova i nedostatak političke principijelnosti i odgovornosti postalo je pravilo u borbi za vlast i poziciju po svaku cijenu?

Ilić: Istina je to što kažete. Nakon zadnje prekompozicije smo u situaciji da svi koji participiraju u Skupštini Tuzlanskog kantona, stranke, a evo sada i nezavisni poslanici, su sudjelovali u nekom periodu u vršenju vlasti. Kompletan ovaj mandat na svim nivoima je vrhunac neprincipijelnosti i pokazatelj nedostatka izbornog zakona. Mislim da se neke stvari ipak moraju promijeniti. Ja se slažem da je vrhunac demokratije da mandat pripada izabranom poslaniku, međutim to je pokazalo kod nas svoju suprotnost. Nadam se da će izmjene izbornog zakona na državnom nivou bar u jednom dijelu onemogućiti takvo ponašanje, a sve u cilju da se od narednih izbora pokušaju formirati vlade koje će na mandate na koje budu birane imati prostora, podrške i vremena da urade posao i reforme koje moramo što brže uraditi.

TIP: Veći dio javnosti s pravom ili ne kao glavnog krivca za česte prekompozicije vlasti u TK vidi u SDP-u kao pobjedničkoj stranci na prošlim izborima i nosioca vlasti u TK koji treba da preuzme najveće breme odgovornosti. Vaš komentar?

Ilić: Takva slika se pravi u javnosti, međutim ja imam posve drugačije mišljenje. Činjenica je da je SDP pobjednik izbora 2010. Mi smo imali pet politika na osnovu kojih smo dobili izbore. Svi politički partneri koji su krenuli s nama od prvog formiranja vlasti nakon izbora su prihvatili taj program i tu platformu, ali onda nisu bili dosljedni dogovoru da to i provode. SDP je kao stranka ostala jedina dosljedna i koja želi ispoštovati izborna obećanja data građanima. Mi smo to pokušali na svim nivoima vlasti, ali politički partneri koji su bili s nama nisu bili spremni na to što je jedan od razloga zašto su se vršile prekompozicije vlasti. Ja sam svjestan da ljudi to mogu protumačiti drugačije, kao golu borbu za vlast, ali ja moram reći da situacija u kojoj se nalazi Tuzlanski kanton i čitava država takva da niko nema potrebe da se bori za vlast. Međutim, ako je cilj da popravimo stanje na bolje što je glavni zadatak SDP-a, onda bi taj cilj trebao biti i našim partnerima. Ovo što se dogodilo u zadnjoj prekompoziciji u TK konkretno se pričalo o tim stvarima, kao i da se neki negativni trendovi bar zaustave, jer nerealno je očekivati da ćemo od ponedjeljka živjeti bolje. Mi moramo zaustaviti negativne trendove, povećanje nezaposlenih, smanjenje prihoda, a onda se baviti ozbiljnim reformama koje će to stanje popraviti.

‘Politička trgovina’

TIP: Prije svake prekompozicije vlasti u kuloarima se govorilo o ‘političkoj trgovini’. Špekulisalo se da se na sjednice donose torbe s novcima, pa čak mi je i bivši ministar MUP-a TK u jednom razgovoru potvrdio da su i do njega stizale infomacije o famoznim torbama s novcem namijenjenim za kupovinu poslaničkih glasova prilikom formiranja skupštinske većine. Ima li trgovine mandatima u Skupštini TK?

Ilić: Vrlo često se o tome govori i pominju neke kvalifikacije koje su po meni za istražne organe. Ja nikada ne govorim tako i ne želim nešto kvalifikovati za šta nisam siguran i nemam dokaze. Ja mislim da bi ljudi koji o tome govore i koji za to kao što tvrde imaju valjane dokaze trebali da to prijave institucijama koje se time bave i da se to na bilo koji način zaustavi. Ukoliko se radi o trgovini zbog privatnog ili stranačkog interesa, to su djela za koje se moraju snositi sankcije.

TIP: Govorili smo o apsurdu da su sve političke stranke koje participiraju u Skupštini TK bile ili jesu u parlamentarnoj skupštinskoj većini i u vlasti, ima li neka stranka s kojom SDP više ne bi ulazio u koaliciju?

