TIP: Pretilost bolest današnjice

16.02.2009 18:28
 

Prema procjenama Svjetske zdravstvene organizacije 1,6 milijardi ljudi u svijetu pati od prekomjerne tjelesne mase, dok ih je 400 miliona pretilo. Paradoksalno, dok u  nekim zemljama glad i neuhranjenost postaje sve veći problem, paralelno se u drugim zemljama javlja problem, epidemija pretilosti.

U moru svakodnevnih informacija, načina, tehnika, sprava i mogućnosti koji bi nas trebale učiniti zdravijima, često zbog njihove složenosti izgubimo voljo za ozdravljenjem, prije nego ih uopće počnemo primjenjivati. Toliko puta dokazana teza da su najdjelotvornija rješenja ona najjednostavnija, mogu se primijeniti i kada govorimo o tome kako biti zdrav. Sigurno ste čuli ili pročitali da je trideset minuta pješačenja ili bilo koje druge aktivnosti pet puta sedmično dovoljno da spriječite ili odgodite većinu najčešćih bolesti od kojih obolijevamo. Unatoč tome još više vjerujemo čudesnim tabletama, različitim dijetama, magnetnim naruknicama i sl. I hodanje i brza rješenja obećavaju tjelesno i duševno blagostanje. Samo što formula ˝trideset minuta pet minuta sedmično˝ nije nastala kada se neko sjedeći u fotelji dosjetio kako brzo zaraditi novac.

Promjena životnog stila

Promjene životnog stila koje su se dogodile u posljednjih nekoliko desetljeća utjecale su, kako na odrasle, tako i na djecu. Ona danas prosječno imaju sve manje tjelesne aktivnosti uz istodobno praktički neograničen pristup velikim količinama njima ukusne, slatke i masne visokokalorične hrane, što povećava rizik za razvoj debljine i pridruženih bolesti. Stoga ne čudi da je broj pretile djece u svijetu povećan više od tri puta u samo dvadesetak godina. Tako se u mladoj populaciji unatrag 20-ak godina zapaža rastuća epidemija metaboličkih poremećaja povezanih s debljinom, koji su bili karakteristični za stariju životnu dob. U časopisu Guardian Weekly je napisano:˝Nekada je pretilost bio samo problem odraslih. No prehrambene navike današnje mlade generacije, sjedilački način života uzrokovao je kod djece probleme koji su se najprije pojavili u SAD-u. Zbog dugotrajne pretilosti mladi postaju podložni bolestima kao što su dijabetes, bolesti srca i rak˝. Autori knjige Food fights su naveli:˝Prekomjerno konzumiranje jela i pića zamijenilo je pothranjenost kao vodeći svjetski problem povezan sa neadekvatnom ishranom˝.

Definicija pretilosti

Može li se svako ko ima problem sa prekomjernom težinom smatrati pretilim ? Prema navodima stručnjaka pretilost je stanje izrazite prekomjerne težine, koja nastaje uslijed prekomjernog nakupljanja masnog tkiva u organizmu. No, kako možemo znati jesmo li prekoračili svoju optimalnu težinu? U tome nam kao smjernica može poslužiti tabela omjera visine i težine na osnovu koje možemo približno izračunati imamo li samo nekoliko kilograma viška ili smo već pretili. ˝ Najrašireniji i najprihvatljiviji način izračunavanja masnoće jeste index tjelesne mase, tj. broj koji dobijemo kada podijelimo svoju tjelesnu težinu sa kvadratom tjelesne visine. Dobiveni broj ako je iznad 22, ta osoba nije pretila i ima najmanji rizik po zdravlje zbog tjelesne masnoće. Ako je broj iznad 30 onda je osoba pretila i ima sada ili će tek imati problema sa zdravljem˝ ,rekla je doc.dr. Ajša Tulumović specijalistkinja opće i porodične medicine.

Utjecaj naslijeđa na gojaznost

Osobe koje nemaju problema sa težinom nekada su spremni osuđivati one koji imaju probleme, nerijetko smatrajući ih slabićima koji nemaju dovoljno snažnu motivaciju. Je li problem pretilosti doista tako jednostavan? Jesu li pretili ljudi uistinu nemarne osobe koje izbjegavaju svaki oblik fizičke aktivnosti ili kod mnogih od njih postoje neki složeniji uzroci pretilosti na koje nije tako lako utjecat ? U knjizi Food fight je napisano:˝Već dugo se vode rasprave o utjecaju genetike i okoline na pojavu gojaznosti. ˝Utjecaj naslijeđa na gojaznost istražuje se već desetljećima. Sofisticiranim istraživačkim metodama nastoje se otkriti geni zbog kojih su ljudi skloni pretilosti. ˝Uzroci i pojava pretilosti su različiti i možemo ih podijeliti na preventabilne i nepreventabilne. Nepreventabilni uzroci su geni i na njih ne možemo utjecati. Naša istraživanja su pokazala da ako su oba roditelja pretila 90% je vjerovatnost da će i dijete biti pretilo, ako je samo jedan roditelj pretio 45% je vjerovatno da će djeca biti pretila, a ako ni jedan od roditelja nije pretilo, procenat da će njihovo dijete imati problema sa pretilošću je 10% ˝ rekla je doc.dr. Ajša Tulumović specijalistkinja opće i porodične medicine i dodala :˝ Prema preporuci Svjetske zdravstvene organizacije dva su fundamentalna preventabilna uzroka debljine na koja se može utjecati. To je preveliko konzumiranju masne hrane i smanjena fizička aktivnost. Unatoč gledištu da je gojaznost prvenstveno osobni problem pojedinca, statistika ukazuje na važnost bioloških faktora, mada i dalje ostaje činjenica da 60% i više utjecaja otpada na okolinu. Prema procjenama Svjetske zdravstvene organizacije 1,6 milijardi u svijetu pati od prekomjerne tjelesne mase, dok ih je 400 miliona pretilo. To znači da je gojaznost velikom dijelu posljedica nečijeg načina života.

