U ponedjeljak retrospektiva Zdravke Novaka

07.09.2012 11:37
 

Međunarodna galerija portreta u Tuzli u ponedjeljak uveče bit će domaćin retrospektivnoj izložbi slika akademskog slikara Zdravke Novaka. Nakon svečanog otvaranja postavke koje je najavljeno za 19:30 sati uslijedit će jazz koncert Zdravko Novak i prijatelji.

O Novakovom liku i djelu Atif kujundžić kaže: Nikad nije što se snije, već što život naumije. Put ak. slikara Zdravka Novaka /Tuzla, 01. 04. 1934./ kroz umjetničku karijeru i život do apstraktnog likovnog zahvata imao je vremenski dug i raznovrstan sadržaj. Novak se nije ustezao pred izazovima, naprotiv. Davao im je pun obol i postizao dragocjen umjetnički rezultat. Pavte – kucane pločice – ili jedinstven likovni rad u metalu kakav nije viđen u Bosni i Hercegovini ni među umjetničkim zanatima. Zdravko Novak je našao svoju, karakterističnu opciju koja se usprkos otporu i tvrdoći materijala u krajnjem ishodu može izjednačiti samo s ljepotom najfinije paške i lepoglavske čipke. Tapiseriji se obraćao u najzahtjevnijoj likovnoj i izvedbenoj varijanti. Crtež olovkom i perom – za svaki karakterističan tuzlanski motiv, posebno staru Tuzlu. Novakova kreativna fotografija, pojedinačno pokriva nebroj motiva i kalendara. Tenis kao zahtjevan sport vodio ga je do prvaka i profesionalnog tenisača Bosne i Hercegovine, a potom i teniskog trenera u Njemačkoj. Muzika – jazz – flauta i tenor saksofon, muziciranje sa Big Bandom, /4/ compact diska. Design induatrijskih proizvoda – kao profesionalni dizajner u kombinatu Soda So i Tvornici deterdženata Dita. Likovna oprema knjige. Filmski, teatarski i turistički plakat. Slikarstvo, dominantno tehnika suhog pastela. Brižljivo rađeni realistički portreti, urbani i ruralni pejzaži, i, konačno: apstrakcija.

* * *

Apstrakcija, u koju je Zdravko Novak zakoračio jednom koloristički bogatom slikom još u mlađem razdoblju svoga rada, vratila mu se kao zahtjev kojem tada nije do kraja umjetnički odgovorio. Novak je realizirao motiv koji se u njemu bokorio i ne razmišljajući da će taj događaj kao impuls proradti u njemu godinama kasnije proizvodeći nove likovne izazove sada s neusporedivo jasnijim likovnim zahtjevima posebno u crtačkom i kolorističkom smislu. Novakova životna i umjetnička /posebno muzička/ iskustva pojavljuju se kao karakterističan poticaj i odraz u slici, ali i likovni akcent u samoj slici! Kao snažan izazov u vrlo širokom kolorističkom rasponu, prije svega u cjelovitom rasponu između crne i bijele, a potom u nevjerojatnom iskričavom obilju i nijansama svih drugih boja, koje brižljivo organiziranim površinama tvore rafiniranu kompoziciju asocijativnih svjetova zvjezdanih prostora nesagledivosti. Asocijativno, to su i mikro i makro svjetovi, razna kozmička agregatna stanja i prizori.

Mada apstraktne i realizirane na relativno malim formatima, apstraktne Novakove slike donose nešto od naše zastrašujuće slutnje o kozmičkom prostranstvu u kojem se događa eksplozija najrazličitijih usijanja, kobaltna ledena tmina i svemirska dubina, crne rupe, mliječne staze, sudari, nastajanja i nastajanja svjetova…

Interesantna je pojedinost prema kojoj zapažamo kako Novakove slike nesumnjivo jesu isječci beskonačnog, ali bez ikakvog opterećenja formatom. Na format Novakove slike ušao je prizor koji je samo fragment, pa sasvim realno i ravnomjerno izlazi iz nje a da ne znamo u kojem to smjeru, ali to je slika koju možemo razvijati, širiti i zamišljati. Brižljivije promatrane Novakove slike, naročito u većem formatu, imaju dinamiku dohvaćenu moćnim teleskopom habl, ali i u produžetku umjetnikovom maštom. To su nerijetko prizori koji nas uvjeravaju u Novakovu sposobnost pronicanja zvjezdanog prostora, nepoznatih svjetova i njihove nesagledive organizacije i konfiguracije.