Ilić: Principi demokratije propisuju sistem ovakav kakav jeste. Ono što bi bila najbolja stvar za bilo koju političku stranku jeste da na izborima dobije 50 posto plus jedan glas i da onda u punom kapacitetu preuzme odgovornost za sve ono što bi radila u narednom periodu. Ja lično mislim da se to možda i nikada više neće desiti, tako da su koalicije i politička partnerstva nužnost. S kim praviti političko partnerstvo je u nekom prethodnom periodu bilo mnogo lakše definisati iz razloga što su i političke partije bile opredjeljenje lijevo ili desno, a neke i u okviru političkog centra. Imale su preciznije svoje programe i statute. Sada se to kod većine političkih stranaka promijenilo i sve su građanske, demokratske na papiru opredijeljenje za reforme. Bar u nazivu stranke, jer papir sve trpi. Kada razgovaramo sve to bude u redu, ali onda u praksi se pokaže sasvim drugačije. Međutim situacija u kojoj se nalazi zemlja nalaže nam da pokušamo da promijenimo trenutno stanje i da na bilo koji način ga popravimo. ‘Politički izlet’ SDP-a sa SDA je pokazao da to nije baš tako. Sve ono što smo zamislili i napisali u platformi je u razgovorima i prezentaciji bilo volje da se uradi, ali u samoj realizaciji i pokretanju određenih procesa reformi nije išlo jer su bile brojne kočnice. I to je jedan od razloga što smo raskinuli koalciju sa njima. Nakon toga pokušavali smo na razne načine pronaći modalitet i politički partneri koji su voljni ovo negativno stanje zaustaviti i mijenjati na bolje. Ukoliko ovo stanje ne zaustavimo vrlo brzo ćemo doći u nezavidnu situaciju u koju više uopšte neće biti bitno koja politička stranka će biti vodeća. Koja ima tri posto i sl.

 Politička previranja

TIP: Je li se SDP na neki način nedavnom prekompozicijom vlasti u TK ‘osvetio’ Narodnoj stranci radom za boljitak, izbacivši je iz koalicione većine i vlasti, jer je u ranijem periodu koketirala sa SDA u pokušaju rušenja Vlade premijera Seada Čauševića, dok je sa vama bila u koaliciji?

Ilić: U pravu ste, bilo je trzavica s tim što SDP u ovoj zadnjoj prekompoziciji nije ni malo uticao da Narodna stranka radom za boljitak izađe iz vlasti. Naime, oni su sami unutar parlamentarne većine koja je tada funkcionisala imali nesuglasice i nepoštivanje dogovora sa blokom okupljenim oko Stranke za BiH, koji je insistirao da se isključi iz koalcije. Mi kao SDP moramo reći da smo na početku mandata kao pobjednička stranka i u koaliciji sa SDA smo imali 23 poslanika i nisu nam bila potrebna još dva poslanika Narodne stranke radom za boljitak, mi smo tada od naših partnera tražili da budu dio te većine i bili su. Mi smo bili prema njima bez rezerve od početka, ali po meni su oni sami sebi ovo prouzrokovali. Mislim da će trenutna parlamentna većina ostati do kraja mandata.

TIP: Neki politički subjekti koji su bili s SDP-om u koaliciji, a danas nisu, kažu da vaša stranka ne želi dijeliti direktorske i druge bitne pozicije u javnim preduzećima i institucijama?

Ilić: To apsolutno nije tačno. Ako se vratimo malo nazad treba reći da SDP nije bio u vlasti od 2002. do 2010. godine. Način na koji su se do tad birali kadrovi na određene pozicije političkih stranaka su svima poznati, i jako je nekorektno od tih političkih subjekata kazati kako to nije bilo prije politički motivirano. Na žalost to je uvijek tako i bit će, kao i u svim zemljama svijeta. Nakon izbora 2010. mi smo jedini koji smo pokazali da nismo došli na vlast da bi posmjenili sve. To smo pokazali u prve dvije godine. Neka se nađe koga smo mi to negdje nekoga smijenili zato što je pripadnik neke druge političke opcije. Mi smo tu pokazali da nam nije osnovni cilj zaposjesti funkcije direktora itd. Međutim istina je da se u javnosti potencirala ta priča da bi se prebacilo sve na to polje da bi se neke stvari koje su urađene do tog perioda prikrile. Mi smo pokušali bez prozivanja onih koji su doveli do takvog stanja da podvučemo crtu i napravimo novi put kojim bi krenuo ovaj kanton naprijed. Ljudi sa nekih pozicija nisu promijenjeni ni nakon tri godine našeg mandata jer su stručni i dobro obavljaju svoj posao, a ne dolaze iz SDP-a.

