TIP Intervju: Mirsad Delić, Služba za stambene poslove Tuzle

23.01.2010 09:34
 

Zakonom o korištenju, upravljanju i održavanju zajedničkih dijelova zgrada 2003. godine uspostavljen je sistem održavanja zgrada u Općini Tuzla. Za održavanje su odgovorni upravitelji kojima stanari Tuzle trenutno duguju milionski iznos. Koji su zadaci upravitelja, a koje su obaveze stanara saznajte više iz razgovora sa  Mirsadom Delićem.

.

.

.

TIP: Upravitelji zgrada u Tuzli već nekoliko godina pokušavaju uvesti u red stambene objekte, zgrade. Koliko su u tome do sada uspjeli?
Delić:
Ja bih se prvo vratio na početke. Početkom primjene ovog zakona mi smo u opis poslova Službe za stambene poslove Općine Tuzla dodali i nadzor nad radom upravitelja. Poslije toga smo raspisali konkurs na koji se javilo 19 firmi od kojih su samo četiri ispunili uvjete, a to su Amos, Bosna-lift, Bam-Investrade i Tuzla Stan, koje je nažalost otišlo pod stečaj, tako da su od 2006. do 2009. godine radila tri upravitelja. U početku je bilo problema, no kada je u Federaciji BiH izvršena privatizacija stambenog fonda u skladu sa Zakonom o prodaji stanova nad kojima postoji stanarsko pravo, građani su otkupili stanove na kojim su ranije bili nosioci stanarskog prava, a samim tim otkupili su i zajkedničke dijelove i uređaje zgrade, to je temelj, fasada, krov, stubište, lift, kanalizacija, vodovodne cijeni, cijevi za grijanje, elektroinstalacija, PTT instalacija itd. I sve to treba održavati. Zakonom je propisano da su etažni vlasnici zgrade, garaže i poslovnih prostora, vlasnici tih zajedničkih dijelova. Oni to upravljanje povjeravaju upraviteljima.

TIP: Šta kažu vaši izvještaji – kakvo je stanje u tuzlanskim zgradama trenutno?
Delić:
Stanje sa stambenim fondom u Tuzli je dosta zabrinjavajuće. Znamo da se tokom rata nije ulagalo u zgrade, a poslije rata stanovi su kupljeni u zatečenom stanju sa svim nedostacima. Građani, etažni vlasnici sada su prinuđeni da u ovom teškom vremenu recesije, prinuđeni na neke stvari. Moram pohvaliti penzionere koji redovno izmiruju svoje obaveze, a ima i građani boljeg materijalnog stanja izbjegavaju plaćanje obaveza. Od sredstava koje upravitelji prikupe na računu, oni prioritetno imaju obavezu da plate osiguranje zgrade. Osiguranje zgrade je zakonska obaveza, a osiguranje se vrši po dva osnova: po osnovu odgovornosti za štetu koja može biti nanesena trećim licima i po osnovu odgovornosti od požara. Svaki drugi oblik osiguranja iziskuje i veće troškove, a to je npr. osiguranje od loma, naročito u zgradama u kojima postoje liftovska postrojenja.

TIP: Šta znači osiguranje zgrade? Kod koje se osiguravajuće kuće osiguravaju tuzlanske zgrade i koliko je do sada isplaćeno
Delić:
Mi smo u informaciji koju je Služba za stambene poslove podnijela Općinskom vijeću Tuzla, koju je ono i usvojilo, naveli da je osiguravajuća kuća kod koje su osigurani stanovi, za ovaj period isplatilo šteta oko330 hiljada KM, što je po meni jako dobro. Tako da građani imaju neku sigurnost, dakle šteta koja je nastala isplatit će se iz premije osiguranja. S druge strane, osigurana zgrada u kojoj se tokom godine, koliko traje polisa, nije desila šteta, ima pravo na povrat premije. Koliko je meni poznato, VGT osiguranje je radilo povrat ali u dogovoru sa upraviteljima ulagalo u preventivu za kupovinu protupožarnih aparata, odnosno popravak hidranata.

TIP: Koje su nadležnosti upravitelja?
Delić:
Kad stanari odaberu upravitelja, on dolazi i radi tzv. snimanje zgrade, odnosno utvrđuje stanje u kojem se nalazi zgrada, utvrđuje broj etažnih vlasnika-obveznika naknade upravitelju. Nakon toga upravitelj pravi plan aktivnosti rada na zgradi i eventualno plan priliva sredstava kako bi mogao pratiti dinamiku izvršenja radova, odnosno želja etažnih vlasnika. U pravnom smislu, upravitelj je u položaju primatelja nalogoprimca što znači da on ne može poduzeti radove bez odobrenja etažnih vlasnika. Etažni vlasnici, odnosno njihov predsjednik, donose odluke koje će prosljeđuju prema upraviteljima.