Novakov zahtjevan rad u tehnici suhog pastela prirodan je izraz svega što smo mogli pribrati u svome likovnom iskustvu na sve načine. Sada nam to velikodušno daruje kao opciju i sam duboko zapitan nad tim slikama kao osobnim sadržajem.

* * *

Ustvari, duboko posežući u sebe, Novak i nenamjerno prepoznaje istost svjetova koji nas tvore i koje tvorimo. Novak nam otkriva tajnu o svojoj nutrini, a mi vidimo slućenu sliku svijeta koji može, koji ima pravo izgledati upravo tako kao na Novakovim suhim pastelima – slikama i u nama samima. Taj vječni proces tvorbe i pretvorbe svijeta doista može upravo tako izgledati i, mi, Novaku možemo povjerovati kao čovjeku, kao osobi s velikim iskustvom. To što se u njemu koncentriralo a potom odrazilo, sada je snažan likovno artikuliran izraz koji nam štedro nudi ne sumnjajući u svoj vid, znanje i iskustvo i naša osjećanja. Novakov oštri štrih suhim pastelom je opor i nesmiljenošću soaeže snagu meteorske kiše koja prolazi kozmičkim prostorom i snagom oluje meteorita u stanju crvenog usijanja tvori neki novi prostor čiji smo dio.

Ako apstraktno slikarstvo shvatimo kao posezanje u sebe za slikom, umjesto za figuralnim motivnom kao predmetom slike ma štafelaju, shvatit ćemo i kako je dugačak put prešao Zdravko Novak da bi sebe iznio na sliku baš u ovoj opciji koja nije često prisutno oneobičavanje, već stvarna likovna tvorba novih svjetova. No, rezultat je dokazom da prijeđeni put nije bio uzaludan. Naprotiv. Novakove slike su elementarna – čista slikarska i likovna zrelost ostvarena u raznim aktivnostima tokom intenzivnog življenja i intenzivnog rada u raznim oblastima.

Slike mogu, a ne moraju biti lijepe, naročito realističke, čovjek slika ono što vidi, što – jeste, a to može biti vrlo neprikladno za prosljeđivanje slikom i tek pukim dokazom o stvarnosti. Međutim, Novakove apstraktne slike kao da inzistiraju na ljepoti kao konačnom ishodu. Potpuni sklad svih elemenata koji sliku tvore može biti izražen samo kao estetska vrijednost, inače je napravljena pogreška, pogotovu u odsustvu čovjeka i njegovoga lika. A pogrešku je mogao napraviti samo slikar.

Usprkos oštrim graničnim linijama koje možemo razumjeti kao mjesta spajanja ili mjesta razdvajanja, dakle mjesta sučeljavanja velikih i nemjerljivih sila, usprkos njihovoj nesmiljenosti kozmičkog događanja, Novakove slike su lijepe, jer, lijep je život, lijepo je stvaranje i rastvaranje svijeta, a njegove slike su životodavne. Novakove slike traže da se čovjek zamisli o ovome svijetu, životu i osobnom mjestu u Svemu čiji je beskrajno mali dio. Tako doseže najznačajniju karakteristiku Novakove umjetnosti, ali i čovjekovog prisustva uopće.