Pokušaj smjene rektora

TIP: Pokušaj smjene rektora Univerziteta u Tuzli prof.dr. Envera Halilovića, neki su ocijenili kao politikanski. Vaš komentar?

Ilić: Niti jedna politička partija, niti Skupština TK to ne može sama uraditi. Ja moram podsjetiti da izvještaj o radu Univerziteta u Tuzli nije usvojen dva puta. Prvi izvještaj nije usvojen za vrijeme koalicije SDP-SDA. Znači poslanici iz SDA nisu glasali za usvajanje izveštaja iz 2011 godine. Sljedeći izvještaj koji je nedavno razmatran također nije usvojen. Obaveza Vlade je da na osnovu toga uputi incijativu Senatu UNTZ-a, koji ima autonomiju, da se očituje o tome da nisu usvojeni izvještaji, da je bilo propusta. Treba jasno i glasno reći da rektora ne smjenjuje ni jedna politička partija, a najmanje SDP, niti politiku Univerziteta vodi Vlada i Skupština, osim u dijelu koji je propisan zakonom. Autonomija Univerziteta je apsolutno neupitna.

Propale strategije plaćene budžetskim novcem

TIP: Tuzlanski kanton je do kraja ove godine trebao imati 100 hiljada novih radnih mjesta. To je bio cilj razvojnih strategija, koje su dobro plaćene budžetskim novcem, a nikada nisu realizovane. Umjesto strategija, koje su trebale da riješe ogromnu nezaposlenost i višemilionski deficit, vlast se bavila rekonstrukcijama i prekompozicijama. Za ove namjene je dato oko pola miliona KM, a nikakav rezulatat nije ostvaren. Je li to uludo bačen novac građana Tuzlanskog kantona?

Ilić: S obzirom na situaciju u kojoj se to stalno pominje ja moram reći da te strategije datiraju od perioda prije 2010. godine. Ako baš tako moramo reći, SDP nije taj koji je platio izradu tih strategija i one su plaćene u ranijem periodu. Efekat nisu pokazale kako u tom ranijem periodu, ali očigledno ni u ovom sada. Ne ulazeći u to ko je odobrio izradu tih strategija, pokazalo se da su one neprovodive u praksi ili se ne postupa po njima.Ono što ja lično mislim po pitanju rješavanja problema nezaposlenosti kao gorućeg problema u Tuzlanskom kantonu mora se napraviti sasvim drugačiji pristup. Mislim da mi kao Kanton moramo znati šta je naše opredjeljenje, prema kom cilju trebamo ići i na koji način broj nezaposlenih moramo smanjiti. Ja lično mislim da nema uspješnog kantona, entiteta i države jakih kontrola u finansijskom i poreznom smislu, kao i korupcije i organizovanog kriminala. Opredjeljenje Tuzlanskog kantona prema industriji koju imamo je opravdano i tu se mora kontinuirano i konstantno ulagati. Međutim broj nezaposlenih je tu limitiran i taj broj se u tom segmentu ne može značajno promijeniti, jer vrlo je teško zaposliti 100 hiljada ljudi. Prema mom mišljenju veliki potencijal leži u oblasti poljoprivrede. Mislim da tu kroz proizvodnju i prerađivačke kapacitete možemo dosta uraditi. Možemo napraviti dosta kroz samu strategiju razvoja poljoprivrede. Mi godišnje u poljoprivredu u TK kroz poticaje sa kantonalnog i federalnog nivoa uložimo od 13 do 15 miliona KM, a efekti, prema podacima kojima ja raspolažem, kazuju da je u poljoprivredi zapsoleno 1.082 osobe. Ukoliko dajemo tolike poticaje morali bismo imati mnogo veće efekte od toga. Ja mislim da ukoliko bismo se opredijelili za poljoprivredu da bismo trebali dosta više novca uložiti ali bismo sigurno imali mnogo više registrovanih gazdinstava kao proizvođača, ali i dosta više registrovanih prerađivačkih kapaciteta. Neki od njih su gotovi pa stoje, a neki se mogu napraviti jer postoje sredstva od Europske unije koja je spremna dati vrlo povoljan kredit i grant sredstva za taj segment privrede. Međutim evidento je da se mora napraviti reforma i tog sektora.