Rana prevencija i tretman prekomjerne tjelesne težine važni su ne samo zbog zdravstvenih i socijalnih rizika kojima su izložena prekomjerno teška i pretila djeca, već i kako bi se smanjio udio odrasle populacije s ovim poremećajima. Pretilost do treće godine života nije uzrok kasnije pretilosti, osim u slučajevima kada je i jedan od roditelja pretio. Nakon treće godine, vjerojatnost da će se pretilost iz bilo kojeg doba djetinjstva nastaviti u odraslu dob raste s porastom dobi djeteta te je viša kako raste stepen pretilosti. Nakon što pretilo dijete navrši šest godina, vjerojatnost da će se pretilost nastaviti u odraslu dob dosiže više od 50%, dok će 70-80% pretilih adolescenata biti takvi i kao odrasle osobe. Statistički podaci ukazuju da u gotovo svim dijelovima svijeta raste broj pretilih ljudi. Stručnjaci uzrok pretilosti objašnjavaju na vrlo jednostavan način. Mada geni mogu jednim dijelom doprinijeti pojavi višku kilograma ili pretilosti, naša je tjelesna težina na kraju ipak rezultat načina prehrane i fizičke aktivnosti. Unos prevelike količine kalorija, sjedilački način života ili kombinacija oba pomenuta faktora s vremenom dovode do pretilosti..Prema mišljenju stručnjaka to što je neko nasljedno sklon debljanju ne znači da mora biti pretio. Bez obzira na genetiku na kraju će o našoj težini odlučiti naš izbor hrane i fizička aktivnost.

Izloženost stresu i pretilost

˝Pretilost je bolest savremene civilizacije. Tri su osnovna uzroka koja dovode do pretilosti. Prvi je neuravnotežen odnosa unosa i utroška kalorija, drugi je hormonalni poremećaj i treći stresne situacije kojima smo svakodnevnvno izloženi˝, rekao je dekan Fakulteta za tjelesni odgoj i sport Univerziteta u Tuzli Branimir Mikić. Ljudi koji žele vratiti svoju prijašnju težinu troše novce na razna sredstva i programe za mršavljenje. Protiv pretilosti se vrlo teško boriti i većina ljudi koja smrša vrlo teško zadržava željenu tjelesnu težinu. Naučnici s londonskog University Collegea upozoravaju kako je povećana izloženost stresu proporcionalno povezana s dodatnim povećanjem rizika za pretilost. Opsežna studija trajala je 19 godina, a obuhvatila je 10.000 ispitanika u dobi od 35 do 55 godina. Ranija istraživanja ukazala su na povezanost stresa s razvojem bolesti srca i pojave metaboličkog sindroma, skupine simptoma koji povećavaju rizik za dijabetes. Povišena razina stresa je izrazito utjecala na stvaranje naslaga sala u području struka.Uračunavanje ostalih faktora koji dovode do pretilosti imalo je malo utjecaja na negativan značaj stresa, dodaju istraživači za časopis American Journal of Epidemiology.Prema mišljenju sociologinje Smiljane Vovna posljednjih godina sve više vrijednost dobivaju novac, luksuz, neke novi trendovi, a gubi se ono osnovno ljudsko koje bi trebalo imati primat nad navedenim. ˝Urbanizacija i globalizacija razvojem tehnologije i napretkom donosi čovjeku dobro, međutim s druge strane čovjek dolazi u jednu sferu otuđenja gdje se otuđuje od sebe, porodice, svojih bližnjih, ali i okoline u koju se stapa. Dolazimo u situaciju da pri samom određenju čovjeka kao društvenog biča, mi ostajemo prirodno, a da je ono naše društveno sve manje i manje prisutno˝, rekla je Vovna.