TIP: Koje su obaveze stanara? Šta oni mogu tražiti od upravitelja?
Delić:
Zakonom je predviđeno da etažni vlasnici moraju plaćati mjesečnu naknadu upraviteljima. Visina mjesečne naknade za upravljanje i održavanje zgrada iznosi 0,30 maraka po metru kvadratnom stana, za poslovni prostor cijena je 0,40 maraka, dok je za garaže građani 0,15 maraka po metru kvadratnom. Sva ta sredstva se prikupljaju na računu upravitelja koji za svaku zgradu zgradu ima poseban račun. Ovdje nema miješanja sredstava jedne zgrade sa drugom ili ulaza sa drugim, ili lamele sa drugom lamelo. Postoje i drugi načini finansiranja, tako da je Zakon omogućio da etažni vlasnici podignu kredit da iz povrata premije osiguranja mogu izvršiti popravak zajedničkih dijelova zgrade. Tu su i drugi načini. Bilo je slučajeva da etažni vlasnici donesu odluku nadziđivanja zgrade, a novi stanari su nešto drugo popravili na ulazu, da li fasada, ulazna vrata, interfon ili nešto drugo. Mi sada imamo zgrade sa videonadzorom. Jedan od načina prikupljanja sredstava za popravak zajedničkih dijelova zgrade je i prodavanje prostora na zgradama za reklame, naravno da ne narušava izgled zgrade. Sljedeći način na koji mogu doći do novca je prodavanje ili izdavanje zajedničkih dijelova zgrade, kao npr. bivši smetljarnici.

TIP: Naplativost iznosi 70 posto. Kolika su tačno potraživanja? Postoje li neki mehanizmi pomoću kojih ćete moći naplatiti ova potraživanja od stanara?

Delić: Ko ne plaća naknadu za održavanje zgrada, to je prekršaj, jer je održavanje zajedničkih dijelova zgrada od javnog interesa. Mi smo tokom 2008. i 2009. godine izdali 1000 prekršajnih naloga. Do onih koji ne plaćaju dolazimo uvidom u račune kod upravitelja. Prekršajne naloge šaljemo onima koji ne plaćaju više mjeseci, a imamo tolerancije prema onima koji nisu platili mjesec, dva.

TIP: U 2007. i 2008. godini Općina Tuzla je izdvojila oko 200.000 KM radi sanacije oštećenja na vanjskim zajedničkim dijelovima zgrade koji su svojim stanjem i mogli ugroziti život, zdravlje i bezbjednost ljudi. U 2009. godini bio je predviđen isti iznos, ali su zbog slabog priliva sredstava u budžet Općine Tuzla, i potrebe za finansiranje ranije ugovorenih potreba, sredstva preusmjerena za druge naknade. Da li su u ovogodišnjem budžetu planirana sredstva za ove namjene?
Delić:
za 2010. godinu nisu planirana sredstva iako smo mi kao Služba, aplicirali Službi za budžet i finansije. Loš je priliv sredstava u budžet, loše je ostvarenje budžeta bilo i u prethodnoj godini. Sa 400 hiljada u 2007. i 2008. godini je uređena je 31 zgrada u Tuzli. Ali tu je i jedna negativnost što su etažni vlasnici mislili da nemaju nikakvih obaveza. Građani su bili duži obezbijediti najmanje 80 posto sredstava. S obzirom da se radilo o investicionim radovima, građani su trebali davati i više sredstava. Oni su čak i davali prijave protiv upravitelja, izvođača radova, ali ne znam zašto. Ni Općina nije dužna izdvojiti ni jedan fening s obzirom da se radi o vlasništvu etažnih vlasnika.

TIP: Nedavno su dodijeljeni certifikati upraviteljima, a to su Amos, Bam-Investtrade Bosna-Lift, koji su i do sada održavali zgrade, a certifikate su dobila i dva nova upravitelja, Direkcija za izgradnju i Tom-Cat. To je znači pet upravitelja, da li oni mogu zadovoljiti potrebe Tuzlaka?
Delić:
Moja želja je da ima više upravitelja, da građani mogu izbrati šta im više odgovara. Smatram da je trenutni broj upravitelja zadovoljavajući. Drago mi je su dva nova upravitelja ispunili kriterije i dobili certifikate. Upravitelji treba da u saradnji sa Službom sa stambene poslove i povjerenicima MZ organizovati sastanke u mjesnim zajednicama i da upoznaju građane o propisima, obavezama i odgovornostima.

(TIP)

[Otvori sve članke iz ove rubrike]

Najnovije iz rubrike!

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne stavove Tip.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Zadržavamo pravo na provedbu cenzure ili potpuno brisanje komentara bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara, naš portal nije dužan pravovremeno obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.
Čitatelji registrovani u sistemu za komentare prethodne platforme mogu se registrovati ili prijaviti putem DISQUS, Facebook, Twitter ili Google+ korisničkih računa, koristeći novi, gore predstavljeni obrazac.