TIP: Zašto SDP sa svojim koalicionim partnerima nije to uradio u protekle tri godine?

Ilić: Ja sam u prvoj godini mandata tražio spisak svih poljoprivrednih poticaja koji su isplaćeni u 2008., 2009., i 2010. godini sa imenima i prezimenima. Za skupštinskom govornicom sam tražio da pokušamo napraviti analizu utroška tih sredstava. Ja mislim da je potrebno napraviti reviziju učinka u svakom segmentu da vidimo gdje se ulagao javni novac građana Tuzlanskog kantona i šta se time postiglo. Ja sam zagovornik da povećamo svote novca za određene segmente ukoliko ćemo promijeniti način koji će dati bolje rezultete. Mi smo pokušavali i kroz Vladu, međutim ne bih otvarao neka politička pitanja, ali ministarstvo poljoprivrede TK nikada nije bilo u rukama SDP-a.

Da nije tužno, bilo bi smiješno

TIP: Kako komentarišete pojavu koja bi u normalnim zemljama izazvala nevjericu, smijeh ili plakanje, a to je praksa planiranja deficita u budžetu Tuzlanskog kantona?

Ilić: Potpuno ste u pravu… To je jedna kategorija koja je po meni apsolutno neprihvatljiva i za koju mislim da stručno ne postoji ili bar ne bi trebalo. Praktično to znači da ćemo potrošiti ono što nemamo. Planirat ćemo da trošimo to što sigurno nećemo moći zaraditi. To je nevjerovatna i nemoguća misija koja ne može trajati godinama. To se pod hitno mora zaustaviti i ja mislim da je Zakon o fiskalnoj odgovornosti neophodan ovoj zemlji, čije donošenje ide veoma teško. Zakon o budžetima je usvojen i mislim da će vrlo brzo biti u proceduri u Domu naroda. On u jednom poglavlju tretira taj dio koji sada vrlo rigorozno i limitirajuće tretira ovu oblast o kojoj govorimo. Mislim da će se tu stvari početi popravljati. Mi stalno govorimo o uštedama, ali ja mislim da se štediti onda kada se ima. Kada nemamo dovoljno sredstava mi možemo samo netrošiti. Ne smijemo planirati deficite jer je pad prihoda značajan. Segment na koji se posebno mora usmjeriti pažnja su dugovanja koja se moraju vraćati.

TIP: Do kada je održiv ovakav sistem, je li Tuzlanski kanton pred kolapsom?

Ilić: Milim da ćemo mi kao zemlja ipak imati dovoljno pameti da ovo stanje ne preraste u to stanje o kome vi govorite, tj. da ne doživimo bankrot i kolaps. Mislim da postoji dovoljno i pameti i volje da se to ne desi, s tim da za to ipak treba malo više angažmana, političke volje i saradnje u opštem interesu. Prva i ključna stvar je da ovaj negativni trend zaustavimo, da se oko ključnih stvari prestanemo neslagati.

TIP: Svi eksperti se slažu da su nam prontno potrebni politički nepopularni ekonomski rezovi i provođenje dugoročnih strategija, međutim ni jedna stranka se iz svojih usko stranačkih interesa neće dlučiti za njih jer su svake dvije godine izbori. Gotovo je sigurno da onaj politički subjekt koji se odluči ići u takvom pravcu gubi izbore, stoga je lakše praviti vještačke političke krize i skandale u javnosti. Kako izaći iz ovog ‘apsurdistana’?