Debljanje supružnika nakon što stupe u brak

Mladi parovi koji stupe u brak ili počnu živjeti zajedno u većem postotku bilježe porast tjelesne mase nego što je to slučaj kod samaca, objavljeno je na portalu Moj Doktor.hr. Nakon stupanja u brak, povećanje tjelesne mase postaje vrlo vjerojatno, a vrijeme provedeno u tjelovježbi se naglo smanjuje. “Rezultati istraživanja upućuju na činjenicu da dijeljenje kućanstva s partnerom čini predispoziciju za pretilost i za ponašanja koja rezultiraju pretilošću” pišu autorice studije, dr. sc. Natalie The i dr. sc. Penny Gordon-Larsen s University of North Carolina. Također, i muškarci i žene koji su u braku ili žive zajedno više su upražnjavali sjedilački način života nego samci. Unatoč tome, rezultati prijašnjih istraživanja pokazuju da sjedilački način života u braku ne mora trajati “dok nas smrt ne rastavi”: ako jedan od partnera poveća aktivnost, drugi partner često također poboljša svoje navike u istom smislu.

Oprez kod držanja dijeta

Stručnjaci se slažu da dijete siromašne ugljikohidratima, a bogate proteinima mogu dovesti do gubitka težine. Međutim oni također napominju da takve dijete, koje se provede duži period, mogu imati štetne posljedice po zdravlje. To potvrđuje i jedan medicinski priručnik u kojem je napisano:˝Dijete siromašne ugljikohidratima mogu biti posebno opasne ako se provode bez liječničkog nadzora. One dovode do naglog gubitka težine, ali uzrokuju nepoželjno povećanje ketonskih tijela, tvari koja nastaje uslijed razgradnje masti u organizmu˝. Brze dijete, nasuprot dugoročnoj zdravoj ishrani i fizičkoj aktivnosti teško da će ti pomoći da oslabiš na duže staze, a mogu ti ugroziti zdravlje. Brzim dijetama tijelu se mogu uskratiti osnovni vitamini i minerali.

Držanje dijete da bi se dostigli ekstremni ideali građe tijela može dovesti do poremećaja ishrani, npr. anoreksije i bulimije. Oba poremećaja su veoma ozbiljna i mogu biti opasna po zdravlje. Također mogu drastično uticati na menstruacije koje se mogu prorijediti ili potpuno prestati.˝Pojam dijeta je nastala od grčke riječi koja se može provesti kao propisani način življenja, tj propisani način uzimanja hrane. Dijeta je najbolji način da se pravilnom prehranom očuva zdravlje čovjeka bilo da je bolestan ili zdrav,˝ rekla je doc.dr. Ajša Tulumović specijalistkinja opće i porodične medicine.

Važnost tjelovježbe

Vježbanje je pored nepušenja najbolji način da sačuvamo zdravlje i spriječimo hronične bolesti. Prema mišljenju dekana Fakulteta za tjelesni odgoj i sport Univerziteta u Tuzli Branimir Mikića tjelesna aktivnost predstavlja osnovno sredstvo u borbi protiv pretilosti, ali i ostalih organskih oboljenja. ˝ Tjelesna aktivnost mora se provoditi pod kontrolom stručnjaka u zavisnosti koji je tretman u pitanju˝, rekao je Mikić. Stručnjaci smatraju da svakodnevno umjereno vježbanje može biti vrlo korisno čak i ako se vježba pola sata dnevno. Vježbanjem tri puta sedmično mogu se u izbjeći ozbiljni zdravstveni problemi u budućnosti. ˝Niko vam ne može garantovati da ako budete vježbali da ćete živjeti duže. Ali sigurno je da ćete živjeti kvalitetnije.˝ mišljenja je fitnes instruktor Muris Đug. Već i kratka tjelovježba može kod pretilih osoba ubrzati metabolizam masti, objavili su američki naučnici s University of Michigan. Riječ je o dokazu kako fizička aktivnost može imati izražen pozitivan utjecaj na zdravlje pojedinca, bez obzira na to dovodi li do gubitka suvišnih kilograma, kažu istraživači. Brže sagorijevanje masti dovodi smanjenja rezistencije na inzulin te smanjuje izglede za razvoj dijabetesa tipa 2. Primjerena, redovna i kontrolisana fizička aktivnost, dokazi potvrđuju, uz ostale faktore može pozitivno utjecati na prevenciju velikog broja bolesti i stanja današnjice. Dobra je vijest da je na pretilost, jednog od najvećih problema, moguće efikasno djelovati primjenom različitih oblika fizičke aktivnosti.

Šta možemo poduzeti ako i sami imamo problema sa viškom kilograma ili smo pretili? Jedna stara izreka kaže :˝Sve se može kad se hoće˝. Prema mišljenju stručnjaka optimalnu tjelesnu težinu možemo postići redovnim vježbanjem, strpljenjem i pridržavanjem savjeta stručnih lica. Više se krečite i vodite računa o ishrani. Naučite se radovati svakom, pa i onom najmanjem uspjehu kao što je manji konfekcijski broj.

(TIP/A.J.)

[Otvori sve članke iz ove rubrike]

Najnovije iz rubrike!

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne stavove Tip.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Zadržavamo pravo na provedbu cenzure ili potpuno brisanje komentara bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara, naš portal nije dužan pravovremeno obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.
Čitatelji registrovani u sistemu za komentare prethodne platforme mogu se registrovati ili prijaviti putem DISQUS, Facebook, Twitter ili Google+ korisničkih računa, koristeći novi, gore predstavljeni obrazac.