* * *

U tehnici suhoga pastela, posebno s obzirom na veličinu površina nanošenja, to je bilo vrlo komplicirano postići/realizirati. Ali, eto, baš u toj zahtjevnoj tehnici Zdravko Novak se predstavlja majstorstvom o kojem nismo znali. Nijanse, koloristički prelazi, odnos svijetlih i tamnih površina, prosinuća svjetlosti, vrlo složeni slikarski planovi, sve sugerira da je Novak od sebe dao maksimum da ne iznevjeri zahtjevnu tehniku suhog pastela, osobnu viziju kozmičkog nedogleda i estetskog zahtjeva.

Interesantne su promjene do kojih dolazi slikar koji je dosegao spoznaju i vještinu apstraktnog poimanja i likovnog govora. Promjene su evidentne u kolorističkom nivou, ali i odnos prema čovjekovom licu, licu djeteta, grupi likova koje donosi kao nužnost postupka u valu kozmičke energije, tako da i sami likovi tvore sliku više nego sebe same.

U ovom primjeru i nizu Novakovih slika koje možemo vidjeti, posebno je interesantan odnos prema sakralnom motivu – liku Isusa Krista. Pred gledateljima je lijep i čvrst torzo uvjetno mladogčovjeka /Isus Krist je raspet u 33. godini/, nedoumicu nam uklanja natpis iznad glave INRI – Isus Nazarećanin Rex Iudarum – Isus iz Nazareta Kralj Judejski, inače, lice mu je klonulo i zaklonjeno jetršavom kosom, prije bismo mogli reći kako se glogov vijenac razrastao kao vlasište, tek krvavi tragovi i povrede na grudima i abdomenu skreću nam pažnju na stvarnost Kristove pasije – i stvarnost povijesnog i svetog lika Isusa Krista.

* * *

Prilikom promatranja Novakovih slika apstraktnog zahvata, gledatelj je izložen nevjerojatnoj oblikotvornoj snazi Novakovog rada, jer to što vidimo na njegovim slikama, dosada smo mogli vidjeti i naslutiti, možda tek samo kao snimke eletronskih teleskopa najvećih mogućnosti. Pri tome, nikako ne bismo mogli reći kako je riječ o istim prizorima prema kojima je Novak radio svoje slike! To, nikako! Riječ jeste o nevjerojatnoj osobnoj viziji i energiji kozmičkih događanja, ali energiji koja traje i na Novakovim slikama i uvjerava nas kako smo i sami dijelom nedokučivih i nesagledivih procesa ma što mislili o sebi, svojoj vještini i snazi.

Novakove apstraktne slike nam nevjerojatnom ekspresijom otvaraju prostor i uvode nas u njegovu beskrajnu uskovitlanost kojoj ne znamo značenja i smislove, mada je nedvosmisleno riječ o nastajanju novih svjetova.
I videći sve što nam nude Novakove slike, možemo tek priznati svoju majušnost i beznačajnost u kozmičkim procesima pouzdanog reda i poretka, ishoda stvari koji teče in continuo kao da mi i ne postojimo.
Na jednom broju Novakovih slika apstraktnog zahvata, vidimo kao preslikane relikte minulih života odložene u slojevima sedimentnih stijena, na drugima, tek beskonačni prostor u svojoj zakrivljenosti i nesagledivoj uskovitlanosti u svim smjerovima. Na Novakovim slikama bez sumnje, vidimo ono što smo željeli vidjeti, ono ispred čega strahujemo, a što nismo znali kako izgleda.

(TIP)

[Otvori sve članke iz ove rubrike]

Najnovije iz rubrike!

Morate biti prijavljeni kako bi mogli komentarisati Prijava

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne stavove Tip.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Zadržavamo pravo na provedbu cenzure ili potpuno brisanje komentara bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara, naš portal nije dužan pravovremeno obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.
Čitatelji registrovani u sistemu za komentare prethodne platforme mogu se registrovati ili prijaviti putem DISQUS, Facebook, Twitter ili Google+ korisničkih računa, koristeći novi, gore predstavljeni obrazac.