Ilić: U pravu ste, to je očigledno. Reforme zahtijevaju poteze koji će biti bolni i koji će sigurno onima koji budu provodili reforme na narednim izborima donijeti poraz. Bit će nepopularni s obzirom na to šta se provodi, a što se mora provesti. Moj lični stav je da izbori opšti i loklani moraju biti u jednoj godini, a onda bi političke opcije imale tri godine da ozbiljno pristupe reformama koje su nužne. Mi vidimo kod naših susjeda u Hrvatskoj, bez obzira što su neki potezi nepopularni, oni ih moraju povlačiti ili će doživjeti bankrot. Kod nas se stvari moraju promijeniti iz korijena jer je sistem nefunkcionalan i neodrživ.

TIP: Zašto ne uradite, vi obnašate vlast?

Ilić: Mi smo pokušali, pokušavamo i dalje ćemo pokušavati, međutim naiđemo na situaciju da nam kažu to radite da bi  održali sebe na vlasti, da bi mogli uraditi ovo ili ono. Meni to nije razumljivo, zašto nešto osuđivati ako je u javnom interesu i za dobrobit svih građana. Mislim da građani trebaju ignorisati populističke istupe bilo kog političkog subjekta do perioda kada zvanično počinje politička kampanja. Ako se sva priča svede da izborna kapanja počinje odmah nakon izbora, mislim da nam to ne daje nikakvu mogućnost za neko racionalno rješenje.

TIP: Kakve pouke ste izvukli iz ovog mandata s obzirom da je naredne godine izborna godina?

Ilić: Ono što smo kroz ovaj mandat mogli uvidjeti, nakon što smo dugi period bili u opoziciji, jeste kakav je to sistem i poluge koje su određene strukture imale u svojim rukama i kojim su dugi niz godina upravljale. To je nešto što je vrlo teško promijeniti i za šta treba puno hrabrosti, volje, smjelosti i vremena. Krenuli smo u promjene na raznim nivoima na bazi pet politika koje smo usvojili, platforme i programa koji smo predočili javnosti i dobili podršku. U određenom momentu smo se suočili sa kočnicama koje su iz raznih razloga povlačili određeni politički subjekti. Kočili su nas negdje iz neznanja, straha, loših namjera, a negdje iz interesa. Međutim, sve su to razlozi da se ide malim koracima naprijed koji su gotovo nevidljivi. Promijeniti stanje da se značajno vidi u javnosti, nije moguće ni u periodu od čak dva mandata. Ja ne bih želio da se ovo shvati kao neko pravdanje, tj. da je neko ko je došao na vlast, a koji je toliko obećavao, ne može nešto da uradi. Naime, mi pravimo argumentacijske kartice s kojima će šira javnost biti upoznata šta smo to na svim nivoa u kojima smo bili ili participirali u vlasti, uradili. Sa svim prednostima, slabostima, snagama koje imamo postoji dosta prostora da se neke stvari urade. Za kvalitetne procese i promjene treba vremena, ali i političke stabilnosti i mudrosti svih političkih subjekata ukoliko želimo dobro Bosni i Hercegovini. Mi imamo situaciju u kojoj postoje subjekti koji sigurno ne žele dobro državi, to se značajno pojačava u izbornoj godini, ali mi kao SDP ćemo sigurno istrajavati sa našim programima i platformama za koje smo obećali da ćemo ostvariti, ali za koje treba malo više vremena. Jedno je sigurno,pokazali smo da smo drugačiji i bolji od svojih političkih protivnika.

(Danas.info/Razgovarao Adis Jašarević)

 

 

[Otvori sve članke iz ove rubrike]

Najnovije iz rubrike!

Morate biti prijavljeni kako bi mogli komentarisati Prijava

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne stavove Tip.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Zadržavamo pravo na provedbu cenzure ili potpuno brisanje komentara bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara, naš portal nije dužan pravovremeno obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.
Čitatelji registrovani u sistemu za komentare prethodne platforme mogu se registrovati ili prijaviti putem DISQUS, Facebook, Twitter ili Google+ korisničkih računa, koristeći novi, gore predstavljeni obrazac.